Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Borre! AGH what to do!

co2

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt hull i tennene og av den grunn ikke tenkt så mye over det.

Men nå har jeg et og muligens fler i vente :hm:

(muligens pga 2x4pk,cola+12boks på LAN tidligere :wee: )

Er det noen som har gjort det før eller?

tannlegen sier "Det blir bare et lite stikk av sprøyten"

mens folk jeg kjenner sier "Det er et helvette, gru deg"

Hvordan er det? :cry:

Og hvordan er fyllet? bly? :p

Og nei, er ikke 14tiss.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på tannlegen...noen er flinke, andre...vel ikke fult så flinke... :roll: Samme som med leger...noen vet hva de driver med...andre er mer enn dr.zoidberg-stil over det hele. Selv har jeg null hull, men en onkel som er tannlege...fyllet er vel noe alla amalgan eller plast....tror du kan glemme bly da det ikke er videre helsegunstig...eller gull for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Har aldri borret med bedøvelse, kun uten :devil: , og jeg skal si deg: det er ingenting å grue seg til, så lenge du tåler bittelitt smerte (omtrent som ising i tennene) går det kan u like godt borre uten og på den måten unngå å gå rundt som et bablende vrangtryne.

Spørs på hullet da.. Er hullet dypt i tanna er nok bedøvelse VELDIG å anbefale..

Jeg fra min side har borra en gang, og merka nesten ingenting..

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å ta sprøyte. Bare si til tannlegen at du ikke vil se sprøyta. Da hjelper du psyken din, siden det ikke gjør vondt ellers.

på den måten unngå å gå rundt som et bablende vrangtryne
Nei... Ved borring av hull så blir du litt nummen i tunga og leppa. Men om du må reparere tenner og må ha en del, så kan du bli litt svimmel og "borte" (slå ut tenner, au, au)

Så pass på tenner'n, unga (vi mangler en smiley som har vært i slosskamp. En uten tenner og med blått øye.)

Lenke til kommentar

Klage over å borre :no:

Jeg har brukt å borre uten bedøvelse :w00t:

Jeg var å trakk en tann for ikke så lenge siden, og det var litt verre med.

4 sprøyter bedøvelse, og så var det i gang med "hammer og meisel".

Uheldigvis så ligna røttene i tanna på en fiskekrok, og tannlegen sleit stygt med å få den ut.

Kan tro jeg ble litt blek når han festa på selveste gromborret på maskina, og sa "jeg må nok kløyve tanna for å få den ut"

Som sagt så gjort, og han kløyvde tanna i 2 med borret. Etterpå var det å spytte blod i 2 timer, helt til bedøvelsen gikk ut. Da var det å bynne på pillene. den natta sov jeg ikke et minutt engang.. det kjentes ut som jeg hadde fått skikkelig bank rett og slett

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Ved små grunne hull er sprøyta like ille, om ikke værre, enn borringen. Ved litt større hull er det digg med bedøvelse.

Likferd: Prøv å trekke to visdomstenner du - en på hver side. Blødde i 8-9 timer etterpå og kunne ikke sove på siden eller magen den natta

Lenke til kommentar
Jeg har brukt å borre uten bedøvelse  :w00t:

da er du SKIKKELIG MANN ja!! (eller kvinne, i dunno)

:roll:

Forøvrig så er det ikke noe og grue seg til og borre, verken borringen eller en evt sprøyte.

Det viktigste er og "puste godt" ta i lange dype drag, det hjelper veldig.

Endret av Eurofighter
Lenke til kommentar

Jeg trakk to visdomstenner for et halvt års tid siden, og det gikk veldig greit egentlig. Dene ene tanna lå på skrå, og så omtrent slik ut (Jeg debuterer herved som ascii-artist. Måtte bruke punktum siden mellomrom funker dårlig):

...|-----|....

...|@@@@@|....

...|@@@@@|....

.../@@@@@@\...

\--@@@/\@@@--/

\---/....\---/

Altså, rota bøyde seg til begge sider. Tannlegen måtte dermed dele tanna i to, noe som tok ca. 50 minutter. Ny asci-kunst som illustrerer:

...|--||--|....

...|@@||@@|....

...|@@||@@|....

.../@@||@@@\...

\--@@@/\@@@--/

\---/....\---/

Det beste av alt var at det ikke gjorde vondt et sekund. Lenge leve bedøvelse! :) Jeg lå bare der og kjente at hele hodet flyttet seg hit og dit ettersom borret rev og slet i tanna, og hørte turtallet synke kraftig når det kjørte seg fast, men så gjorde det ikke vondt. Det er jo helt fantastisk! :) På et tidspunkt begynte jeg faktisk å le fordi hele situasjonen var så absurd. Heia legevitenskapen! :)

Lenke til kommentar
Ved små grunne hull er sprøyta like ille, om ikke værre, enn borringen. Ved litt større hull er det digg med bedøvelse.

Likferd: Prøv å trekke to visdomstenner du - en på hver side. Blødde i 8-9 timer etterpå og kunne ikke sove på siden eller magen den natta

Jeg trakk to visdoms-jeksler :yes:

Ikke samme dagen derimot, tannlegen mente det var "mindre lurt"

Edit: knatten, den tanna ligner på den jeg trakk :!: kansje det er vanlig å ha slike røtter :no:

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det beste av alt var at det ikke gjorde vondt et sekund. Lenge leve bedøvelse! :) Jeg lå bare der og kjente at hele hodet flyttet seg hit og dit ettersom borret rev og slet i tanna, og hørte turtallet synke kraftig når det kjørte seg fast, men så gjorde det ikke vondt. Det er jo helt fantastisk! :) På et tidspunkt begynte jeg faktisk å le fordi hele situasjonen var så absurd. Heia legevitenskapen! :)

Heh, fin illustrasjon. Trakk to tenner for noen år tilbake, og da kastet jeg opp. Alt blodet og knasinga ble for mye for meg. Men jeg kjente ikke noen smerter, også er det jo ganske morsomt å ikke kunne føle halve ansiktet. :)

Lenke til kommentar
lystgass? :!: :!:

Hehehe, det kunne funke, særlig om jeg faktisk begynner å le av det! Sært, jeg hadde ikke hatt noe problemer med å se de operere nesten hva som helst på meg, men når det gjelder tannbehandling er jeg nesten totalt krakilsk... Er vel nærmere 8 år siden jeg var der sist?

PS Jeg er da eksemplet på hva man ikke skal være når det gjelder tannlegeskrekk.

( :hmm: er det tilfeldig at artisten jeg hører på akkurat nå kaller seg Pain?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...