Gå til innhold

Tusen hjertlig takk, ATI!

Manuel

Anbefalte innlegg

Jeg fristet skjebnen ved å prøve å kjøre et par spill i Wine(X) - spill som SKAL virke i Wine(X). Men nå har det seg slik at ATI har gått inn for å gjøre livet surt for GNU/Linux-brukere, noe sikkert alle her vet. Desverre så har mange tatt løftene deres om utvikling av Linux-drivere for god fisk. Men for de som ikke har fått det inn i skallen ennå:

Sim City 4000 går greit å starte i WINE, men du må belage deg på å kjøre spillet i software. Man kan velge hardware-aksellerasjon, men grafikken vil bli en eneste smørje etter et par sekunder inn i spillet (ja det er et ATI-spesifikt problem). Feilmeldingen er som følger:

[fglrx:firegl_agp_lock_pages] *ERROR* agp_allocate_memory_phys_list failed

Fallout 1,2:

Alle spillene skal virke i WINE, men Fallout får jeg bare drittytelse i, i Fallout 2 er grafikken i spillet helt ødelagt (et hvitt bilde med noen brune striper på)

GTA: Vice City; prøvd i WINE og CVSen av cedega og WineX:

X Error of failed request:  BadValue (integer parameter out of range for operation)
 Major opcode of failed request:  145 (ATIFGLRXDRI)
 Minor opcode of failed request:  1 ()
 Value in failed request:  0x76
 Serial number of failed request:  396
 Current serial number in output stream:  396

Alternativt får jeg en "unhandled exception" når jeg trykker "start game".

Warcraft 3:

Spillet virker med OK ytelse, men det er flere irriterende grafikkfeil. Ikke engang prøv å se filmklippene! Dette koker ned til dårlige 3d-drivere og dårlig DGA-støtte. Alt er ATI sin feil.

Neverwinter Nights:

En memory leak gjør spillet uspillbart etter omtrent en halvtime. Man kan "Kjøpe" litt mer tid ved å ikke bevege seg rundt så mye...

UT2k4, native linux-versjon(demo):

Veldig dårlig ytelse, men fortsatt spillbart.

Deus Ex i cvscedega:

Virker, men du får ytelse på nivå med Voodoo 2

Andre generelle problemer:

*Dual Head: 3d virker ikke i toskjermsmodus

*XINERAMA: ^

*TV-ut: Ja, men du kan bare glemme å se DVD-filmer. Dette kan skyldes Macrovision (fortsatt ATI sin skyld), men det er mulig å "ordne" problemet ved å gjøre TV'en til den primære skjermen. Husk bare å skift tilbake når filmen er sett!

*Kontrollpanelet for TV-ut innstillinger virker ikke

*Cirka 1/10 av 2d-ytelsen til NVIDIA-driverne

*XRANDR-støtte: Glem det

*VIDIX - Ja.... Som root

*Flere x-sesjoner resulterer i kræsj

*Ingen drivere for AMD64

*Driveren støtter ikke 16-bits fargedybde. Endel gamle spill krever dette

Litt mer kos:

mtrr: v2.0 (20020519)

mtrr: 0xe0000000,0x8000000 overlaps existing 0xe0000000,0x1000000

[fglrx:firegl_addmap] *ERROR* mtrr allocation failed (-22)

mtrr: MTRR 3 not used

Dette er ikke helt forenelig med dette:

"ATI has made tremendous strides in the past year working with key developers on our support for Linux and we are on target to become the graphics company of choice among Linux users"

Bwahahahahaha!

"ATI's opening of the programming specification for their graphics chips will allow unhindered development of open source drivers that exploit the full potential of the hardware."

Fyren har blitt lurt trill rundt. DET FINNES INGEN OPENSOURCE-DRIVER SOM GIR GOD 3D-YTELSE. Ikke engang 3d-støtte for ATI-grafikkort bedre enn 9200.

http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=5141[/url'>']

More information about ATI's support for Linux and XFree86 can be found at ATI's Developer's Lair. The Lair includes a Linux FAQ that discusses ATI's driver and technical support for Linux and XFree86, among other topics.

Linken til "ATI's Developer's Lair" her

Ja. Linken er død.

Den samme linken finnes her

Åja, ATI suger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kommer ikke som noen bombe dette da... :roll:

Ati har aldri vært godt på Linux, og vil aldri være det før det kommer offesielt fra ATI, med sterke løfter, og gode resultater...

