Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN-Partyutstyr, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Beklager om dette er feil forum å spørre dette på, men fant ikke noen av de andre forumene særlig mer passende for en slik forespørsel. Om dette er feil forum å poste denne tråden, hadde jeg vært takknemlig om noen kunne flyttet den til et mer passende forum.

Saken er:

Jeg og en del venner har lenge snakket om å starte regelmessige LAN-parties, og til dette har vi fått skaffet lokale. Vi har også våre egne datamaskiner til å bruke. Spørsmålet mitt er egentlig hva man egentlig trenger til å arrangere et slikt party, for slikt har vi veldig lite peiling på. Vi har et budsjett på ca 5000,- og problemet vårt er å få brukt dette på utstyr som holder en god/høy standard. Vi er ca 10 stykker, men bare 8 stykk er skikkelig bekreftet på opplegget. Jeg har hørt noe som routere og switcher, men jeg vet som sagt veldig lite om dette, så jeg vet ikke hva jeg trenger. Vi ser også etter brukbare nettverkskort til endel av maskinene, så dette trenger vi også.

Noen som kan hjelpe med å sette opp en innkjøpsliste for både routere/switcher (eller hva jeg trenger), eventuelle ledninger, nettverkskort og andre ting vi kanskje trenger?

På forhånd takk,

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ihvertfall en god svitch, 16 porters burde vel holde.

Har dere internett? Kanskje dere vil sette opp diverse servere også, f.eks Dc-hub, Mirc osv. Brannmur kan også være greit å ha, men om dere ikke har erfaring med linux kan det bli dyrt.

En tvungen sikkerhetssjekk hadde vært greit, men er ikke alltid like enkelt å gjennomføre i praksis. Du vet aldri hva folk har av diverse dritt på maskinene sine, men det er stort sett ikke et problem på så små lan.

Lenke til kommentar

Når du sier servere, hva mener du da? At vi skal kjøpe servere, eller...? Er ikke det ganske mye dyrere enn 5000,-? Og noen anbefalinger på 16-porters switch? Finner liksom ikke helt ut hvilke type det er jeg trenger (usb/KVM osv).

Endret av Vegar01
Lenke til kommentar

Riktig forum ville vel vært spill->LAN-parties

Skal dere bare være vennegjengen? Skal dere låne lokaler av et firma el.l. ? i såfall kan det hende dere må ha en ordenlig brannmur for å hindre evt. virusspredning. Ellers vil en grei billig router fra komplett/clas ohlson/mpx/whatever gå greit (de vil nok slite litt om dere har 2Mbit forbindelse eller mer, men... )

switch er greit, billig unmanaged etc. Om dere skal sitte på forskjellige steder (flere rom) kan det være greit å kjøpe et par-tre 8-portere i stedenfor en 16-porter.

Strøm er nok ikke et for stort problem med et lite LAN, men et kan nok hende at dere trenger noen skjøteledninger for å hente strøm fra andre steder av huset. (man regner normalt 1A pr. PC på store datapartyer, men på mindre er det gjerne ikke så strenge regler på høytalere, vannkokere etc. og da kan det gå litt mer....)

Alt jeg kom på i farta....

Lenke til kommentar
Når du sier servere, hva mener du da? At vi skal kjøpe servere, eller...? Er ikke det ganske mye dyrere enn 5000,-? Og noen anbefalinger på 16-porters switch? Finner liksom ikke helt ut hvilke type det er jeg trenger (usb/KVM osv).

USB-switch = switch for USB

KVM-switch = switch for å bytte skjermer og tastatur mellom maskinene

nettverksswitch = switch for å koble maskiner sammen i nettverk <-- prøv den

Lenke til kommentar

Det eg lurte på var: Siden dykk har eit lokale, får dykk innlagt internett der ? Eller er internett noko som dykk må skaffe sjølve/ikkje ha internett ? For dersom dykk har internett, så treng dykk ikkje kjøpe noko router/dhcp-server..

Edit: Blei litt mykje "dykk" her ja..

Endret av Denethor
Lenke til kommentar

Kjøp f.eks denne switchen, disse nettverkskortene og noen sånne. Evt andre lengder på kablene. Dette burde igrunn holde. Dersom dere skal ha internett, burde dere også kjøpe en sånn for enklest mulig kople det sammen. Dersom ADSL Modemet ikke har ruter da... ;)

Switch = En boks hvor alle kopler seg på for å kommunisere med hverandre. Spille spill over lan og hente ting av hverandre...

