Gå til innhold

Vurderer du Canon 10D?


Anbefalte innlegg

Det er endel personer her på forumet som snakker veldig varmt for Canon 10D fremfor 300D. Det endel personer glemmer da er at man legger seg på en dyr linje når det gjelder objektiver. Som kjent blir 20D nå snart offisielt lansert med EF-S fatning + 2 nye EF-S objektiver (10-20 mm + 17-85 IS). Disse objektivene kan som kjent ikke benyttes på 10D.

 

Mulig jeg tar veldig feil av kjøpergruppen, men personlig er jeg glad for å ha et kamera som støtter EF-S. Uten det må man ha flere og dyrere linser for å dekke samme område.

 

Jeg vurderte lenge en Sigma 18-125, men syntes den blir litt for uskarp. Satser på at 17-85 IS'en blir bedre. Med IS trenger man heller ikke en like rask linse, så jeg tror ikke 4,5-5,6 blir noe problem.

 

Noen mener til og med at andrehåndverdien på 10D vil synke ned til 300D nivå.

 

Noen andre som har noen synspunkter på disse sakene?

 

Mlwirak hva mener du?

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har nå besøkt Canon og fått alle fakta på bordet. Jeg har også prøvd en førproduksjonsmodell og de to nye objektivene.

 

Jeg ville IKKE vurdert 10D nå, 20D er mye mer attraktivt. Oppgraderingen fra 10D til 20D er imidlertid ikke så stor at jeg som privatperson ville oppgradert, med mindre man får solgt det gamle til en god pris. Det blir nok mange brukte 10D i bruktmarkedet :-)

 

Mer kan jeg ikke si før jeg presenterer kameraet i sin fulle bredde i morgen kl. 09.00.

Lenke til kommentar

Til de som ikke kan vente til i morgen fant jeg denne infoen på LG sine Koreanske websider (de er hoveddistributør av Canon i Korea).

 

- BP-511A, BP-514 batteries.. higher capacity i assume.. nice.. =)

- USB 2.0 Hi-Speed (nice..)

- JPEG, RAW (12-bit) (same)

- ISO 100/200/400/800/1600, 3200 (glad it stayed the same at least)

- 1/8000 ~ 30sec shutter speed in 1/2 or 1/3 step increments. (nice...)

- X-sync at 1/250sec

- 9 point AF.. (yeah. knew that)

- 5fps continuous.. (but doesn't say the buffer amount for jpg or raw)

- one more creative zone mode (ETTL auto program AE flash mode)

- 10D - 149.7 x 107.5 x 75.0 mm................20D - 144 x 105.5 x 71.5 mm

- 10D - 790g.........20D - 685g (wow.. much lighter..)

- BG-E2 battery grip allows use of AA batteries... (wow... amazing..)

(It might even look like a EOS 30 (Elan 7) battery grip.. never know..)

 

Dette er uoffisiellt, men mangler info om bufferet (regner med at D70 kommer til å bli slått).

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar

Hvis man kun benytter seg av L linsene til Canon tviler jeg på at man vil savne EF-S.

 

Jeg har mine sterke tvil om at Canon noen gang kommer til å lage noen L objektiver i EF-S formatet.

 

Det jeg syns er spennende er hvordan støy nivået er på 20D er kontra 10D, De har jo trossalt stappet 8 MP på en like stor brikke.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Hvis man kun benytter seg av L linsene til Canon tviler jeg på at man vil savne EF-S.

 

Jeg har mine sterke tvil om at Canon noen gang kommer til å lage noen L objektiver i EF-S formatet.

Enig!

 

EF-S-objektivene er pr dags dato lite imponerende. Kjøper man et dyrt kamera som 20D, er det rart å kjøpe billige objektiver.

Lenke til kommentar

Det har ikke slått dere at det er endel folk der ute som ønsker et speilrefleks uten å bruke 25-30 tusen på dette?

 

Hvis man har veldig mye penger kjøper man selvfølgelig bare L-objektiver siden de er best. Oss andre dødelige må nøye oss med noe som koster endel mindre.

