Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpsråd/ anbefalinger angående trådløst.

Anbefalte innlegg

Hei

Gar tenkt å installere trådløst nettverk i hjemmet. To stasjonære + en bærbar.

Tenker å kjøpe en basestasjon med innebygd svitsj, slik at jeg kan koble både trådløst nett og et kabla nett sammen. Det siste er viktig fordi jeg/ min sønn laner noen ganger med folk som ikke har trådløst nettverks kort. Eksempel basestasjon

Som nettverks kort tenker jeg å kjøpe slike som kan kobles til usb porten. Det ser greit og enkelt ut. Eksempel usb kort

Som internett forbindelse har jeg pr nu ISDN, får antagelig noe kjappere i løpet av et års tid. Et av poengne med nettverket er at flere kan være på internett samtidig. Kun enkel surfing selvsagt. Slik som jeg ser det nå, så vil det bare være aktuelt å bruke de andre to maskinen til surfing når hovedmaskinen er opptatt. Det vil si at hovedmaskinen da vil være koblet til internett. Trenger jeg da en isdn router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstyret du har sett på, ser for såvidt greit ut. Du kan bli nødt til å kjøpe en eller flere USB-forlengelseskabeler slik at du kan tilpasse plasseringen av antennen for optimale signaler om disse er svake med den plasseringen PC'ene har.

Nei, du trenger strengt tatt ikke en ISDN-router. Du kan bruke Internet Connection Sharing (ICS) i Windows. Les mer om det her. ICS er ikke den mest elegante løsningen, men om den PC'n som er tilkoblet ISDN kan stå på når de andre maskinene trenger Internet, så er den vel grei nok.

Lenke til kommentar

Hvis det skal gjøre noen forskjell, så må det i såfall være av typen med antenne på en ledning. Typen med bare en antennestang koblet rett i kortet, vil ikke være noe vesentlig forskjellig fra et USB-adapter. Om det er nødvendig, er vanskelig å vurdere. Ting som kan skjerme for signalene, f.eks. om antennen vil bli gjemt bak et PC-kabinett for sending til og fra basestasjonen, vil kunne påvirke signalstyrken. En antenne på en kabel, vil da kunne løftes/flyttes fri for en slik skjerming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...