Gå til innhold

Mikrofon til Sony DV-kamer! Eksperter, kikk innom!

Anbefalte innlegg

OK, jeg har et lite dilemma. Trenger noen råd til hva slags mikrofon jeg kan kjøpe til mitt Sony DV-kamera. Kriterier:

1. Mikrofon (som har muligheter tilk å ekspandere ledningen?)

2. Rundt 2000 kroner.

3. Man bør kunne høre lyden et par meter fra mikrofonen (Hvis ikke, oppgi gjerne lengden på det du anbefaler).

4. God lydkvalitet.

Håper å høre fra folk med noe kompetanse, og ålreite svar. Svar som kan gi meg et lite hint på vei er også velkomne.

EDIT:

Har sett på noen av mygg-mikrofonene på denne siden, men er de noe tess? De er vel trådløse? :innocent: Og er prisen virkelig 100 kr.? :dribble:

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du med trådløs mener at det ikke skal være ledning mellom mikrofonen og kameraet og at mikrofonen ikke skal være montert på kameraet så er svaret nei.

Trådløse mikrofoner har ganske store sendere og koster ca 4000 og oppover for høy kvalitet. En trådløs mygg mikrofon av høy kvalitet uten ekstern sender vil være dyrere enn du har lyst til å vite.

Du kan kansje få en trådløs "karaoke" mikrofon til under 1000 kr, men kvaliteten blir deretter. Siden du ikke definerer hva du mener med "God lydkvalitet" så kansje det vil være bra nok.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

nope...ingen av mikrofonene på nevnte side er trådløse...:(

Skal du ha trådløst tror jeg tusen kroner er i aller minste laget...

Eksempler på slike kan du se her :

http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=16081

(Dette er en trådløs mottaker og kobles til kameraet samt er batteridrevet)

Mye brukt blant utegående kamerafolk og da gjerne i kombinasjon med senderen i dette settet :

http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=16052

Hvis bare skal stå stille med kameraet kan du nøye deg med kun det sistnevnte som er både sender og mottaker og som jeg tror helst selges i en pakke..

Som du ser koster disse fort over 4500,- og dette er "billig"serien til Sennheiser...

Vet ikke om noen som er billigere, selv om de fleste konkurrenter har tilsvarende..

Uansett, hvis du er ute etter en mikrofon som skal fange opp lyd på noen meters avstand er ikke mygger de best egnet....Hadde nok heller satset på en kondesatormikrofon..

På din nevnte side er den på linken under er nokså allround og låter sikker ikke så ille..(Sonys billigmikrofoner låter som regel helt greit..) Har ikke peil på det, men den burde passe bra til kameraet ditt og..:)

:

http://www.sony.no/PageView.do?site=odw_no...ACC+Microphones

Mikrofonen til kr. 100,- låter nok akkurat som...hundre kroner...neppe noen kvalitetsmikrofon...

Simen

Lenke til kommentar

Det du vil ha finnes neppe. Et brukbart trådløst sett koster fort noen tusenlapper, og da er det normalt bare en vanlig mik som sitterpå.

Til ditt bruk vil det klart beste være en hyperkardiodid kondismik. Vet ikke om du har tilgang på fantomspenning, men en kondensatormik er klart å foretrekke. Disse tar opp lyd i en relativt stor rekkevidde, og er ganske bra på pickup-profil, slik at ikke feeding og ekko blir noe problem. Forøvrig brukes kondismiker ofte som overhead til kor og perk i konsertsammenheng.

Fordelen er at du får bra lyd, slipper trådløst styr, og kan ofte ha miken bak eller over fokuset, slik at den ikke synes. Ulempen er at de fleste trenger +48V ekstern fantomspenning. Forsøk å få tak i overhead kormik, ikke trommemik. Mikker låter best til det formålet de er i bruk til.

Skal du på død og liv ha trådløst, er det eneste jeg har noe særlig erfaring med Shure sine sett. Beta 58 (evt SM58) er en helt okei allround mik. Beta 58 låter litt friskere og mer krystall, men koster noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar

Til tusen kroner får du desverre ikke noe som er bedre enn den innebygde mikrofonen i selve kameraet. Du må vel satse fra ca 2000 kr før du får noe du vil merke forskjell på. Det billigste er vel en Azden-shotgun eller kanskje en Audio Technica... Les testen her for mer info: http://www.lafcpug.org/review_shotgun_mic.html

De har dem garantert på en av de få videobutikkene vi har her i landet (sannsynligvis må det bestilles). Prøv hos både video4.no 2mtv.no fotovideo.no og videoutstyr.no

Lenke til kommentar

Ja!

Den er farsken så bra. Men kan/bør ikke monteres på selve kameraet, vær obs på det, uansett hva som hevdes. Med mindre du har et kamera som er godt skjermet i forhold til mekanisk overført lyd, og et kamera der trommelen ikke avgir noe videre summing. Ellers blir disse ulyder i lydbildet like godt oppfanget som alt annet. Den er forøvrig veldig utsatt for vindstøy - selv vindvott fra Rycote har bare begrenset effekt.

Men, plassert på eget stativ og skjermet for vind. Du verden, du kan høre myggen gjespe!

degas

Lenke til kommentar

Ojsann, så den er verdt 2200? Jeg hadde ikke tenkt til å ha den oppe på kameraet. Har allerede kjøpt forlengelses-kabel, så nå kan vi stå flere meter unna.

Vel, det høres ut som et ekstremt godt kjøp, men da kommer det siste og final spørsmålet:

Hvor har du kjøpt den? Evt. vet hvor jeg kan få tak i den på nettbutikk med resonabel pris.

