Gå til innhold

Ekstern HD til bærbar

Anbefalte innlegg

Hei!

Et kjapt spørsmål: Hva er bra på markedet?

Har lest litt på forumet, men det virker som om de fleste snakker om interne HD`s.. Er ganske ny på data. Disken skal brukes til film og musikk i hovedsak (kanskje et lite spill eller program sniker seg inn også ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den Western DIgital-disken med neonlys, og er veldig fonrøyd med den. Har også erfaring med LaCie-diskene, og de er meget fine. Ytelsen er litt bedre på WD-disken, men det har egentlig ikke noe å si når det gjelder film og spill (bortsettfra kanskje overføringshastigheten). Firewire yter litt bedre enn USB2, men ikke så mye at man er nødt til å bruke firewire.

Og så vil jeg ikke anbefale deg å installere programmer og spill på den eksterne harddisken. Ettersom du da ikke kan bruke de når du ikke har den eksterne tilgjengelig (naturligvis), og også det med at du vil få entries i registeret som peker til en disk som ikke alltid er tilkoblet. Hmm.. :ermm: sånn har jeg tenkt ihvertafll, men Sandra (sisoft) sier at den eksterne yter bedre enn den interne, så bør man da installere krevende programmer på den eksterne i stedet? :hmm:

Lenke til kommentar
Sandra (sisoft) sier at den eksterne yter bedre enn den interne, så bør man da installere krevende programmer på den eksterne i stedet?   :hmm:

Ikke med tanke på at USB 2.0 har kun 480Mbit/s (60MB/s) overføringshastighet, mens du gjerne har 100 eller 133MB/s overføringshastighet på den interne disken.

Endret av blackbox
Lenke til kommentar
Firewire yter litt bedre enn USB2, men ikke så mye at man er nødt til å bruke firewire.

Og så vil jeg ikke anbefale deg å installere programmer og spill på den eksterne harddisken. Ettersom du da ikke kan bruke de når du ikke har den eksterne tilgjengelig (naturligvis), og også det med at du vil få entries i registeret som peker til en disk som ikke alltid er tilkoblet. Hmm.. :ermm: sånn har jeg tenkt ihvertafll, men Sandra (sisoft) sier at den eksterne yter bedre enn den interne, så bør man da installere krevende programmer på den eksterne i stedet? :hmm:

Vil uansett anbefale firewire fordi det ikke belaster prosessorer like mye som det USB gjør. I reine teste er det nok ikke så mye forskjell, men tilgangstider og bruk av disk mens andre ting kjøres er raskere på firewire enn usb.

Er enig med deg at programmer bør ikke installeres på ekstern disk. Enkle programmer som kanskje ikke krever registertilgang en gang, kan du godt kjøre derfra, men spill og litt tyngre programmer ville heller ha brukt den interne disken til.

Men til lagring og bruk for å spille av musikk og filmer er eksterne disker helt ypperlige!

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den i lag med en bærbar, så kan det lønne seg å se hvor stor strømforsyningen er...

Har nettop kjøpt meg et eksternt kabinett til en harddisk jeg hadde liggende.. Kabinettet er kongebra, laget i solid aluminium. Men strømforsyningen er en stor jækel med tjukke ledninger.. Fyller en del ekstra i vesken hvis du skal ha den med deg.

Lenke til kommentar

har sett noen negative erfaringer med Maxtor OneTouch-diskene :hmm: (blir varme, ustabile, mister data)

WD eller LaCie er kanskje bedre??

eller er det bedre å kjøpe separat "vanlig" HD og tomt kabinett og montere det selv(litt billigere :cool:), eller vil dette bli en mer ustabil løsning enn å kjøpe en ekstern HD ferdig montert??

Lenke til kommentar
Jeg har den Western DIgital-disken med neonlys, og er veldig fonrøyd med den. Har også erfaring med LaCie-diskene, og de er meget fine. Ytelsen er litt bedre på WD-disken, men det har egentlig ikke noe å si når det gjelder film og spill (bortsettfra kanskje overføringshastigheten). Firewire yter litt bedre enn USB2, men ikke så mye at man er nødt til å bruke firewire.

Er det noen mulighet å deaktivere disse neonlysene?

Er visst en av de få HD'ene med aktiv kjøling så tenkte litt på den, men liker ikke det med Neonlys

Lenke til kommentar

LaCie for liten, LaCie for stor.

Har hatt LaCie i flere år nå, og er meget fornøyd. Stabile som fjell, firewire/usb, usb og firewire (altså i alle tre kategorier). Stillegående. Finnes fra små lommeharddisker til 1TB.

Dem har også eksterne cd-brennere/dvd-brennere, osv, så dem har meget god, og lang, erfaring med eksterne ide/ata.

www.lacie.com

(Jeg har selv 250GB's versjonen (som ikke er produksjon lenger, finnes bare i større format) av denne. Har også flere LaCie disker på "jobben" hvor jeg driver å redigerer film, og kan, sammen med tommelen opp og glis, fortelle at diskene jobber raskt, stille.)

Lenke til kommentar

jeg har netopp kjøpt meg en WD dual option 250gb og er meget fornøyd så langt.

Bra backup programmvare følger også med.

både firewire og usb2 +usb hub.

Jeg anbefaller også firewire da dette er mer stabilt osv en usb.

link til produkt

Endret av Svar
Lenke til kommentar
Er det noen mulighet å deaktivere disse neonlysene?

Er visst en av de få HD'ene med aktiv kjøling så tenkte litt på den, men liker ikke det med Neonlys

Er ikke noe aktiv kjøling på min.. Ikke noe ekstra vifte eller noe. Lager såvidt litt mer lyd enn en centrino-maksin i idle, altå ikke nevneverdig mye.

Aktiv kjøling er forøvrig neppe noe poeng på en ekstern harddisk. Ettersom den ikke blir brukt som systemdisk, blir den ikke like varm. Jeg kan tenke meg at min ligger på 35-40 grader. Synes ikke det er noe poeng med en vifte som lager ekstra støy når den ikke blir varmere.

Er ikke mulig å skru av neonlysene. (Det er jo alltids mulig å åpne den og trekke ut strømledningene til de, men..) Uansett lyser de ikke så sterkt at det er plagsomt på noen måte. Er ikke sånn at de lyser opp i rommet, selv om de jo er godt synlige på et mørkt soverom. De bare sånn at det lyser på den eksterne. Lyset sprer seg ikke noe særlig. Ikke sånn at man tenker over at man har et skarpt rosa skjær i øyekroken (Hm.. ja.) Det virker heller ikke som om de produserer noe varme, og dermed bruker de også nesten ikke noe strøm.

Har hatt den i et år, og er godt fornøyd. Men WD har kommet med flere nye modeller siden den gang, og er ikke helt sikker på om jeg ville anbefale å kjøpe denne nå lenger. Det ser ut til at man betaler mye for lysene..

For ordens skyld, det er denne jeg har: Western Digital 250GB FW/USB2.0 ekstern

EDIT: Ser ut til at den Svar anbefaler har de samme spesifikasjonene som min (minus neonlys). Ettersom den nå koster over 400 kroner mindre, blir jeg pent nødt til å slenge meg på Svar sin anbefaling.

Endret av Noiria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...