Gå til innhold

Ny P4-prosessor, hjelp!

c-man

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har i dag en P4 2,53Ghz 533Mhz buss. Jeg ønsker å bytte denne ut nå. Har et Abit VT-7 HK som støtter 800 buss. Mitt spm er:

Hvordan prosessor bør jeg kjøpe?

P4 Prescott? har lest om varmen på denne, høres ikke bra ut, kan nevne at jeg har systemtemp på ca 36 grader nå...

P4 Northwood? Finnes dette lengre?? Har ikke sett dette på PS-data eller komplett.

Hva med klokkefrekvens? 2,8 - 3,0 - 3,2?? Cache, 512 kb eller 1mb? Jeg har ca 2000 kr. til rådighet... kan strekke meg litt over da..

Takknemlig for svar.

Og til AMD patrioter, det er IKKE aktuelt å bytte HK! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netshop ser ut til å ha noen Northwood prosessorer på lager. Prescott blir jo varmere enn Northwood, men så lenge du har litt gjennomtrekk i kabinettet så går det greit.

Netshop S478

Prescott er raskere en Northwood i noen tilfeller (blandt annet doom 3) og tregere i andre tilfeller. (ved samme MHz)

Edit: 3Ghz Prescott koster rett under 2000 kroner og Northwood 3GHz er ca 100 kroner dyrere.

Endret av mar
Lenke til kommentar

til vanlige hovedkort som støtter 800mhz bus, er en NW kjerne å anbefale. Jeg mener og at 2.8ghz`en er tilstrekkelig, og gir mest for pengene pr. idag, med en pris på 1495 kr, mot 3.0 sine 1945kr.. Da kan du heller bruke noen penger på ekstra kjøling, og overklokke ;)

Lenke til kommentar

Har i dag 5 vifter i kabinettet, to i front og en i dør som blåser inn i kabinettet, og to i bakkant som trekker ut. I tillegg psu-vifte. Har et r9800 pro kort med arctic kjøler, og har i sommer hatt systemtemp på mellom 36 og 38 grader, med 24 grader i rommet. Dette er temp-måling i bios på mitt ABIT VT-7 kort.

Tror d blir en sånn 3ghz cpu gitt... Er det forskjell i ytelse om jeg velger 512kb eller 1mb cache, og i så fall hvordan vil jeg merke dette? Har 1 gb ram, pc333.

Lenke til kommentar
Tror d blir en sånn 3ghz cpu gitt... Er det forskjell i ytelse om jeg velger 512kb eller 1mb cache, og i så fall hvordan vil jeg merke dette? Har 1 gb ram, pc333.

Tester har vist at Northwood er det beste valget. Minst like bra ytelse som Prescott og ca 10 grader lavere CPU temperatur. Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund. Gå for Northwood CPU'en! Når den er utsolgt kommer jeg til å vente på neste generasjon. Liker ikke Prescott.

Endret av DragonXP
Lenke til kommentar

Grunnen til at Prescott-cpu'ene har dobbelt så mye cache som NW-cpu'ene er at Prescott har enn annen arkitektur på cpu'en enn Northwood og derfor MÅ ha mere cache for å fungere på samme nivå som NW. Og, ja, en 2,8GHz P4 800MHz FSB "Northwood", er bedre enn en 2,8GHz p4 800MHz FSB "Prescott"...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei, kan noen hjelpe meg med å finne ut om dette er en prescott eller northwood?

Har søkt på både google og intel sider.. men jeg er ikke så stø i disse betegnelsene.

Den er en 0.13 micron, 800 mhz fsb p4 3,0

Det er northwood. Prescott er 90nm (0.09 micron).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...