Lenke til kommentar

Sennheiser MKE 300D bestilte jeg fra England -http://www.keene.co.uk/system/keene.htm, men prisen ble nok over 2200,- med frakt og toll.

Om det var verdt det? Tja, etter snart å ha brukt 800-900 i flere omganger på flere andre, bl.a. fra Sony som alle har vært middels bra/dårlig, tenkte jeg det fikk være nok. Mange gode opptak har blitt haltende på grunn av tynn lyd, uten bass osv.. - så her har jeg fulgt anbefalinger fra flere her på forumet.

Men den er jo noe større enn jeg hadde forestilt meg, også sammenlignet med de jeg har fra Sony. Så det har vært en overgang til det bedre. Bl.a. ble jeg jo smertelig klar over hvor mye summing selve kameraet produserte, og som de andre mic'ene ikke "brydde" seg så mye om.

degas

Lenke til kommentar

Mic'en inni zeppelinen her er nok ikke en billig sony da. Enten en dyr en eller

et annet merke :) Var Reidar Larsen som kjøpte den, han burde vite hva som

gir god lyd. :) Uansett, jeg er til særs liten hjelp da jeg vet at mic'en er

kjempegod men jeg aner ikke hvilken det er :p Gidder ikke ta den fra

hverandre heller, da må jeg jo sette den sammen igjen! :shrug:

Menmen, jeg ble overbevist av degas' erfaring, - ville nok sett på den mic'en om

jeg noen gang skulle kjøpe min egen.

Lenke til kommentar

Velmont nevner mic plassert i zeppeliner. Dette må du fortelle mer om, særlig hvordan dette fungerer ute i vind. Mye av det jeg gjør, er opptak av natur ved havet, og der er det alltid noe vind. Vindvott fungerer bra, men tar ikke alt. Har undersøkt med så vel Benum og Rycote om det finnes zeppeliner til Sennheiser mm, men det er dårlig med tilbakemeldinger fra de så langt.

Greier du å betjene kamera og zeppeliner alene?

degas

Lenke til kommentar

Stadig tilbakevendende tema dette med mikrofoner og video kamera.

Problemet er som nevnt over: støy. Plaserer du mikrofonen direkte på kameraet i en holder av hard plast, er det ingen mikrofon som ikke fanger opp risting eller summing fra kameraet. Du må ha en shockmount(gummistrikk-oppheng) som i tillegg til å fjerne evt, risting får mic`en lenger unna motor-dur og summing.

Seneizer 300 er en meget bra mikrofon(mener den kostet 1800 på 3.45 i trondheim), men festet er støpt inn i selve mikrofonen, så den kan ikke festes i en tradisjonell shockmount. Jeg har en Azden sgm-1, som kostet ca det samme.

http://videosystems.com/ar/video_azden_sgmx/

Den fikk jeg festet i min hjemmelagede shockmount(skulle gjerne lagt ved et bilde her, men vet ikke hvordan jeg gjør det). Begge disse mikrofonene vil heve kvaliteten på lyden betraktelig.

Lenke til kommentar

Er veldig interessert i å få kjennskap til hvordan du har mekket en slik shock-mount. Har vært "overalt" etter dette, og fikk låne en spesialholder hos Lydrommet som skulle fjerne mye av problemet med mekanisk overført lyd. Som du sier, mic'en har feste i hardplast , som alle andre mic'er for den saks skyld. Prinsippet med en shock-mount er vel at mic'en henges opp i strikker for å komme fri av "fast" underlag? Spesialholderen til Lydrommet, for øvrig Sennheiser den også, hjalp lite.......

Send en melding, så kan du sende ill.bilde til min private epost.

degas

Lenke til kommentar

OK, dette er nesten litt flaut, men dette er hvordan jeg har tenkt til å bruke Sennheiseren:

Jeg kjøpte stereo-plugg for å kunne gjøre ledningen lengre. Karen i butikken hvor jeg evt. skal kjøpe mikrofonen sa at 10 meter ledning er greit, men ikke noe mer. Greit, så jeg har kjøpt ti meter (Og en 3 meter, just in case det ikke funker med 10) :)

Så har jeg tatt av kosten på et kosteskaft, så jeg kan teipe/feste mikrofonen til den, og bruke den som bom. Ledningen legger jeg langs med bommen, slik at den ikke vil være i veien.

Ja, høres dette bra ut, eller kan det umulig funke?

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor bom'ene koster så mye. Vår ble ødelagt etter under

5dagers bruk!!! Får ny da.. Men ærlig talt....

Jeg filmer ikke alene, jeg har lydjente med meg, som har headset og mic'en -

hun har også vært regissøren så hun har sjefet, om enn ikke så mye. :) -- Tror

nok ikke jeg hadde brukt zeppelinen om jeg hadde filmet alene, eller - jeg

hadde ikke - da hadde jeg brukt den andre microfonen koblet til kamera +

den trådløse på den andre kanalen (nå er det trådløs kanal 1, zeppelin kanal

2. Jeg må ha Phantom power på mic'en inni zeppelinen). - Inne i den

zeppelinen er det 3 tykke gummi "oppheng" som mic'en henger i, dette er

denne såkalte shockmounten, og den funker utmerket. Jeg har ikke filmet

i vind ennå, litt ute - men for det meste rundtomkring inne så jeg kjører

den uten vått. Har aldri hatt noe problem med vind/støy.. Vel, noen ganger

ble lydjenta trøtt og retta mic'en mot meg, hehe, da hørte du kameraet

ganske godt! Men så merker du jo det raskt også når du har headset på.

Ehm, jeg vet ikke helt hva nytteverdien med innlegget mitt kan ha vært,

men jeg svarte vel på noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...