 

Hvis det var sånn at speilrefleks bare var ment for proffe, da hadde nok ikke Canon brydd seg om å lage EF-S objektiver. Det kan virke som at de kanskje henvender seg mer til massen av brukere når de nå satser videre på EF-S. Dette synes jeg er veldig positivt av Canon :)

 

EF-S-objektivene er pr dags dato lite imponerende.

 

Og hvor mange EF-S objektiver er det per dags dato? To? Det betyr ikke at alle kommende modeller skal ligge på samme nivå.

 

Når det gjelder støy, blir det spennende å se. Kan ikke tenke meg at støyen blir vesentlig høyere (så dumme er ikke Canon at de må øke mp på bekostning av støy). Da vil de jo miste et av sine sterkeste kort og det er jo som å grave sin egen grav. Regner med at den nye chipen/brikken er ytterligere forbedret i 20D slik at 8mp bildene får like lite støy.

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar

Jeg har brukt over 15 tusen på et speilrefleks kamera, da bruker jeg gjerne 15 tusen til på kvalitets optikk. Folk får gjøre som dem vil, men jeg synes det er bortkastet og bruke såpass mye penger på et kamera og ikke gi det bra nok optikk til å utnytte dets fulle potensiale. Da kan man heller kjøpe seg et digital kompakt kamera som gir "like gode" resulater og kanskje bedre enn speilrefleks og billig optikk.

 

Kvalitets optikk har som regel mye høyere levetid enn kamerahuset, så se på det heller som en investering som vil vare flere generasjoner med kamerahus :)

 

Og det er jo ingen som sier at man skal bruke 15-20 tusen på optikk på engang. Jeg bygger meg gradvis opp.

 

Så jeg ser ikke på det som noen stor nedtur at 10D ikke støtter EF-S.

 

10D tar fortsatt like gode bilder som det gjode den dagen det ble lansert, det samme gjør D30 og D60 :)

 

Jeg må si jeg ble litt skuffet over vidvinkel objektivet Canon kom med, jeg har hørte om dette ryktet for lenge siden og hadde håpet på at dette var et "L" objektiv i 12-24mm området som konkurerte med Nikon sin modell.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Jeg har brukt over 15 tusen på et speilrefleks kamera, da bruker jeg gjerne 15 tusen til på kvalitets optikk. Folk får gjøre som dem vil, men jeg synes det er bortkastet og bruke såpass mye penger på et kamera og ikke gi det bra nok optikk til å utnytte dets fulle potensiale. Da kan man heller kjøpe seg et digital kompakt kamera som gir "like gode" resulater og kanskje bedre enn speilrefleks og billig optikk.

 

Kvalitets optikk har som regel mye høyere levetid enn kamerahuset, så se på det heller som en invistering som vil vare flere generasjoner med kamerahus :)

 

Og det er jo ingen som sier at man skal bruke 15-20 tusen på optikk på engang. Jeg bygger meg gradvis opp.

 

Så jeg ser ikke på det som noen stor nedtur at 10D ikke støtter EF-S.

 

10D tar fortsatt like gode bilder som det gjode den dagen det ble lansert, det samme gjør D30 og D60 :)

 

Jeg må si jeg ble litt skuffet over vidvinkel objektivet Canon kom med, jeg har hørte om dette ryktet for lenge siden og hadde håpet på at dette var et "L" objektiv i 12-24mm området som konkurerte med Nikon sin modell.

:yes: Klok tale.......

Lenke til kommentar
Jeg har brukt over 15 tusen på et speilrefleks kamera, da bruker jeg gjerne 15 tusen til på kvalitets optikk. Folk får gjøre som dem vil, men jeg synes det er bortkastet og bruke såpass mye penger på et kamera og ikke gi det bra nok optikk til å utnytte dets fulle potensiale. Da kan man heller kjøpe seg et digital kompakt kamera som gir "like gode" resulater og kanskje bedre enn speilrefleks og billig optikk.

 

Husk at du kan ta "verdens beste bilde" selv om det "stinker" teknisk sett. Det er tross alt fotografen det kommer an på, selv om det er lett å glemme i "teknologirusen" vi får hver gang et nytt kamera annonseres. :)

 

Svært mange eier av filmbaserte speilreflekskameraer har kjøpt "kit" med uoriginal optikk av typen 28-100 eller 28-200mm. Denne kjøpergrupppen utgjør nok et mye større marked enn avanserte "amatører" som kjøper flere dyre originalobjektiver av høy kvalitet.

