Gå til innhold

Mein Kampf -yttringsfrihet.

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lese Mein Kampf nå, fant et gammel eksemplar.

Det jeg kom til å tenke over, var hvordan ytringsfriheten fungerer i forhold til dette. jeg søkte litt rundt på nettet, og fant en overskrift fra dette "SOS RASISME" som sa at en forelegger var bøtelagt for å ha trykket nye eksemplarerer av boken. Er boken mao. forbudt? Eller var dette en feilaktig måte å uttrykke seg på fra SOS RASISME's side? (Siden jeg kun så overskriften?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forbudt - i Tyskland - å tjene penger på å trykke den. Eiendomsretten forvaltes av en veldedig stiftelse i Bayern. I Norge eller USA vet jeg ikke helt. Forbudt å lese er den uansett ikke. Folkebibliotekene har den. Det ville de ikke ha hatt om den var forbudt.

Bliotekene har den også? Det var betryggende.

Lenke til kommentar

Liten rettelelse - delstaten Bayern har rettighetene til Mein Kampf:

nondescript handle:

Again:

1. "Mein Kampf" isn't banned in Germany.

2. The government of Bavaria holds the copyright of "Mein Kampf".

3. The government of Bavaria sues everyone for copyright infrigement who publishes a uncommented version or a pro-nazi version of "Mein Kampf", but grants (free) licences to commented versions.

Mr. Seligmann wants that the government of Bavaria makes "Mein Kampf" public domain (before the copyright becomes void December 31, 2015).

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php...kampf+copyright

Lenke til kommentar

Det er et viktig historisk dokument, men ikke et enestående verk i nasjonalsosialistisk henseende - linjene var trukket lenge før den ble skrevet i 1924. Dog skjønner jeg ikke hvilket poeng det skal være for en ungdomskoleelev å lese den fra perm til perm, i dag 80 år etter den for første gang kom ut. Det er på tide å se fremover, og ikke dvele for mye ved mellomkrigstidens totalitære grusomheter - da kommer man aldri videre.

Men alle publikasjoner må bevares - og et forbud mot å lese hva man vil, er et direkte overgrep mot ytringsfriheten. Skal du først igang med å lese slike publikasjoner, er det vel ikke lenge til du spør oss om anbefalinger på bøker av Erich Ludendorff og liknende.

Lenke til kommentar
Det er på tide å se fremover, og ikke dvele for mye ved mellomkrigstidens totalitære grusomheter - da kommer man aldri videre.

Glemmer vi historien, gjentar den seg. :)

Absolutt. Jeg bare understreket at jeg ikke ser nytteverdien for akkurat en ungdomskoleelev å lese slikt materiale - da det kan være et noe tidlig tidspunkt i livet å ta stilling til. Det er også et dokument av en annen tid.

Lenke til kommentar
Det verste hadde vel vært å brenne den. :p

Egentlig hadde det å brenne den vært et tegn på dobbeltmoral. Når noen brenner bøker pga innholdet i dem viser det at ytringsfriheten, trykkefriheten og demokratiet generelt er i fare. Tyskland brant mange bøker før og under 2. verdenskrig fordi de var mot de tyske tanker og idelogier, så å brenne mein kampf ville jo være det samme som tyskerne og Hitler selv gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...