Router = En "switch" som også deler internetten. Deler ut IP`er. Og kan også fungere som firewall. Er som regel grei å sette opp.

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke har internett, er det egentlig bare bruk for en switvh (hvis alle sitter i samme rom skulle denne 16-porter'n passe bra.) Noen nettverkskort (muligens disse?) til de som mangler det. Dessuten trenger dere nettverksledninger (ikke spar på lengden). Hvis dere kan, eller kjenner noen som kan å lage nettverksledningene er dette helt klart den rimeligste løsningen.

Endret av Tha_Zaynt
Lenke til kommentar

Hvis dere skal arrangere større LAN-parties for andre folk, trenger dere endel utstyr og kompetente folk. Dersom dere kun skal lage dette for dere selv, blir saken en annen. For å koble sammen maskinene trenger dere en switch. Her vil dere ha en som støtter 10/100 Mbit/s. Komplett har endel forskjellige. CNet ville jeg holdt meg unna (dårlig erfaring:)).

For internett kan det være at dere trenger en router eller dedikert maskin, men det er ikke sikkert. Hva slags lokale er det? Er internett allerede konfigurert der?

Edit: i tillegg trenger dere Cat5(e) kabler mellom maskiner og switch og nettverkskort som støtter 10/100 mbits ethernet. Strøm må dere også ta hensyn til - beregn 1A per maskin (litt usikker her)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Dersom dykk kan pittelitt om tcp/ip, er det berre å sette inn fast ip, så slepp dykk problem med å finne kvarandre..

min erfaring med lan parties og også mindre nettverk er det stikk motsatte - ordentlig oppsatt dhcp gjør alt MYE enklere for alle enn statisk oppsett.

Trådstarter: Gå for dhcp.

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke prøvd, men er det ikke slik at hvis en Windows-maskin er satt opp til å bruke DHCP men ikke får kontakt med noen server vil den velge en privat IP selv? Stemmer det så bør de kunne velge DHCP og bare koble maskinene sammen.

I tillegg kan det godt være at det allerede er satt opp en router eller liknende i lokalet de har fått låne..

Lenke til kommentar
Takk for all respons så langt.

Nei, har ikke internett. Lokalet er et eget rom i en kompis sitt hus som nylig har blitt ryddet ut av.

Har ikkje internett, er i kameratens hus. Derfor antar eg at det ikkje er noko ferdig oppsatt dhcp elns..

Skjønte ikkje heilt kva du meinte cecolon, men trur du meinte at om ein windows-maskin har valgt dhcp, men ikkje får kontakt, tar den eigen ip.. Dette stemmer.. Me testet dette på forrige "u-proffe" lan-et eg var på, og det som skjedde var at lan-et ble splittet i tre, for me fekk tre forskjellige typar IP adresse.. Så om ingen kan om dette, så er det litt kjipt..

Lenke til kommentar
oycob: Det stemmer. Men dersom trådstarter/heile gjengen har lite/ingen erfaring med korleis sette opp DHCP server, så er jo påeinmåte saken ein annan...(Slik eg ser på det iallefall)

hm, for meg så blir det helt feil...

Han har lite erfaring med nettverk. Ergo. vil han muligens slite litt med å få statisk ip til å funke. Men å kjøpe en billig router med dhcp funksjonalitet og dytte denne inn i nettverket (de fleste deler ut ip'er "out-of-the-box" nå om dagen) klarer han nok - og da unngår han også mange problemer som vil ta mye tid å fikse (f.eks. som å gå rundt og fikse for alle vennene som ikke er så veldig drevne innen nettverk)

Mener fortsatt at dhcp is the way to go uavhengig av erfaring. :)

Lenke til kommentar

jeg ville spart litt og kanskje fått med noen flere folk for så å kjøpe denne.. :)

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31358

denne støtter gigabit lan noe som er 10 ganger raskere enn dagens standard.

Og heller latt de som trenger nettverkskort kjøpe selv.

kabler er noe alle burde ha med selv. Dere får da en switch som er MYE raskere!

Edit: smør på flesk, et dødt lik, blør blod +++

Endret av palh
Lenke til kommentar

gigabit er jo vel og bra det, men kan egentlig ikek forsvares prismessig i forhold til de sinnsykt billige 10/100 switchene som er å få tak i nå. Men data kan jo som regel ikek forsvares prismessig, så... heh, har du råd gå gjerne for gigabit - men ville muligens styrt unna dlink?..

Ellers er jeg veldig enig med palh, la folka ordne kort, kabler og maskin selv. Skulle da bare mangle? :ermm:

Endret av oycob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...