Gå til innhold

Softmod X800 VIVO?

Siomir

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned alle program jeg trenger til å flashe Sapphire X800 VIVO kortet mitt nå, men hvor stor er sjangsen for at ting går til hælvette?

Jeg vil gjerne vite hvor mange som har klart dette med et sapphire x800 kort!

Jeg blir litt usikker når jeg ser advarsler overalt, eller gjelder som vanlig bios upgrade, hvor ting kun går til hælvette hvis strømmen går eller at du skrur av maskina?

Holder forresten vifta med nok kjøling?

p.f. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo "noen" tråder om dette allerede da, men...

Advarslene går mest på at du mister garantien når du softmodder kortet, det er ellers lite sannsynlig at noe går veldig galt...

Før du flasher, må du finne ut om kortet takler XT-PE hastigheter: last ned ATITool og bruk Find Max funksjonen, ATITool klokker da opp kortet automatisk til artifacts oppstår... Da finner du også ut om den originale kjøleren holder mål...

Som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd, bør du klare minst 550MHz på kjernen, da åpning av de siste pipelines får kortet til å avgi en god del mer varme og du vil måtte underklokke kortet med ca 25-30MHz etter flashing. Det holder altså ikke å klare originale XT PE hastigheter før flashing, da vil du mest sannsynlig måtte kjøre kjernen på 490-500MHz etterpå...

Husk å ta en backup av den originale biosen din: start med oppstartsdiskett med flashrom på, og skriv FLASHROM -S 0 X800BIOS.BIN (Du kan godt velge et annet navn på backupen, men ikke mer enn 8 tegn i navnet, da flashrom er kjent for å ha problemer med lange filnavn), sånn at om uhellet skulle være ute kan du flashe tilbake med denne...

EDIT:

Om du da f.eks bruker FLASHROM -P -F 0 X800BIOS.BIN kjører kortet på originale Pro hastigheter med 16 pipelines aktive, men om det skulle vise seg at det er noe galt med de 4 siste pipelinesene og du vil lukke disse igjen bruker du GigaByte verktøy GVF11.exe (Det samme du bruker for å åpne pipelinesene) og skriver:

GVF11.exe -P -F 0 X800BIOS.BIN

Da flasher du kortet tilbake til original tilstand, med 12 pipelines.

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...