wellington Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hører noen sier at det trengs så mye vedlikehold til når man har et speilrefleks. Er dette tilfelle? Må man ha kameraet på servic i butikken, og i såfall hvor ofte? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hører noen sier at det trengs så mye vedlikehold til når man har et speilrefleks. Er dette tilfelle? Må man ha kameraet på servic i butikken, og i såfall hvor ofte? Det er ikke så mye rengjøring, men du må av og til fjerne litt støv. Det du trenger er en trykkluftflaske for å blåse bort støv fra objektivene, og fra bildebrikken en gang iblant. Jeg har nå hatt kameraet mitt i ca 1 mnd og har måttet rengjøre brikken for støv én gang. Operasjonen tar ca 2 minutter: - ta av objektivet - sett på "mirror lockup" slik at du kan se bildebrikken (evt lavpassfilteret utenpå brikken) - vend kameraets åpning nedover, hold trykkluftflasken et stykke unna og blås litt Dette må gjøres dersom du oppdager flekker på bildene. Etter operasjonen tar du bilde av en ensfarget hvit vegg og sjekker om du har fått bort flekkene (støvkornene), og eventuelt gjentar du dette til flekkene er borte... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Styr unna luft på boks. De kan inneholde væske. Bruk eventuelt først en manuell blåseballong. Deretter finnes det mange oppskrifter på nettet for rensing av CCD'en hvis blåsing ikke hjelper. Jeg har renset mitt D70 et par ganger på 4 måneder. Lær deg å gjøre jobben selv! Unngå å bytte linser i støvete omgivelser og skru alltid av kameraet ved linsebytte. Noen objektiver pumper også støv/luft inn i kamerahuset ved zooming. Her er en god beskrivelse av renseteknikker: http://www.bythom.com/cleaning.htm Lenke til kommentar
Indiana Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Hva om man bare bruker én linse hele tiden uten å bytte (som standardlinsene som følger med D70 og 300D) — vil støv allikevel bli et problem over tid? Endret 18. august 2004 av Indiana Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Hei! Ja, selv om du ikke bytter objektiv må du nok regne med at støv vil komme inn over tid. Du må ikke la "frykt" for støv på brikken hindre deg i å bytte optikk, da er jo hele vitsen med en speilrefleks borte. Speilrefleksens største fortrinn er jo nettopp at du etter behov kan kjøpe til optikk som passer for det du vil fotografere. Selv om optikken som følger med når du kjøper kameraet ser ok ut i dag, vil du snart oppdage at det kanskje ikke hadde vært så dumt med en kraftig telezom, en skikkelig vidvinkel eller kanskje et macroobjektiv. Rengjøring av brikken er slett ikke noen heksekunst, det finnes en masse tips om hvordan du gjør det her på nettet. mvh s-ki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå