Marius_EV Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Tittelen sier vel ganske mye, men her er noen tillegsopplysniger: Merke: Ibm Aptiva mod nr: 2178-840 Harddisken har aldri vært formatert på de ca 4-5 årene den har vært i gang (er på 20GB) Ligger 2 stk OS på den begge xp, pga et problem som oppstod for ca et halvt år siden. Er det noe veldig viktig som kan forsvinne slik at det ikke går an å få den opp å gå igjen? (vet jo aldri med slike fabrikk-pc'er) Viss det er noe mer dere lurer på så si ifra. Har aldri slettet alt fra en harddisk før så forklar enkelt, viss det går. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Har du xp-cden skulle det jo ikke by på mer problemer enn å reformatere å innstallere på ny. Men skal du slette alle dine personlige data sikkert å selge disken (gi den til andre) les denne guiden http://www.hardware.no/nyheter/mai03/data_sletting.html Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Edit2: ÅÅåå! jeg misforstod! Nei, da er det bare å bruke vanlig formatering som følger med de fleste installasjonsCDer. Da installasjonsCDer kan installeres på HELT tomme HDDer, er det ingenting du kan slette slik at HDDen ikke vil virke igjen senere. Hvordan slette alt innhold på HDDen slik at det ikke er mulig å hente det ut igjen: Dersom det er veldig viktig informasjon kan du jo se her: Secure Harddisk Eraser Dette er altså en floppy som du booter maskinen med, også begynner den å skrive masse tilfeldig data til harddisken. Dette er en tidkrevende operasjon, men det blir veldig, veldig vanskelig å hente data fra diskene i ettertid. (Dersom du overskriver alt med 0'er, er det fortsatt MULIG å hente ut data fra disken, men hvem gidder å demontere disken din i en lab hvis det er noen gamle brev på den f.eks.) Her nevnes det en "35-pass version" og en "3-pass version". Forskjellen mellom disse, er slik som jeg forstår at førstnevnte overskriver alt på harddisken 35 ganger med tilfeldig data, slik at det blir så å si umulig å hente ut data fra disken i ettertid. Sistnevnte er som den andre, bortsett fra at den kun overskriver 3 ganger. Edit: "Expect 3 hour/GB for the actual erasure." Tidkrevende, men altså effektivt. Endret 18. august 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hei du! For noen år siden satt jeg og kranglet med en 450MHz IBM aptiva. Lignende som den du har. Ville legge inn XP. Prøvde først å slette alt og formatere HD på nytt. XP lot seg ikke installere på en blank c: på den maskinen. Hadde jeg vert deg, ville jeg brukt gjenopprettings cden du fikk med maskinen. På min maskin Aptiva gjorde gjenopprettings cden sånn at c: ble slettet og så ble 98 lagt inn der. D: forble urørt. Etter at 98 er ferdig installert, hiver du XP cden inn og installerer den. Da installerer du den inn på C: Under installering spør XP om du vil fjærne det gamle operativ systemet. Svar ja på det. Hvis du vil formatere hd før gjennopprettings cd brukes, ville jeg kolbet hd til en annen maskin og formatert den der. Ikke formater til NTFS, men FAT 32. (Du har ikke tilgang til DOS på en HD med NTFS). Håper det hjalp deg på vei... Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Vil denne formateringen fra cd slette begge OS og alle programmer osv på harddisken? Luske_Ludvig: hmm, tviler på at jeg finner den cd'en. Tror ikke det fulgte med win98 cd. Tror det var ferdig innstallert. Endret 18. august 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Ikke formater til NTFS, men FAT 32. (Du har ikke tilgang til DOS på en HD med NTFS). Jo faktisk har men det bare boot disken støtter NTFS Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg klarer ikke å legge inn noe os på min aptiva uten gjenopprettings cden. Det er et jalla hk i min maskin. Bios er noe IBM greier. Har leitet etter orginal bios firmware til pcen på nettet, uten å finne det. Derfor må jeg bruke gjenopprettings cd. Btw, hovedkortet med 450MHz P3 prosessor ligger i den esken som alt annet gammelt pcskort ligger i. Hk støttet max 18 gig HD. Brukte heller 2000 kr på ny hk, prosessor og minne og skjermkort. Litt surt, for maskinen var rask nok til litt surfin og tekstbehandling. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Har selv en IBM Aptiva 450MHz. Den kom ferdig installert (Telenor), med gjenopprettings CD. Det er overhodet intet problem å legge inn Windows på vanlig måte, på en blank disk. Har gjort det på flere av disse maskinene. Når du fjerner partisjonene så har du praktisk talt slettet alt på disken. Men dette er egentlig et definisjonsspørsmål, hvis man mener å slette i betydning at det ikke skal være mulig å finne igjen data, så må man gjøre mer. Men hvis det bare er snakk om å installere på nytt så holder det med å opprette nye partisjoner. Når du booter opp XP CDen så får du valg om å fjerne/opprette partisjoner og deretter formatering. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 En grei metode å bruke om maskina ikke vil reformatere C: pga installasjonsfiler der, kan være å laste en vanlig Win98 bootdisk fra bootdisk.com, og finne et prog som heter delpart.exe som legges på samme disk. Boot fra floppy, fjern ntfs-partisjoner med delpart, repartisjoner som ønsket med fdisk og legg inn XP fra /i386-mappen på CD Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Det kan være en del drivere og slikt som du ikke får med dersom du formaterer og innstallerer alt på nytt. Det kan være lurt å laste ned alle drivere fra produsenten og ha de på en CD eller en egen partisjon før du begynner. De viktigste driverene er den til nettverkskortet (for å komme deg på nett og hente nye drivere, oppdateringer og patcher) og den til skjermen (det er grusomt å måtte bruke 640x480 i 16 farger og 60Hz selv en kort stund til du har fått lastet ned driveren) Husk også å ta backup til CD eller egen partisjon av alle viktige filer du vil spare på. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Riktig nok, men slike problemer er det omtrent slutt på. XP inneholder drivere for alt på disse eldre maskinene, så du slipper å legge de inn selv. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Jeg klarer ikke å legge inn noe os på min aptiva uten gjenopprettings cden. Det er et jalla hk i min maskin. Bios er noe IBM greier. Har leitet etter orginal bios firmware til pcen på nettet, uten å finne det. Derfor må jeg bruke gjenopprettings cd. Btw, hovedkortet med 450MHz P3 prosessor ligger i den esken som alt annet gammelt pcskort ligger i. Hk støttet max 18 gig HD. Brukte heller 2000 kr på ny hk, prosessor og minne og skjermkort. Litt surt, for maskinen var rask nok til litt surfin og tekstbehandling. Denne IBM PC'en er på 733mhz, og størtter en 126GB harddisk. Skal lete etter gjennoprettnigs cd'en Simen1: Det kan være en del drivere og slikt som du ikke får med dersom du formaterer og innstallerer alt på nytt. Det kan være lurt å laste ned alle drivere fra produsenten og ha de på en CD eller en egen partisjon før du begynner. De viktigste driverene er den til nettverkskortet (for å komme deg på nett og hente nye drivere, oppdateringer og patcher) og den til skjermen (det er grusomt å måtte bruke 640x480 i 16 farger og 60Hz selv en kort stund til du har fått lastet ned driveren) Husk også å ta backup til CD eller egen partisjon av alle viktige filer du vil spare på. Jeg har en annen pc koblet til pc'en og har også internett på denne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Riktig nok, men slike problemer er det omtrent slutt på. XP inneholder drivere for alt på disse eldre maskinene, så du slipper å legge de inn selv. Som regel går det bra ja, men noen ganger har OEM'ere har noen sære drivere som ikke ligger i Windows. Så i stedet for å gamble på at det går bra, så kan det lønne seg å være føre var så man ikke sitter der uten tilgang til lokalnettet f.eks og ikke får lastet ned noe fra den andre PC'n. Da må du laste ned, brenne på CD osv osv. Tungvindt! Endret 19. august 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Skjermkortet og Nettverkskortet er etter montert. Er akkurat derfor at jeg postet denne posten slik at ingenting skal gå galt. Wee, fant en cd som det står: Produktgjennoppretting og feilsøking. Tok meg nøyaktig 1min å finne den. Vil gjennopprettnigs cd'en fjerne begge OS'ene? Endret 19. august 2004 av Marius_EV Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis de ligger på c:, ja Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Har jo bare 1 harddisk og en partisjon, altså bare C viss ingen har fått det med seg. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Luske_Ludvig: Viss jeg formaterer HDD'en først, bruker jeg gjennopprettnings cd'en som jeg ville ha brukt en vanlig windows cd for å innstallere windows? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Det er antagelig ingen grunn til å formatere. Gjenoppretting består i å skrive tilbake et image av partisjonen (Ghost eller Drive Image), og resultatet blir det samme uten å formatere først. Prosedyre for gjenoppretting er ikke helt standarisert, men det funger ganske anderledes ann å installere Windows. Man booter til DOS, og et DOS program legger inn alt fra en image fil. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 Har nå formatert Pc'en. Når pc'en en gang får kontakt med skjermen, skal jeg kjøre gjennoppretnings cd'en. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Har jo bare 1 harddisk og en partisjon, altså bare C viss ingen har fått det med seg. Det går jo an å ha flere partisjoner på en harddisk... evt. opprette en ekstra som du kan oppbevare dataene dine på under formateringen av den første partisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå