Gå til innhold

Hvordan slette ALT på harddisken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er jo ikke vits på på en harddisk som er på 20GB. :p

Det er vits det! Det er alltid kjekt å skille på dine egne og innstallerte filer i tilfelle man skal reinnstallere. Jeg har selv to partisjoner på min laptop med 20GB og på den gamle jobb-PC'n med 20GB som fortsatt er i bruk.

Edit: Meldingen skal stå der en god stund ja. Alt fra noen minutter til flere kvarter. Hvis du legger øret inntil PC'n så skal du høre at harddisken jobber hardt (knatrelyd). Hvis den ikke gjør det så er det kanskje noe galt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du har byttet skjermkort og nettverkskort er det ikke noe lurt å kjøre gjenopprettingscd'en, for den vil legge inn drivere for det gamle skjermkortet, og da blir det nok en krasj. Rett meg hvis jeg tar feil! Det greieste er å formatere og legge inn Xp fra en Xp cd, ikke gjenopprettingscd'en. Gjenopprettingscd'er har en tendens til å være fulle av programmer, som sikkert har gått ut på dato for lenge siden.

Lenke til kommentar

for å slette alt og gjennopprette mbr secktoren må du bruke fdisk.

gjøres ved å skaffe en oppstard disket med format funksjon på og starte pcen på nytt med denne disketen i maskinen og gjøre slik

c:/format c: <-- denne sletter alt på din disk

c:/fdisk /mbr <-- denne kommandoen gjennoppretter disken til produksjons standard

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å sette i de gamle kortene, har du XP cd'en så kan du bare formatere og installere fra den. Husk å sette cd-rom'en som bootbar i bios hvis ikke installasjonsprogrammet starter. Drivere er vel for sent å tenke på, men hvis du trenger disse går du bare inn på produsentens side og laster de ned. Hvilket skjermkort har du da?

Lenke til kommentar

Skjermdriver finner du på www.nvidia.com det vet du vel. Står at maskinen kom med Win98SE, så det er mulig gjenopprettingscd'en legger inn win 98 i stedet for XP, men det ser du vel på cd-en. Det må være mulig å legge inn XP uten å bruke gjenopprettingscd'en. Hva skjer når du setter i XP-cd'en da og starter maskinen?

Lenke til kommentar
Vet ikke om du har lest beegynnelsen av posten, men viss ikke les Luske_Ludvig sitt første innlegg.

Vet ikke om du har lest alle min innlegg, jeg mener han tar litt feil med å generalisere sine egne problemer. Så det er ikke noe argument.

Men argumentet om at det er feil å bruke recovery når du har forandret hardware er helt korrekt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt med det du beskriver der. Det er slik det gjøres.

Selv om partisjonen ikke er formatert (noe den ikke blir automatisk, det gjør du etterpå inne i Windows) så vil den vises i utforsker. Når du har definert en partisjon så vil den få tildelt en bokstav og dermed vises. Men med en gang du prøver å bruke den så vil du få beskjed om at den ikke er formatert. Da er det bare å høyreklikke og velge 'Formater' fra menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...