 

Så jeg ser ikke på det som noen stor nedtur at 10D ikke støtter EF-S.

 

Litt vanskelig for 10D å støtte noe som ble annonsert lenge etter at kameraet kom på markedet :)

 

Jeg må si jeg ble litt skuffet over vidvinkel objektivet Canon kom med, jeg har hørte om dette ryktet for lenge siden og hadde håpet på at dette var et "L" objektiv i 12-24mm området som konkurerte med Nikon sin modell.

 

Før vi har lest noen tester er det vel litt tidlig å avskrive objektivet. Det kan da tenkes at det kan konkurrere "godt nok" selv om det ikke har "L"-kvalitet. Husk også på at dette er snadder for alle de med 300D som ikke har hatt noe godt vidvinkelalternativ.

 

Jeg antar også at Canon utmerket godt kan senke prisen på 300D og 10D, evt. at det senere kommer en modell under 300D (3000D?) til 5-6000.

 

 

Det som skuffer meg mest er at ikke Canon kom med et kamera med crop factor 1.3 eller bedre. Likevel kan jeg kanskje fristes til å kjøpe 20D om prisen er lav nok.

Lenke til kommentar

Så klart er det fotografen og ikke utstyret som er viktigst. Dette gjelder jo det meste, man blir ikke automatisk like god som Petter Solberg selvom man kjører Impreza WRX..

 

Jeg snakker kun for min egen del, og jeg tviler sterkt på at et billig 10-20mm zoom objektiv vil holde mål sammenlignet med f.eks EF 17-40mm F4 L USM.

 

Vidvinkel i denne ekstreme brennvidden (10-20mm) er ikke lett å lage uten bi-effekter som tønnefordreining, uskarp i hjørnene, flaring, CA etc.. Og når man i tillegg skal produsere dette billigst mulig har jeg mine tvil, men det kan jo hende jeg tar feil :p Vi får vente å se.

 

Det er noen som fortsatt mener at det vil komme en 3D som vil ha samme CMOS brikke som 1D mk II.

Lenke til kommentar
Og når man i tillegg skal produsere dette billigst mulig har jeg mine tvil, men det kan jo hende jeg tar feil :p Vi får vente å se.

Hvorfor ta det for gitt at EF-S objektiver skal produseres så billig som mulig, er dette opplest og vedtatt?

 

Etter å ha lest litt mer nå er de nye kommende EF-S linsene større, tyngre og dyrere.

Lenke til kommentar

EF-S objektivene sitter nærmere speilet/CMOS brikken enn med EF, noe som i følge Canon gjør det billigere å produsere vidvinkel objektiver.

 

Rart at da Olympus går motsatt vei med 4/3-systemet. Der hevder de at nettopp stor avstand mellom objektivet og brikken skal gi bedre bilder med vidvinkelobjektiver, pga. innfallsvinkel mer rett på brikken. Og de tenker ikke da på å gjøre det billigst mulig imotsettning til Canon.

 

Uansett så sier det seg selv at Canon ikke kommer til å lage noen dyre objektiver i EF-S klassen, hvorfor har ikke da 1D mkII og 1Ds støtte for EF-S da ?

 

 

Når det gjelder støy har Canon sagt at 20D på 1600 ISO har tvilsvarende like mye støy som 10D har på 400 ISO. Det høres veldig bra ut.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Så et objektiv som kommer til å ligge på en 7-8 tusen ser du på som et billig objektiv?

 

Da er det i tilfelle stor forskjell på hva du og jeg ser på som "billig".

Nei, hadde ikke trodd at det kom til å ligge så høyt i pris, det hadde vel de færreste.

 

EF 17-40 F4 L USM ligger på ca 7 tusen idag, og EF 16-35 F2,8 L USM ligger på 16.

 

Blir spennende og se tester av dette objektivet og hvordan det hamler opp mot 17-40 F4 L og Sigmas EX 12-24mm.

