Gå til innhold

Koble opp 3 harddisker hjelp!

Anbefalte innlegg

Har fra før av en Segate 120 gb harddisk i maksinen min og bestillte nettopp 2 nye på 200 gb (ukestilbudet på komplett.no)

Jeg bestillte samtidig denne kabelen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115804&cks=ACC

Funker denne med 3 harddisker? Fant ingen kabler for 3 harddisker, men lurte på om det gikk ann å kjøre 2 kabler i hk eller kjøpe en splitter til den ene om kabelen ikke ville være tillstrekkelig!!!!

Hadde det vært noe å kjøre de 2 200gb discene i raid for å kunne koble de 2 opp som "1" disc eller ?

Trenger tips!!!

(Har Asus A7N8X Deluxe hk.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre de to diskene dine i radi hvis du har en raid kontroller (enden på hovedkortet, eller som et PCI kort).

nei, det går bare ann å ha to disker / cd, eller dvd spillere på hver IDE kabel. Hvid du trenger flere IDE kontrollere kan du kjøpe en PCI IDE kontroller.

Lenke til kommentar

Det Asus hovedkortet du har, støtter for totalt 4x IDE & 2x S-ATA.

Hvis du kjøpte IDE (P-ATA) disker, kan du f.eks som overnevnte kjøre

2 disker på en kabel, og CD-Spiller + en disk på en kabel.

Dette hadde vell kanskje vært en fordel å sjekket før du kjøpte eller?....

Alternativet er å kjøpe en billig IDE-kontroller.

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvis det bare er RAID for å slå harddiskene sammen til én disk, går dette fint an å gjøre i Windows XP.

Man går da inn i control panel -> administrative tools -> computer management -> disk management, høyreklikker i den firkanten hvor det står Disk 0,1,2,3,etc, konverterer den ene nye harddisken til dynamisk disk, høyreklikker på samme disken på nytt og velger expand volume.

Så velger du den andre nye harddisken, trykker på ok, og vips, så har du én harddisk på 400GB.

Lenke til kommentar

Du kan bruke software raid dersom du ikke har hardware-raid kontroller på hovedkortet ditt eller et PCI-kort.

Dersom du benytter Windows 2000 eller nyere er software raid inkludert i OSet.

For å slå sammen disse to diskene (striping) til en stor disk på 400GB fjør du følgende:

Høyreklikk på 'My Computer' (Min Datamaskin) og velg 'Manage' (Behandle). Gå så til 'Disk management' (Diskbehandling). Der skal du se dine 2 nye 200GB disker dersom du har koblet disse riktig. Høyreklikk på diskene og velg 'Upgrade to Dynamic Disk' (Oppgrader til Dynamisk Disk). Når dette er gjort kan du høyreklikke på en av de dynamiske diskene, altså dine 200GB disker og velde 'Extend Volume' (Utvid volum). Følg anvisningene der.

Håper dette hjalp.

EDIT: Hm, psilocybe var før meg..

Endret av blackbox
Lenke til kommentar

Takker for alle innlegg..det hjelp veldig.

Her er det som skal angivelig være på mitt hovedkort...står det skal være raidkontrolle der, og mener å huske det var en driver til raid som jeg ikke har installert for det ikke har vært snakk om raid før:

Produktinformasjon Produktbeskrivelse ASUS A7N8X-E Deluxe - hovedkort - ATX - nForce2 Ultra 400

Produkttype Hovedkort

Produktformfaktor ATX

Dimensjoner (BxDxH) 30.5 cm x 24.5 cm

Brikkesett type NVidia nForce2 Ultra 400

Maks. databushastighet 400 MHz

Prosessor 0 ( 1 ) - Socket A

Kompatible prosessorer Athlon, Duron, Athlon XP

RAM 0 MB (installert) / 3 GB (maks.)

Støttet RAM-teknologi DDR SDRAM

Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )

Diskkontroller (2.) IDE ( DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives )

Lydutgang Lydkort - nVidia nForce2 MCP-T - 5.1 surround

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Hva er den beste muligheten her nå? Fysisk raid eller software raid...funker den raidkontrolleren som er på hovedkortet?

-slabbedasken-

Lenke til kommentar

Grunnen til at du trenger det adapteret er at RAID-kontrolleren din som er on-board på HKet benytter et helt annet grensesnitt enn disken du har kjøpt. Med andre ord: pluggen i disken er anderledes enn pluggen på hovedkortets RAID-kontroller.

Personlig foretrekker jeg hardware raid-kontroller framfor software.

Lenke til kommentar
Grunnen til at du trenger det adapteret er at RAID-kontrolleren din som er on-board på HKet benytter et helt annet grensesnitt enn disken du har kjøpt. Med andre ord: pluggen i disken er anderledes enn pluggen på hovedkortets RAID-kontroller.

Personlig foretrekker jeg hardware raid-kontroller framfor software.

Så da annbefaler du alså at jeg kjøper denne pluggen slik at den raid kontrollenere på hovedkortet går på de IDE diskene mine istede for å kjøre software......vel....burde jo funke det....kan jeg da kjøre de 2 200gb diskene i raid på 1 ledningskontakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...