Stiguru Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Leste en artikkel i ITavisen om Internett skal skrives med stor eller liten i. Jeg er enig i "at Internett skal skrives med stor I når ordet ikke brukes i sammensetninger. Internett er et egennavn." Hva mener dere? Bør Internett skrives med stor eller liten i? Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 faen meg teiteste innlegget jeg har sett. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 faen meg teiteste innlegget jeg har sett. Eg stemmer heller for at ditt innlegg er det. Eg bruker stort sett stor i, men kva som er rett og ikkje bryr meg lite Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Heller mot liten i jeg. Internett er jo ett vanlig substantiv. Selv om det bare kan brukes i entall. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det heiter "Internet" med en t på slutten Og det er et navn på noke, så det skal skrivast med stor forbokstav, akkruat som ditt eget navn. Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Er nå helt ukonsekvent jeg da, skriver I og i, med en og to t'er Bryr meg lite Men jeg kan jo være enig i at det kanskje burde vært stor.. eller kanksje ikke.. inte vet jag Edit: leif Endret 18. august 2004 av eXZire Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Internet et jo et egennavn vel.. Det finnes jo bare _ET_ Internett... stor -I- Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Det at det bare finnes ett internett er ikke enbetydende med at ordet "internett" eller "internet" er egennavn. Det finnes bare ett univers (om man ser bort ifra enkelte teorier), men dette skrives likevel med liten "u". Endret 18. august 2004 av Kvakko Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det heiter "Internet" med en t på slutten Det vel på engelsk det skrives med en t på slutten. På norsk burde det jo ha to t'er. Ihvertfall hvis man ser på ordene internett er satt sammen av, inter og nett. Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 BokmålsordbokaTILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA Internett Internett el. Internettet (av *inter-) internasjonalt datanettverk . Er nok 2 t'er på norsk Lenke til kommentar
dominus Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 og det er til stadighet noen som klager på norskkunnskapene til deltagerne her på forumet... ja ja...håper de ser denne posten.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Internett skrives med stor I på norsk. Egentlig så er det et egennavn og burde blitt skrevet Internet med en t. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Men hvorfor er det ett egennavn? Det er jo bare en ting. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det Internet som vi bruker skal helt korrekt skrives med stor I siden det da blir refert til ved egennavn. Som allerede nevnt, på norsk er det tillatt med 2 t'er. Jeg er lite konsekvent Derimot ser det også ut til å være et substantiv som skrives med liten i, dvs. internet. Da henvises det rett og slett til et nett som forbinder flere andre nett. Jeg har sjelden sett ordet i bruk som substantiv referanser: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?Internet http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?internet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå