xmd Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 skal ha en 200 gig disk. men skal jeg ha Seagate eller Western Digital? vil ha den som yter best er det smartere å ha 2 disker enn å ha 1? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 seagate baracuda 200gb harddisken (sata) kan jeg sterkt annbefale. His du har 2 disker kan du kjøre dem i raid og dermed få en del bedre ytelse (teoretisk dobblelt så raskt). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 seagate baracuda 200gb harddisken (sata) kan jeg sterkt annbefale. His du har 2 disker kan du kjøre dem i raid og dermed få en del bedre ytelse (teoretisk dobblelt så raskt). For best ytelse av WD og Seagate så velger du WD For ennå bedre ytelse så velger du Hitachi. For ennå bedre ytelse enn det så velger du Raptor 74GB, men da må du ned til 74GB kapasitet. Hvis ytelse er prioritet en og støy ikke er prioritert så er klart WD et bedre valg enn Seagate. Raid gir ikke automatisk bedre ytelse, men noen raidnivåer kan gi litt bedre ytelse i bestemte situasjoner. Hovedsaken med raid er sikkerhet, men det kan jeg ikke se at du har på prioriteringslista di. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Jeg ble litt nyskjerrig på hva du skal bruke disken til. Det er ikke mange hjemmebrukere som har bruk for en kombinasjon av høy ytelse OG stor kapasitet. OS + innstallerte spill og programmer kommer svært skjelden i nærheten av så store størrelser at en 74GB Raptor blir for lite. Raptoren gir klart best ytelse så den er absolutt å foretrekke fremfor de to 200GB-diskene. Hvis det kun er lagringskapasitet for filer over 1MB du er ute etter så er det ingen forskjell i ytelse på noen av dagens disker. Da kan du like gjerne gå for en 5400rpm for å få ned prisen og likevel ikke merke noe lavere ytelse. Lenke til kommentar
xmd Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Skal bruke disken til det meste. spill, programmer, MASSE filmer og musikk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Oki.. Du kan også vurdere å kjøpe to disker. F.eks en liten og rask til OS, spill og programmer, og en stor til filmer, musikk og slikt. Hvis du har en disk fra før også så kan du bruke den som backupløsning også. Lenke til kommentar
xmd Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 har en 160 gig western fra før. vurderer å bruke den også. men det er en IDE disk og ikke s-ata. vil denne være flaskehals med en s-ata disk? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Nei, det blir ikke noen merkbar "flaskehals" i forhold til SATA-disken, men det kan redusere ytelsen på visse oppgaver med littegranne. Det viktigste er at OS-disken (inkl. innstallert programvare og spill) er passe rask. (7200rpm og 8MB cache er to relativt viktige faktorer) cache, rpm, sata osv spiller ingen praktisk rolle for ytelsen til oppbevaringsdisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå