Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vurderer å kjøpe bmw 318, synspunkter?


ParaNode

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Vurderer å kjøpe bil av svogeren min, en BMW 318 E36, 95 mod.

har kjørt denne bilen endel, og er ganske godt kjent med den, og nå har jeg altså fått tilbud om å kjøpe denne bilen til den nette summen av 35 000,-

 

 

Men, det er desverre endel småfiks som må gjøres på den.

 

for det første har motoren gått 340 000km, noe jeg vet er veldig langt.

men motoren oppfører seg da veldig pent, går greit, og har egentlig ikke hosta eller harket såvidt jeg vet.

 

og så er det alt det andre:

 

1.litt rust på bagasjelokket, ikkeno problem å reparere selv, men så kommer jo lakkeringen, da. ellers ingen rust.

 

2. girkassa må på service, for den er slapp og slarkete.

 

3. det må byttes en motstand i varmeapparatet, noe som man visstnok kan få kjøpt for 200,-, og sette den inn selv skal jeg da vitterlig være stand til å gjøre selv.

 

4. bilen må ha nye somerdekk, men dette skulle selger evt. ta seg av hvis jeg kjøper bilen.

 

5. spissinga må justeres. (aner ikke hva spissinga egentlig er, men jeg vet at bilen rister på enkelte turtall.)

 

og hvordan blir det evt. med forsikring? er ikke mer en 18, men kan godt tenke meg å sette forsikring på foreldrene mine.

 

alle ulempene tatt i betraktning, er det verdt det? og samtidig, kan noen her komme med et omtrentlig prisoverslag på hva det vil koste å reparere alt sammen?

 

anlegg følger med, samt at frontruta er 3 uker gammel. (en kamerat klarte å knuse den når han skulle bytte vindusvisker. :no: )

 

og i tillegg hadde det vært kjempefint om noen kunne komme med synspunkter om selve bilen.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve bilen er jo dritpen (imo), kjøpte meg selv en E36 316 96-model på mandag, får den i dag :woot:

men:

Den har gått langt, sjekk om den har unormalt høyt oljeforbuk og eller gråaktig olje (to tips jeg fikk for å sjekke om motoren synger på siste versj).

Girkasse som ha service etter 340k, slarkete og sliten! pluss litt "småpirk", kan fort bli noen kroner utav dette.. overlever den eu godkjenning om et år??

Men, den koster jo ikke all verden da, tatt i betrakting type og alder, så du kan kanskje legge en del i reparasjoner.. men trur personlig ikke jeg hadde kjøpt meg en bil som har gått 340k.

Forsikring, hvis den skal stå på deg fra 10-20k + avhengig av dekning; på dine foreldre, ca halvparten avhengig av bonus. dog kan det være lurt å ta en "billig" forsikring, og begynne å bygge deg opp bonus, på en "billig" bil.

Hvis dette er penger du har selv, ville jeg heller brukt dette som en del av kontantinskudd, og kjøpt meg en dyrere og bedre 318, og fått billigere lån som følge av innskuddet. (gjerne fra forhandler, hvor du kan forhandle deg frem til det utroligste på innbyttebiler)

 

Mvh

 

K

Endret av Ktulu
Lenke til kommentar

er forsåvidt ikke penger jeg har akkurat nå, hadde vel faktisk tenkt til å ta opp et lite lån, evt. forhandle litt med foreldre siden de egentlig skal kjøpe en andrebil, og vil ha en billig en, så hvis det spyttes inn litt penger fra begge parter... velvel. du skjønner tegninga.

 

problemet er vel mest det at jeg er litt blenda av bilen, for jeg syns at den er dritlekker original, og sikkert enda penere med en liten, diskret vinge bakpå samt et par lekre, skinnende alu-felger... :love:

 

er litt mørkt nå, men skal sjekke oljen med en gang jeg står opp i morgen.

men, er forsåvidt ingen flere feil på den enn de jeg har ramset opp tidligere, og jeg synes vel kanskje ikke at det er så ille galt for en bil som har gått så langt...

huff. merker at jeg er veldig blendet, ja.

 

*edit*

 

greit å plassere ordene på riktig plass, da.

Endret av ParaNode
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er 35" for en 318 95mod et godt kjøp.

 

340" km seier du. Har motoren blitt overhalt? (viss så, ka viste triptellaren då?)

 

Ellers...greit nok at det er litt småpirk, men siden svogeren din skal selge bilen, rekner eg med at om det kjem en eventuell kjempesmell like etter kjøp, så må han nesten må stå for rekning for det.. (litt avhengig av familieforholdet då, men ofte er det slik)

 

Siden dette er innenfor familien rekner eg med dette skal ordne seg uansett. :)

Lenke til kommentar

White: kan hende jeg misforstår deg litt nå, men jeg sier det nå alikevel:

bilen selges som den står, med unntak av nye felger/sommerhjul.

 

hvorvidt bilen har vært overhalt ordentlig noen gang, er jeg veldig usikker på. får sjekke opp det senere idag. men jeg vet at den var inne på en eller annen service for en stund siden, men hva det var aner jeg ikke. igjen, jeg må nok sjekke opp endel ting imorgen.

 

Så det er altså ikke bare jeg som syntes at dette egentlig er et greit kjøp?

er litt redd for å sitte igjen med en mandagsbil som må påberegnes titusenvis av kroner bare for å kunne klemmes igjennom eu-kontrollen..

 

har som sagt kjørt denne bilen en god del, og føler egentlig at jeg vet mer eller mindre hva jeg går, både på den positive og den negative siden.

:hmm:

Lenke til kommentar
*..*

Er ikkje motoren overhalt tenker eg mandagsbil. :hmm:

 

Det eg prøvde å få fram var :

 

Du seier at bilen selges som den står - greit nok det, men det er likevel svogeren din som selger bilen, og lat oss sei at motoren går i 7000 knas pga at bilen har gått oljetørr o.l. og det egentlig er svogeren din sin feil, så rekner eg med at han vil ordne opp i det, sia doke tross alt er "familie".

 

Dårlig eksempel...men du tar poenget?

 

All småfiks som du skal fikse opp i som du allerede er klar over er vel "innbakt" i prisen du får den for. Det eg tenkte på var om det skulle skje noke uforutsett i en ekstrem grad..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...