Lenke til kommentar
Jeg trodde at årsaken til at 1D mkII og 1Ds ikke støtter EF-S var at speilet vil komme i veien for bakenden på linsa? 300D og 20D har mindre speil enn de andre og dermed kan linsa monteres nærmere billedbrikka. ( Eller er det hukommelsen min som lurer meg? )

Jo det stemmer det, ikke mindre speil men speilet løftes opp i en annen vinkel eller noe. Det samme gjelder 10D.

Lenke til kommentar
Så klart er det fotografen og ikke utstyret som er viktigst. Dette gjelder jo det meste, man blir ikke automatisk like god som Petter Solberg selvom man kjører Impreza WRX..

 

Jeg snakker kun for min egen del, og jeg tviler sterkt på at et billig 10-20mm zoom objektiv vil holde mål sammenlignet med f.eks EF 17-40mm F4 L USM.

 

Vidvinkel i denne ekstreme brennvidden (10-20mm) er ikke lett å lage uten bi-effekter som tønnefordreining, uskarp i hjørnene, flaring, CA etc.. Og når man i tillegg skal produsere dette billigst mulig har jeg mine tvil, men det kan jo hende jeg tar feil :p Vi får vente å se.

 

Det er noen som fortsatt mener at det vil komme en 3D som vil ha samme CMOS brikke som 1D mk II.

Bare for og få sagt det så kjører Petter Solberg,Subaru Impreza WRX STI.... :p

Lenke til kommentar
Rart at da Olympus går motsatt vei med 4/3-systemet. Der hevder de at nettopp stor avstand mellom objektivet og brikken skal gi bedre bilder med vidvinkelobjektiver, pga. innfallsvinkel mer rett på brikken. Og de tenker ikke da på å gjøre det billigst mulig imotsettning til Canon.

 

Uansett så sier det seg selv at Canon ikke kommer til å lage noen dyre objektiver i EF-S klassen, hvorfor har ikke da 1D mkII og 1Ds støtte for EF-S da ?

Billedsensorer får lett forvrengningsprodukter hvis lyset kommer inn på ef for skarp vinkel. Dermed er det jo noe oppsiktsvekkende at Canon velger å lage sine digitaltilpassede objektiver ved å flytte de lengre inn i huset.

 

Hva 1ds og 1dMK2 angår så har disse større billedsensorer og selv om du skulle greie å montere ett AF-S objektiv på de, vil de gi vignettering.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 10D siden februar, og er generelt veldig fornøyd med det.

Hvis jeg skal oppgradere til 20D, er det av 3 grunner:

1) oppstartstiden er 0,2s mot 2,3s på 10D

2) Den nye EFS 17-85mm er perfekt zoomområde for meg

3) den nye EFS 10-22mm vil gi meg vidvinkel som er nesten umulig nå.

 

Det betyr, at for en som har andre behov for zoomområde enn meg, og som ikke skal bruke så mye vidvinkel, vil 10D være et helt utmerket kamera. Det vil være tilgjengelig brukt, så hvis man kjøper det, og noe optikk brukt, kan man få et veldig bra system rimeligere enn bare 20D ville kostet alene uten optikk. I tillegg kan man få det nå.

 

Så da er det bare å vurdere behovene sine. Hva er det man trenger, hva er det man ønsker, og hvor mye vil man betale for det.

 

Jeg tror jeg har bestemt meg for å satse på 20D, så hvis noen er interessert i et brukt 10D, så ta kontakt.

 

Erik

Lenke til kommentar

Jeg har solgt mitt analoge eos 30 slr, og vurderte 10D og 300D, men ventet på 20D for å se. Det virker som 20D er et kamera som har det jeg ønsker bortsett fra spotmåling og 1.3 crop (som jo var urealistisk).

 

Dette er hovedpunktene som gjør at jeg tror dette er kameraet som gjør at jeg endelig får digitalt SLR. :thumbup:

 

Kort oppstartstid (0.2 sek)

5 fps!

17-85 linsen er lett og god ifølge ryktene.

lavt støynivå

Forbedret AF (spent på denne)

 

Med introduksjonen av flere EF-S linser antar jeg også at Canon vil satse på 1.6 crop faktor i flere år fremover. Jeg håper imidlertid at linsen blir noenlunde billig...

Mange penger, men vi er enige og gleder oss til det blir tilgjengelig for oss dødelige en eller annen gang...

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...