Gå til innhold

Tusen hjertlig takk, ATI!

Manuel

Anbefalte innlegg

Linux er en av grunnene til at jeg skyr ATi kort som pesten! :mad:

Jeg er avhengig av å bruke Linux til utvikling av programmer, og ATi driverene er så dårlige at det kan ikke beskrives, selv for vanlig 2D bruk. Ekstrem kontrast til nVidia sine om er neste jevne med Windows driverene.

Linux versjonen av Doom III på nVidia kort kommer nok til å gi lik ytelse som Windows versjonen på samme kort... På et ATi kort tviler jeg du klarer å starte spillet i det heletatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bruker en test/beta-driver for Linux slik at du kan kjøre et Windows-spill i en emulator... og så klager du når det ikke fungerer?

:!:

Snakker om å stable oddsene mot seg ja. Men sånn må man leve med hvis man ikke kan vente 50 sekunder på å boote i Windows når man vil spille.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Du bruker en test/beta-driver for Linux slik at du kan kjøre et Windows-spill i en emulator... og så klager du når det ikke fungerer?

:!:

Snakker om å stable oddsene mot seg ja.

Riktig. Selv kjører jeg BETA-bios på hovedkortet, beta drivere på pcen (chipsett, skjermkort etc) og hvis noe går galt, skal jeg klage på produsenten? Det er 0 garanti for at beta drivere fungerer knirkefritt, eller generellt sett "fungerer".

Lenke til kommentar

Det er lov å bli frustrert når ting ikke funker da. Klart man sparker litt da. Uansett er det dårlig av ATI og ikke hoste opp skikkelige drivere til Linux. Så lenge de skryter av å være Linux kompatible så har de vel en viss plikt til å være det også. Sikkert mange som har kjøpt katta i sekken, altså ATI-kort for bruk med Linux. Men tross alt, når det er sagt, så hører vel Linux og spill dårlig sammen. Blir nærmest samme story som med Mac. Men på PC har man tross alt muligheten til dual-boot. Det er den eneste løsningen jeg ser. Og som noen andre sier... 40 sek. er ikke all verden å vente, med mindre det er snakk om et vrak av en maskin da...

Apropos dual-boot. Jeg kjører dual-boot selv, selv om begge deler er Wintel XP. Jeg vil rett og slett ikke ha spill og annet dill på "jobbe" partisjonen. Den skal være så clean som mulig, og dessuten er det er litt "pes" å dra igang et spill siden jeg må reboote. Har litt for lett for å spille og tulle når jeg strengt tatt skal jobbe. :whistle: But thats me...

Lenke til kommentar

Du kan nå skaffe deg programvare for å kjøre virtuelle maskiner, da har du ikke problemer med å spille, da emulerer du ikke windows, men kjører det synkront med Linux. For eksempel VMware er et slik program. Man trenger ikke å reboote for å komme inn i Windows\Linux. ;) Det kan du kjøre både på linux og windows, så hva du velgere som nativt os har ikke mye å si.

Her er link til VMware sine sider.

Edit: Skriveleif

Noen bilder:

Windowshost

Linuxhost

Endret av rener
Lenke til kommentar

litt offtopic. en ting jeg lurte på. kan jeg legge inn linux > vmware og så windows, for så og bruke windows til spill? jeg har lyst og kun bruke linux til alt untatt spilling, og det er så veldig drygt og reboote når man har lyst og spille.

har ATI R 9800XT skjermkort da.

Lenke til kommentar

*WINE er ingen emulator. Dessuten så er det hverken winehq eller Transgaming sin skyld at ATi sine drivere ikke fikser det NVIDIA klarer å gjøre.

Selv om jeg ikke legger skylden på WINE og heller ikke tviler på at ATI sine driver suger lut og kaldt vann så må jeg bare si; linux-folk kan syte og klage og diskutere definisjoner til de blir blå i trynet, men WINE er -ikke- Windows sine DLLer eller implementasjon og er dermed for en emulator å regne.

Think of Wine as a Windows compatibility layer. Wine does not require Microsoft Windows, as it is a completely alternative implementation consisting of 100% Microsoft-free code

De har skrevet sin egen implementasjon av Windows' sine DLL-filer/OS-funksjoner, simple as that. :)

Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke legger skylden på WINE og heller ikke tviler på at ATI sine driver suger lut og kaldt vann så må jeg bare si; linux-folk kan syte og klage og diskutere definisjoner til de blir blå i trynet, men WINE er -ikke- Windows sine DLLer eller implementasjon og er dermed for en emulator å regne.

Think of Wine as a Windows compatibility layer. Wine does not require Microsoft Windows, as it is a completely alternative implementation consisting of 100% Microsoft-free code

De har skrevet sin egen implementasjon av Windows' sine DLL-filer/OS-funksjoner, simple as that. :)

Dude, det er ikke en emulator, kan du fatte det? http://www.winehq.com/ les og ikke prat om ting du ikke vet noe om. Man kan også bruke Windows sine DLL'er hvis man vil. Navnet WINE

er et akronym for Wine Is Not an Emulator.

Synes dere som anbefaler å legge inn et annet operativsystem (som han ikke ser ut til å like noe særlig) kan bare droppe å poste til denne tråden siden det ikke er særlig konstruktivt og helt absurd i forhold til problemet.

Trådstarter; John Carmack hadde ikke feil ang. open source ATI drivere, 9200 og lavere nyter

meget bra av DRI-prosjektet sin 3D-driver, tror faktisk de har støtte for 9600 i CVS også.

Har alltid vært nvidia bruker og vært fornøyd med driverne under linux. Kjøpte meg et 9800PRO kort for en stund siden bare for å sjekke ut om driverne virkelig var så dårlige som folk skulle ha det til. Det var de. Endte opp med å måtte selge det til fordel for et FX5900XT kort og har ikke angret et sekund. Kortet får 1000 poeng mindre i 3dmark03 men yter 3x så bra som 9800 under

linux (ingen overdrivning). Nvidia sine drivere er også teknisk veldig avanserte og støtter alle de viktigste features som Windows-driveren har. Nvidia var f.eks klar med støtte for 4K/regparm-enabled kjerner evigheter før ATI.

Lenke til kommentar
Du kan nå skaffe deg programvare for å kjøre virtuelle maskiner, da har du ikke problemer med å spille, da emulerer du ikke windows, men kjører det synkront med Linux. For eksempel VMware er et slik program. Man trenger ikke å reboote for å komme inn i Windows\Linux. ;) Det kan du kjøre både på linux og windows, så hva du velgere som nativt os har ikke mye å si.

Her er link til VMware sine sider. 

Edit: Skriveleif

Noen bilder:

Windowshost

Linuxhost

Du tror ikke at du kan spille noe moderne spill for DirectX 8 eller 9 i en virtuell maskin? :D Det går overhodet ikke. vmware emulerer også grafikkortet, så hvis du bruker vmware for å installere Windows får du opp "vmware VGA-adapter II" som skjermkort. Den emulerer også et Intel 440BX chipset forresten, og er nyttig til veldig mye, men ikke krevende 3D spill...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor vil aldri en virtuell maskin ha direkte tilgang til maskinvaren - den lever på vertsoperativsystemet sin velsignelse. Med andre ord kan man bare glemme aksellerert 3d-grafikk. Nei, vmware duger bare til "kontorprogram" og programutvikling i et windows-miljø (det er vel uansett mulig å lage win32 executables i gcc/WINE)

Og forresten:

http://www.petitiononline.com/atipet/petition.html

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...