Gå til innhold

Lage musikk på PC. Trenger tips

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage min egen musikk på PC. Har redigert litt film og sånn, og har nå lyst til å lage egen musikk som det faktisk går an å høre på. Men jeg er HELT nybegynner og tremger mye hjelp.

Jeg vil lage trance/hardtrance/techno musikk, og kanskje litt club/house.

Hovedspørsmålet er hvilke(t) program bør jeg bruke? Jeg leter etter noe som ikke er altfor vanskelig, slikt som trenger månedsvis for å sette seg inn i, men ikke helt på eJay stadiet heller. Eller kanskje er eJay blitt bra? Jeg trenger tips på de ulike programmene som finnes (sikker på at det er hundrevis).

Hadde også vært topp om jeg fikk tips om sider på internett som kan hjelpe meg videre. Sider med guider, tips, forklaringer etc.

All tilbake melding mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen nettsteder som forklarer litt basic?

Hva er egentlig buzzmachines?

Hvilke av programmene på propellerheads bør jeg bruke? Hva er forskjellen?

Finnes det andre altrernativer?

Jeg er som sagt en newbie som forsker og graver..

Lenke til kommentar

Hva har du av utstyr da? Bruker du keyboard/eksternt midi-utstyr?

Hvis du gjør det og liker softsynts/vst kan du jo se på Cubase eller Sonar. Pro Tools litt mer halv-proffesjonelt (mange midre studioer bruker Mac og Pro Tools).

Jevnt over syns jeg Sonar passer best til hjemme-entusiasten. Av 'click&drag' verktøy for bare elektronisk musikk vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

jeg har masse kompiser som lager musikk, og da gjerne i de sjangerne du beskriver, og de bruker reason fra propellerheads, og litt cubase. men de har også masse synther osv, så det blir nok litt heavy for deg. kan tenke meg at ejay er mere i din retning :razz:

Lenke til kommentar

Buzz er et sequencer/tracker og mye mer. La oss si du ønsker å lage en enkel tromme-loop. Først så henter du fram en trommemaskin. Så programmerer du for eks. ei takt. La oss kalle denne takt 1. Dessuten ønsker du en tromme-break, takt 2. Disse lager du da med buzz i den innebygde pattern-editoren. Så går du inne i sequenceren og programmerer i hvilken rekkefølge disse skal spilles. Feks 1-1-1-1 1-1-1-2 1-1-1-1 1-1-1-2. Taktene eller "patterns" som mange sier kan selvsagt være et hvilket som helst instrument, synth, sample eller lignende. Et pattern kan derfor også være en melodi, feite akkorder eller en trommebeat.

-Det følger et utall med synther, trommemaskiner, samplere og effekter med Buzz.

-Buzz har et meget bra grafisk brukersnitt som gjør låtene dine oversiktlige og lette og arbeide med

- Buzz krever relativt lite maskinvare sammenlignet med f.eks Cubase.

- Buzz er VST-kompatibelt. Dvs at du kan bruke VST-plugins. En VST-plugin kan være en synth, romklang, osv...

- Buzz er under stadig utvikling og har et aktivt miljø knyttet til seg

- Buzz er 100 gratis (!!!). Jeg skal love deg at du ikke finner tilsvarende programmer andre steder.

Jeg kunne fortsatt og fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...