Vet om en kammerat med samme problemene, men, han sendte tilbake sitt X800Pro, og fikk seg en 6800 Ultra-kort i stedenfor... :innocent:

Lenke til kommentar

Bestem deg hva som er viktigst; knote og rote og kanskje ikke få det til, eller faktisk å spille.

All respekt til den som orker å heve kunnskapsnivået sitt om Linux/Unix/BSD osv slik at alternativene til Microsoft ikke dør ut, men skal du absolutt spille - bruk Windows til akkurat dette. Multiboot er vel ingen utfordring for en Linux-guru vel...

Lenke til kommentar
Det er vel en kjent sak at ati aldri har klart og lage feilfrie drivere. Dette gjelder også windows.

Go nvidia. :thumbup:

Ja for det er ikke ca, 1-2 år siden det sist var problemer med ATi Drivere, kjenner mange fler som har problemer med nVidia, så det er ikke store argumentet.

Lenke til kommentar
Jeg fristet skjebnen ved å prøve å kjøre et par spill i Wine(X)

Nettopp. Det finnes bra mange grunner til å kjøre Linux, men for å spille er ikke en av dem. Tvert-i-mot... Hva med å kjøre en dual-boot da? Det beste fra begge leire.

Dual boot? Sorry, men jeg liker å rote rundt i GNU/Linux og bruke tiden jeg IKKE spiller der. I tillegg så har det seg slik at jeg synes det er bortkastet tid å reboote for å spille i 40 minutter, for å så reboote igjen. Slikt er faktisk ikke nødvendig i *nix.

Lenke til kommentar

Du bruker en test/beta-driver for Linux slik at du kan kjøre et Windows-spill i en emulator... og så klager du når det ikke fungerer?

*Tja. Hvor mange år trenger de på seg for å lage en driver som fungerer? Er det for mye å forvente at jeg skal kunne bruke grafikkortet i noe annet enn Wintendo (sorry, har ingenting imot Windows eller Gates)?

*Ikke snakk om utvikling! ATI brukte 3 måneder, les: 3 JÆVLA MÅNEDER på å legge til støtte for Radeon 9800XT. Hva innebærer dette? Jo at man endrer på pci-id'en

BusID "PCI:3:0:0"

Dette var jo selvfølgelig nok til å dumpe opp driverversjonen

*Det er ingen beta-driver. Faktisk så er vi oppe på versjon 3.... Ikke at det hjelper så mye når kvaliteten ligner på pre-alpha :thumbdown:

*WINE er ingen emulator. Dessuten så er det hverken winehq eller Transgaming sin skyld at ATi sine drivere ikke fikser det NVIDIA klarer å gjøre.

*Jeg klager på tomme løfter (løgner), dårlig kommunikasjon og nærmest stillestående driverutvikling

*Når native spill til Linux feiler pga. driveren... ja, gjett deg frem til resten

...men skal du absolutt spille - bruk Windows til akkurat dette. Multiboot er vel ingen utfordring for en Linux-guru vel...

Det er slike holdninger som holder GNU/Linux nede, men teknisk sett er det ingen grunn til at GNU/LInux ikke skal kunne konkurrere med MS Windows på spill og underholdning.

Jeg har skrevet hvorfor jeg ikke liker multiboot-løsninger, selv om det er det jeg gjør nå. Men jeg ser helst at jeg slipper å reboote så ofte.

Jag kan ikke helt forstå det hvis dette kom som en overraskelse på deg

Det kom ikke som noen overraskelse, men som vi alle vet er et halvt år en evighet i it-industrien.

Det er da en kjent sak at ATI sliter med dette.

Det er fint at du kjenner til dette. Med innlegget mente jeg å opplyse de uopplyste samt oppfordre til å velge alternativer til ATI-hardware. Optimistisk, men hvis èn unnlater å velge ATI pga. dårlige GNU/Linux-drivere er det en seier for oss alle sammen. Konkurranse, utvikling og fremskritt gagner oss alle.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Ikke at jeg vet en dritt om spilling i Linux, men hvordan har du spikra at problemet ikke ligger i Wine(X)? Sikker på at det er et driver problem? Emulering har sjelden vært særlig vellyket på noen platformer...

Feilmeldingen viser at det er en feil i ATI-driveren (fglrx og firegl). Nå bruker jeg ikke dette som referanse, men de spillene jeg nevnte kjører "perfekt" på Nvidia-hardware. Bare ta en titt innom Transgaming sine "compatibility list" og se hvor mange ATI-brukere som sliter i 3d-spill)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...