Gå til innhold

Hvordan få minne til 400MHz

studass

Anbefalte innlegg

Heisann

Har ett Abit NF7-s hovedkort som støtter DDR 400MHz, men mine twinmos pc3200 2x256MB kjører kun på 333 i dual channel. Må jeg sette opp noe spesiellt i biosen for å få disse frekvensene? Kjører med en xp2800+(barton) cpu viss det er av betydning....

Har i grunnen tenkt å kjøpe ny ram, tenkte på 2x512MB(corsair kanskje?)

og lurte i den sammenheng på disse frekvensene... :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xp2800 kjører kun 333MHz fsb og hvis du da kjører minnet synkront med fsb vil minnet også kjøre på 333MHz.

Man kan jo kjøre minnet høyere enn fsb, men da vil det ikke yte noe spes bedre,

så hvis du får opp fsb på 400 og kjører minnet synkront da vil den kjøre 400MHz!

Lenke til kommentar
javel...erhmm

Hvordan gjøres da dette? i bios står kun klokkefrekvensen (166x12.5) cpu fsb/dram ratio...

Jeg er ingen overklokker men kunne jo vært interessant å finne ut av

:hmm:

166=FSB (166MHz*2=~333MHz) 12.5=multiplyer (12.5*166=2075MHz dvs xp2800+)

Cpu'en klarer vel 200MHz * 10.5 (tilsvarende 2100MHz), dette vil gi deg en effektiv FSB på 400MHz.

Lenke til kommentar

Alle nye XP prosessorer har låst MP men dersom den klarer 400Mhz fsb er det en bra ting og du kan kjøre minnet synkront med fsb, men dersom det ikke går og du fremdeles vil kjøre minnet på 400Mhz må memory ratio stå på 5/6 i bios.

Abit NF7S V2 kan bare ha 2 rambrikker på 400Mhz så skal du ha 3 brikker må de kjøres på 333Mhz.

Står i spekken.

Lenke til kommentar

Med låst multiplier er det tre alternativer:

1. FSB=166 CPU=2083 RAM=166 god timing

2. FSB=166 CPU=2083 RAM=200 standard timing

3. FSB=200 CPU=2500 RAM=200 standard timing

Etter min mening er 1. det sikreste og greieste

2. er greit det også, men gir neppe noe bedre ytelse.

3. gir langt bedre ytelse enn både 1. og 2., men det er heller tvilsomt om han greier en sånn overklokking uten kraftig vannkjøling og veldig høy spenning. Både 1. og 2. er mye sikrere og bedre siden du slipper å overklokke noe som helst.

Hvis multiplieren hadde vært ulåst så ville det som nevnt over vært noen bedre valg å velge mellom.

Lenke til kommentar
Med låst multiplier er det tre alternativer:

1. FSB=166 CPU=2083 RAM=166 god timing

2. FSB=166 CPU=2083 RAM=200 standard timing

3. FSB=200 CPU=2500 RAM=200 standard timing

Du kan jo også velge en mellomting, alt ettersom hvor mye prosessoren klarer, f.eks 185 sync.

Lenke til kommentar
på min athlon xp 2600+ er det ikke MP låst, men jeg kan ikke kjøre den på mere enn 12.5 siden HK ikke har noe agp\pci lock :thumbdown:

AGP/PCI-hastighet går etter FSB-hastighetn, så jeg tror det er andre ting som stopper MP'en din. Tror det finnes noen pin-modd'er som gjør at du kan få høyere MP.

Lenke til kommentar
øhhhhh..tror cpuèn er låst på x12.5. Jeg ser problemer her ja.....(snøde opplegg) :cry:

Jeg mener bestemt man skal kunne justere multiplier ned, om bios har mulighet for det, eller? Uansett, så vil 166*12 og DDR 1:1 mot CPU, så vil du nok få best ytelse. Men som det og blir sagt, så blir det absolutt best med fsb @ 200mhz :)

Lenke til kommentar
øhhhhh..tror cpuèn er låst på x12.5. Jeg ser problemer her ja.....(snøde opplegg) :cry:

Jeg mener bestemt man skal kunne justere multiplier ned, om bios har mulighet for det, eller? Uansett, så vil 166*12 og DDR 1:1 mot CPU, så vil du nok få best ytelse. Men som det og blir sagt, så blir det absolutt best med fsb @ 200mhz :)

På Athlon64 kan man stille MP ned, men på XP er det ingen muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...