Gå til innhold

Forskjellen på DVD-RW og DVD+RW

resh87

Anbefalte innlegg

Jeg tipper det er noen som har spørt om det før, men jeg syns søkemotoren her er litt teit. (Eller så skjønner ikke jeg den..)

Jeg har hørt at de fleste DVD brennere på data brenner kun + (og noen -) og at de fleste DVD spillerne man har i stua bare spiller - (og noen +). Stemmer dette? Eller åssen er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nec sine brennere har brent både + - i både r/rw siden nec nd-1300 kom i 2003

fleste brenere så lages gjør dette nå...

forskjellen på r og rw - og +?

+Rw kan brukes, så slettes å brukes om og om igjen(men du kan ikke velge hva du vil slette) du kan kun slette en hel session...har du brent hele disken, så må du slette hele...om du har brent i feks: 4 sessions( lagt til ting 4ganger) har du 4 å velge mellom..

Du har session på +r plater også. men ingenting kan slettes her..

-rw formatet kan også brukes om igjen ,men her må alt brennes på engang/slettes på en gang

Du har session på -r plater også. men ingenting kan slettes her..

Med DvD videobrennere så er det ikke kompabilitet på samme måte

Noen tar + og noen -, men ikke nødvendigvis både +r og +rw,

samme med -r og -rw

Panasonic tar feks: bare -r og dvd- ram, ikke -rw

Philips tar både +r og +rw

det er jo brennere med både -r og -rw også, men da ikke dvd-ram

kommer nok en som tar både - og -....kanskje t.o.m dvd-ram, det hadde vært mega

Men..de fleste spillerene, endten om de er + eller - leser ferdigstilte -r og +r plater med film på

Endret av div_
Lenke til kommentar

Har du en DVD-Brenner som støtter bitsetting på DVD+R plater slik at de identifiseres som DVD-ROM vil dette være det beste valget og ha høyest kompatibilitet.

Brennere som IKKE støtter bitsetting: NEC DVD-Brennere, Plextor DVD-Brennere, MSI DVD-Brennere, LG DVD-Brennere og Pioneer DVD-Brennere.

Brennere som støtter bitsetting: Lite-On DVD-Brennere, BTC DVD-Brennere, Philips DVD-Brennere, AOpen/ricoh DVD-Brennere, NU DVD-Brennere, BenQ DVD-Brennere.

Har du en som IKKE støtter bitsetting kan det være lurt å prøve begge typer plater og se hva som virker best på din spiller.

Skal nevnes at i 90% av tilfellene er kvalitet/brennekvalitet bedre på DVD+R enn på DVD-R, dette skyldes at DVD+R er et mer gjennomtenkt og enklere format å optimalisere brennehastighet/kvalitet på.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene.

Nå har jeg kopiert en dvd på en "Verbatim" DVD+R, det gikk bra, og den virket på DVD spilleren på datan. Men den virket ikke på min "Philips DVD 634". Også skulle jeg prøve å kopiere samme filmen på en "Thats Write" DVD+R og DVD brenneren min ville ikke ta imot denne. Den gjenkjente at det var en + plate men ville ikke brenne på den. "Thats Write" var på 8x og "Verbatim var på 4x, har dette noe å si? Eller hva er feilen? Jeg har en annen kopi av en film som er på en "Datawrite" DVD+R, den funker. Hva skal jeg gjøre? Og hvilke plater burde jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...