Gå til innhold

Spørsmål om 64 bits prosessorer ...

Anbefalte innlegg

Hei !

Har litt lyst på 64 bits prosessor, men vet ikke om jeg skal vente en stund ... det har jo nesten akkuratt kommet.

Hva syns dere ? Tror dere at det kan bli billigere ? Hvis jeg venter litt så har de kanskje blitt bedre og kanskje intel har fått 64 bits eller hva ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Berre så du veit det: ALT data-relatert vert billigare over tid...

Om du ventar litt, så vert det billigare, jau.

Men om du vil ha det hippeste innen cpu no, er ikkje det sikkert at det er det hippeste om ein månad. Derfor er det eit sjangse spel. Syns iallefall eg :-) (som kjøpte ein prosessor som gjekk ned fem hundre kroner neste måned)

Lenke til kommentar

AMD har hatt 64bits prosessorer på markedet i ganske lang tid, og etter det siste priskuttet er det egentlig blitt overkommelig for de fleste. Prisene på socket 754 og 939 CPUer er litt forskjellige, og socket 939 har da dyrere prossesorer.

Kommer litt ann på hvor rask CPU du vil ha, men om du ikke skal kjøpe det aller beste, som alltid er uforholdsmessig dyrt, kan du få en meget rask CPU for en rimelig penge. AMD Athlon 64 3000+ koster ca 1300-1400,- (bulk) og AMD Athlon 64 3200+ koster ca 1700-1800,- (boxed). Begge CPUene er for socket 754.

Lenke til kommentar
Hva syns dere ? Tror dere at det kan bli billigere ? Hvis jeg venter litt så har de kanskje blitt bedre og kanskje intel har fått 64 bits eller hva ?

Jeg tror ikke prisene på socket 754 CPUer vil endre seg drastisk, da det nå er blitt mainstream (low end), i motsetning til socket 939 som nå er high end. Prisene er nå kommet til en nivå, der jeg i alle fall tror at, de vil stabilisere seg på. Prisene har endret seg ganske mye siden A64 ble introdusert, men på socket 754 vil jeg tro at det snart har nådd et bunnpunkt når det gjelder pris på CPUer. Den vil dog forsette å synke, men det vil nok ikke endre seg så mye mer enn det er nå.

Når det gjelder scoket 939, vil nok prisene endre seg på disse prossesorene, da de nettopp (for ikke altfor lenge siden iaf) er blitt introdusert, og da prisene er alltid ganske høye på high end produkter, i nesten alle sammenhenger.

Pentium har lansert EM64T støtte i sine prescott CPUer på socket 775. De såkalte P4 "F" har enda tilgode å bli sett i noen nettbutikker, men den situasjonen vil nok endre seg med tiden. Windows XP x64 har også blitt oppdatert til å funke med intels "nye" teknologi, så dersom du kjøper en P4 "F" med støtte for 64bit, vil nok den funke på lik linje med en AMD 64. Når det gjelder ytelse med 64bit har jeg ikke enda sett noen sammenligninger, men hva som er "best" vil nok tiden vise.

Men dersom jeg var deg, hadde jeg ikke ventet med å kjøpe en AMD 64 CPU, da markedet alltid vil endre seg, og nå er ikke noe dårligere tidspunkt enn noe annet.

Endret av SilentDrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...