mrbard Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Det er ikke lenge før min kortfilm skal brennes på DVD/VCD. Derfor er det nok på tide å deinterlace filmen, ettersom det er merkbare striper ved horisontal bevegelse. Har prøvd å hake av for "Deinterlace" ved eksport i Premiere, men det er tydeligvis ikke nok. Er det noen som kan gi en god gjennomgang av hvordan jeg kan deinterlace filmen? Kan dette gjøres i Premiere (6), eller trenger man tilleggsprogrammer? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Min erfaring er at deinterlace fungerer dårlig. Det tar betydelig lengre tid å rendre filmen uten at det hjelper noe særlig. Hvis filmen i hovedsak skal spilles av på TV så er det ingen vits å deinterlace da disse strekene ikke vil vises. Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Jeg har prøvd å spille av filmen på TV (VCD på DVD-spiller), og jeg kunne faktisk se strekene. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg hadde redigert filmen, så eksportert til AVI for så å redigere og eksportere igjen? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) premiere skal kunne deinterlace filmen, om den er interlaced. TVen din viser interlaced film flott, uten noen streker.... Altså, filmen din er IKKE interlaced! - Du har "Hardkodet" interlacinga INN i videofila di! Du kjører 25fps progressivt antar jeg... Altså.. Endringene er vanskelige å gå tilbake på... - Du kan imidlertid gå tilbake, men det er vanskelig og avansert. Se på "mencoder" som kommer med mplayer. ( http://www.mplayerhq.hu ) Der har du noen filtre som kan reversere en slik tabbe du har gjort der. Men jeg sier ikke at det blir enkelt REDIGERT: kanskje lurt å sjekke først om det er sant som jeg sier, at filmen din faktisk ikke er interlacet.. Endret 19. august 2004 av Velmont Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 VCD er MPEG1, og støtter ikke interlace. Da bør du bruke deinterlace. DVD er MPEG2, og den støtter interlace. Da skal du ikke bruke deinterlace. Lenke til kommentar
Skabbfot Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 VCD er MPEG1, og støtter ikke interlace. Da bør du bruke deinterlace.DVD er MPEG2, og den støtter interlace. Da skal du ikke bruke deinterlace. Kan være nyttig å vite.. dette må jeg huske.. har sett sånne feil hos vennina mi, og jeg vil ikke ha de! Lenke til kommentar
torry Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Velmont: Hvordan unngår man å 'hardcode' interlacing i filmen? På mitt prosjekt fikk jeg horisontale striper ettter brent film-DVD som bare forsvant etter konvertering med deinterlaced. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 torry: for å unngå og hardkode interlacinga inn i filmen så må du passe på at du bruker et format som takler interlacing, DV takler det, selvsagt - mens andre format kan kanskje ikke takle det. Husk, AVI/MOV er kun kontainere og kan inneholde forskjellige format, de er ikke noe format i seg selv! Så pass på at du bruker et format som takler interlacing, DV er nok best å bruke siden det er dette kameraet ditt også bruker. - Ellers, når du bruker et slikt format så må du passe på at du kjører det hele "50i", altså 50 interlaced, 50 fields per sekund, - ikke 25P, men 25fps med 2fields per frame. Ellers har http://www.100fps.com en god guide til interlacing ;] Lenke til kommentar
torry Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 Takker, det er skrevet bak øret til neste prosjekt! t Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå