Gå til innhold

Koble opp 3 harddisker hjelp!

Anbefalte innlegg

Litt lettere å kjøpe den fra butikke nder tror jeg...orker ikke bestille mere nå med frakt frem og tilbake osv....den kabelen jeg har kjøpt ksla jeg heller prøve å selge, men elllers ser det jo bra ut.......

Men harddisk og raid er an av de få tingene om hardware jeg ikkek an mye om for jeg har aldri hatt det før....hvordan skal 1 konverter gi støtte for 2 ledninger som skal i de 2 nye harddiskene?

Forklar enkelt fremgangsmåten om du gidder :thumbup: Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er fremgangsmåten din.

Du har nå kjøpt to IDE-disker, to SATA kabler og to SATA-ATA adaptere.

Du har allerede en on-board SATA RAID-kontroller.

Du kobler den ene SATA-kabelen til hovedkortet's RAID-kontroller på kanal1. Andre enden av denne kabelen kobler du til et av SATA-ATA adapterne. En av diskene kobles så til SATA-ATA adapteret. Det er ikke bruk for ytterligere kabler til dette.

Når det gjelder disk nr2 gjenntar du prossessen, men kobler til SATA kanal nummer 2 på hovedkortet.

Du må så inn i BIOS og si at SATA-kontrolleren skal oppføre seg som RAID-kontroller. Reboot og gå inn i SATA-RAID-kontrollerens egne BIOS (Dette er ikke den samme BIOS som for resten av innstillingene på HKet). Sett opp RAID-0, også kalt striping (stripe). Start windows, installer driver for SATA-RAID kontrolleren og formater disken som kommer opp i Windows som ca 400GB.

Lykke til.

Lenke til kommentar
her er fremgangsmåten din.

Du har nå kjøpt to IDE-disker, to SATA kabler og to SATA-ATA adaptere.

Du har allerede en on-board SATA RAID-kontroller.

Du kobler den ene SATA-kabelen til hovedkortet's RAID-kontroller på kanal1. Andre enden av denne kabelen kobler du til et av SATA-ATA adapterne. En av diskene kobles så til SATA-ATA adapteret. Det er ikke bruk for ytterligere kabler til dette.

Når det gjelder disk nr. 2 gjenntar du prossessen, men kobler til SATA kanal nummer 2 på hovedkortet.

Du må så inn i BIOS og si at SATA-kontrolleren skal oppføre seg som RAID-kontroller. Reboot og gå inn i SATA-RAID-kontrollerens egne BIOS (Dette er ikke den samme BIOS som for resten av innstillingene på HKet). Sett opp RAID-0, også kalt striping (stripe). Start windows, installer driver for SATA-RAID kontrolleren og formater disken som kommer opp i Windows som ca 400GB.

Lykke til.

Takker for hjelpen...da tror jeg at jeg har den infoen jeg trenger for å sette dette opp...bare å vente på første lønning da så jeg får kjøpt meg dette her ;)

Lenke til kommentar
Seriell ATA (SATA) støtter kun 1 disk per kanal. Du må derfor ha en seriell ATA kabel pr disk og en SATA-ATA adapter pr disk. IDE/ATA kabler er ikke nødvendig. Du kan bruke angreretten din på den kabelen du kjøpte.

;)

Jeg så ikke at du hadde redigert teksten her, trodde automatisk du svarte ja til at jeg bare trengte 1 adapter...masse surr, men har det nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har pakket opp diskene kan du kanskje bytte de i to S-ATA disker. Hadde vel i utganspunktet blitt samme prisen, når du nå trenger 2 adaptere til 160,-. Men nå kommer jo frakt+

Ytelses forskjellen mellom P-ATA og S-ATA er vel liten, men S-ATA er det beste av de to.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om jeg skulle gå for den software raiden eller noe, for nye ledninger + adaptere kommer jo på 600 kr, noe som er ganske mye tatt i betraktning hva hardiskene kostet,,,,,kan jeg ikke bare sette dem opp som 2 extra harddisker eller i software mod på en enkel or rimelig måte med det jeg har av kabler?

Hadde ikke hovedkortet mitt dobel utgang for lsike ledninger eller noe..... oppsett?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Nei lurer heller på å bruke angrerett og bytte de 2 ut i 2 S-ATA discer allikavel...kostet jo knappe 150 kr mere hver...x2 blir det da 300 istede for å kjøpe allt det andre som koster 600 ekstra...ingenting å tape på det liksom ;-), men jeg trenger vel fremdeles de S-ATA ledningene gjør jeg ikke....og det er 2 utganger fra hovedkortet eller går den ene ledningen fra harddisk til harddisk?

Lenke til kommentar

Med mitt Asus A7V600 kort fulgte det med 2 stk SATA kabnler (røde).

Har ikke du fått de?

En annen ting er at hvis du kjører RAID (striping), dvs at 2x200GB=400GB mister du alle 400 GB hvis en av diskene ryker.

En siste ting, er at en PATA kontroller med RAID ikke koster all verden.

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=111198&cks=PRL <--- m/RAID

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=111199&cks=PRL <--- u/RAID

Lenke til kommentar

nei lurer heller på å bare beholde de jeg får å koble dem opp som 2 nye harddisker, og bruke dem som 2 stasjoner om det går uten raid eller noe, siden jeg skal bruke det til å lagre filmer, spill osv på :cool:

har koblet opp 1 harddisk allerede til mit Asus A7N8X Deluxe hovedkort, så hvordan er det å koble til 2 til-----2 på 1 kabel med 2 utganger eller ka?

Lenke til kommentar

Den breie ledningen som festes mellom harddisk(er) og hovedkort har bare utgang for 2 disker......og med de nye 2 jeg har bestillt i tillegg til den je har fra før av blir jo det 3, så hvordan fikser jeg det? Har ikke funnet en slik ledning med uttak for 3 disker ennå.......

Finnes det en løsning som kobler 2 harddisker "sammen" så en slipper å ha uttak for 3 disker, eller må jeg ha en ledning med uttak for 3 stk?

-slabbedasken-

Lenke til kommentar

Det er ikke fysisk mulig å ha mer enn 2 harddisker på en IDE kabel, så det kan du ikke gjøre.

Men, hvis du forteller hva du allerede har i maskina di av harddisker og eventuelle CD eller DVD spillere/brennere, så blir det enklere å hjelpe deg.

Dette er ikke vanskelig, bare vi har alle data på bordet !! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...