Gå til innhold

Har jeg et døende hovedkort?

Marq

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som jeg har fått problemer med etter at jeg ordna kabelrotet og rensket den for støv. Windows kræsjer nå hvis jeg bruker spesifikke filer eller helt tilfeldig til tider.

Etter at windows har kræsja kjører den chdsk og sletter operativsystem filer slik at maskinen ikke vil starte igjen. Eneste løsningen er å formatere og reinstallere hver gang det skjer, og det virker som det blir verre hver gang også.

Hovedkortet har også begynt å nekte å boote hvis ikke skjermkortet blir presset hardt ned i AGP slotten før oppstart. Noen ganger må jeg prøve mer enn en gang for å få det til å sitte godt nok for oppstart.

Dette har aldri vært et problem før "fiksinga" mi.

Harddiskene har også blitt sjekket på en annen pc og fungerer plettfritt. Skjermkortet er det heller ikke noe feil med.

Holder hovedkortet mitt på å dø?

Specs er:

Abit KG7

AthlonXP 1800+

512MB generic DDR266

Sapphire Radeon9700

Soundblaster Live 5.1

Og en WD 160GB 8MB cache, en 80GB 2mb cache og en 40GB 2mb cache. Alle er 7200RPM.

Jeg vurderer å bytte ut hoverkortet med ett Abit AN7 (Fordi det er det eneste hovedkortet datakjeden i Oslo har på lager som jeg vil ha), noen som vet om dette kortet er spesiellt kresent på minne?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde faktisk en pc som jeg reparerte for min far som var nesten identisk med din. Gjorde den ren for støv og etter dette var den forferdelig ustabil. Flere av kondensatorene begynte å "sprekke", samt at CPU gikk i stykker ;)

Vet dessverre ikke hvor kresent AN7 er på minne.

Lenke til kommentar

Heisann

Har hatt to KG7 kort privat og på jobben hadde vi en stund 7 maskiner med KG7 og KG7-RAID kort.

Alle disse fungerte helt fint for en kortere stund men helt uten å kunne forklare det begynnte flere av maskinene å tryne.... Nå har vi ingen KG7/KG7-RAID maskiner på jobben og jeg har byttet de ut hjemme også.

Det MÅ være en eller annen feil på ALLE KG7 kort som gjør at de tar kvelden etter en viss tid....

:cry:

Lenke til kommentar
Brukte du en støvsuger for å få bort støvet? Hvis ja, kan støvsugeren ha kommet borti hovedkortet?

Ja, men bare litt, og prøvde å holde den over hovedkortet, men det kan nok tenkes at jeg kom borti det ja.

Lenke til kommentar

Da er et nok en mulighet for at du har grillet hovedkortet med statisk elektrisitet. Munningen på en støvsuger bør holdes langt unna "nakent" datautstyr. Det kan jo selvfølgelig være en annen grunn til at det oppfører seg rart, men for meg høres det ut som om du kan ha tømt litt mye høyspenning inn i kortet.. :no:

Lenke til kommentar

En annen ting med KG7 er at Kondensatorene ofte tar kvelden etter en hviss tid (kortere enn på andre K7 kort). Dersom kondensatorene har sprekt og det kommer gugg ut vil du ofte kunne se det på V levels. Hos meg datt 5V rail til 4.3 - 4.4V rett før ett av mine kort tok kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...