freddern Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Dette oppsettet har jeg så kommet fra til: Hovedkort: Abit AI7 899,- CPU: Intel Pentium 4 3.0 GHz 1.670,- Harddisc: Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA 890,- Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 PRO 128 MB 929,- CD/DVD-ROM: Nec ND-3500 16x DVD±R9 695,- Minne: TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB 1549,- Operativsystem: XP Home Edition Programvare Norsk OEM 895,- Kabinett: KJøper noe til ca 500,- så er det nok greit..håper jeg 500,- =8027,- hos komplett Får kjøpe meg et bedre skjermkort når jeg får råd. Jeg merker nok forskjell fra den jeg har nå; en driit av en 32mb Nvida TNT2.... Tenker liksom at hovedkortet og prossessoren er byggestenene i PC-en og at resten ikke er noe problem å bytte ut uten å måtte bytte ut noe annet. VIKTIG SPØRSMÅL: Har prøvd å finne ut, men kan ha oversett noe. Er alle delene kompitable med hverandre? Er det noe mer jeg må ha for at pc'en vil fungere?(kabler, kjøler osv..)-skjerm, tastatur og mus da... (Tenkte meg om og har bestemt meg for å bygge den selv.) Har tenkt til å drive en del med film, men vil oså spille spill som Neverwinter Nights og Operation Flashpoint finfint... Vil også kunne kjøre 3DS-max. Tror dere det går? Ka døkk tru? Endret 28. september 2004 av freddern Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Jeg tror du blir fornøyd. Men jeg ville kanskje satset på et bedre skjermkort hvis du har lommebok til å tøye budsjettet ditt... Greit til spill, ikke så farlig til videoredigering... OT: Apropos det skjermkortet du har fra før, ta en kikk her værsåsnill... Endret 28. september 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
freddern Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Joa skal nok ha meg et bedre skjermkort når jeg får råd. Det jeg kjøper nå fungerer vel ikke som en skikkelig flaskehals vel? Er dere enig med at det kanskje er lurt å kjøpe litt ordentlig hovedkort og prossessor først og så ta litt dyrere skjermkort og harddisc senere? (Håper nå jeg får den gjenspeilende sjøen i Neverwinter Nights. Fikk ikke den med det gamle systemet. Vet noen hva slags teknologi som gir det? DivX 9.0 skjermkort kanskje?) Vil jeg kunne spille spill som Doom3 og andre spill som kommer i 2006 (ikke på best oppsløsning osv.. da) hvis jeg får meg et bedre skjermkort? Endret 29. september 2004 av freddern Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) DivX 9.0 DirectX heter det, men nå er jeg sånn veldig prikete. Sånn at det ikke oppstår misforståelser. DivX er program til å se filmer i... Forresten så er Doom 3 ute allerede, og jeg tror du kan spille det selv med 9600, på sånn rimelig grei grafikk, men ikke noe mer... Endret 29. september 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
freddern Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Et til spørsmål (gidder ikke å starte en ny tread for det): Hva kalles den ledningen som tilkobler maskinen med ADSL modemet som henger på veggen? (litt større hode enn en vanlig 56kbs ledning) Og hvordan får jeg tilkobla to pcer på det ene modemet? Ellers takk for alle svarene Endret 30. september 2004 av freddern Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Et til spørsmål (gidder ikke å starte en ny tread for det): Hva kalles den ledningen som tilkobler maskinen med ADSL modemet som henger på veggen? (litt større hode enn en vanlig 56kbs ledning) Og hvordan får jeg tilkobla to pcer på det ene modemet? Ellers takk for alle svarene Nettverkskabel/TP-kabel (f.eks. UTP) For å koble på flere pcer, trenger du ihvertfall flere kabler. Har modemet kun én kontakt for tilkobling til PC, må du ha en hub/switch. F.eks. denne, som en kompis av meg nylig kjøpte. Ena nenn forutsetning er at begge/alle maskinene som skal kobles til, har nettverkskort, og du må være sikekr på at dette er nettverkskort (som f.eks. dette) og ikke modem/isdn-kort. Skal du koble til flere enn 4 pcer (det er en 5-ports switch, hvorav 1 port går til internett), trenger du en med flere porter, f.eks. 8 (max 7 pcer + internett). Lenke til kommentar
freddern Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg kom til å tenke på noe: Hovedkortet jeg har valgt bruker jo S-ATA ledninger, men dvd brenneren bruker IDE ser det ut til. Vil dette gå? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg kom til å tenke på noe: Hovedkortet jeg har valgt bruker jo S-ATA ledninger, men dvd brenneren bruker IDE ser det ut til. Vil dette gå? Dette vil gå uten problemer ja. Kortet har også vanlige IDE-utganger. Lenke til kommentar
freddern Skrevet 2. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2004 Ok. Takk... Puh trodde jeg måtte begynne å lete på nytt jeg Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det går ann å skaffe seg 64-bits AMD-PC til 8000,-... Et alternativ. Lenke til kommentar
Sjøbanan Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Synd de ikke seller coop pcen enda Lenke til kommentar
freddern Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Nei. har bestemt meg for intel pentium.... Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at ved kjøp av OEM OS fra Microsoft vil du ikke kunne gjøre for mange endringer i maskinen (maskinvare) før du ikke får lov til å bruke lisensen mer. Det er fordi maskinvaren/maskinen er knyttet til lisensen. Med en vanlig lisens vil du også komme i den samme situasjonen, men du kan få reaktivere lisensen ved å ta kontakt med Microsoft og fortelle dem at du installerer OS på en ny maskin. Med OEM kan du ikke gjøre dette. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Bet ikke om spillene, men det andre : (Med forbehold om at du får et bedre skjermkort snart, 256MB er anbefalt av Discreet) Discreet anbeafaller Dual Systemer, men siden det er litt dyrt er definitivt P4 med HT tingen Lenke til kommentar
freddern Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at ved kjøp av OEM OS fra Microsoft vil du ikke kunne gjøre for mange endringer i maskinen (maskinvare) før du ikke får lov til å bruke lisensen mer. Det er fordi maskinvaren/maskinen er knyttet til lisensen. Med en vanlig lisens vil du også komme i den samme situasjonen, men du kan få reaktivere lisensen ved å ta kontakt med Microsoft og fortelle dem at du installerer OS på en ny maskin. Med OEM kan du ikke gjøre dette. Wow... greit å vite. Det du sier er at xp vil funke når jeg innstallerer det nå, men hvis jeg senere bytter harddisc, prosessor eller hovedkort osv... så vil ikke lisensen funke lenger og jeg får ikke innstallert det på nytt? Det er *** ass. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Hvor mye endringer som skal til for at lisensen blir ugyldig tør jeg ikke å si, men søker du litt på internett om "WPA +xp +activation" finner du en del om dette temaet. Denne siden sier litt om hvor mye endringer du kan gjøre, normalt sett. Aktiveringen er basert på et "poengsystem", men det står godt nok forklart der. Hvis du derimot er student, kan jeg anbefale en student lisens. Den kan bare brukes i de årene du studerer og den krever at du har lisens på, kort sagt, en av operativsystemene fra Win 98. Kontroller om din versjon av windows kan brukes som oppgradering før du kjøper lisensen. Endret 6. oktober 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå