Gå til innhold

Nytt skjermkort: XT PE, PRO eller GT


TDK

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vet at det er tretusenfemhundreogåtti tråder om dette, men jeg skriver en tråd om det likevel.

Vennligst ikke bemerk dette med meningsløse poster.

 

Jeg har lenge ventet på et XT PE kort fra USA som min onkel skulle ta med sist han var der (to uker siden), men da var det selvfølgelig ikke noe XT PE på lager.

 

Fordi jeg ikke tror jeg orker og vente på XT PE vurderer jeg et PRO kort eller kansje et 6800GT.

 

Angående 6800GT har jeg hørt mye crap om gainward (som jeg fra før av har gode erfaringer med), de har jo en god vifte? Men er problemene med bios der fortsatt?

Gainward sitt ikke golden sample koster 3850,- og det er en god pris.

Ellers er POV sitt til 4150,- et alternativ. Jeg har aldri hatt POV selv, men jeg tror at mange her på forumet har det.

Har POV kortet noe slikt som gainward ; Enchanged mode med høyere klokkehastigheter eller er kortet helt standard?

 

Hvis det er noen andre gode 6800GT alternativer med grei pris, vennligst nevn de her.

 

Men hvis jeg får et ''dårlig'' Gainward kort (bios, vifte osv) kan jeg vel returnere det med angreretten? gjelder angreretten hvis jeg har brukt kortet i maskina i et par dager uten og ødelegge noe?

 

 

X800PRO kort er det masse på lager av, spesielt hos netshop.

Jeg har skjønt at VIVO er å andbefale siden de har 1,6ns minne, VIVO og softmoddingsmuligheter.

Noen som har noen erfaringer fra merkene til PRO?

 

PRO kortene skal jo generelt være gode overklokkere, men er det noen her som har drept de med overklokking? (ikke v-mod og vannkjølingsprosjekter).

 

Hadde vært veldig koselig om noen ga seriøse svar her ikke begynne ATI/nVidia krig eller flaming av meg siden det er mange andre tråder om lignende problemstillinger.

 

Angående PSU så har jeg en Chieftech 360watt.

Dette er i boksen:

 

AMD64 3200+

1024mb pc3200 ram

X800PRO/XT PE eller 6800GT

200gb 7200rpm s-ata disk

DVD-Brenner -+ 8x

CD-Brenner 52x

Tre kabinettvifter 26db

Et PCI viftekort Dual 80mm vifter.

 

Jeg endte opp med 356watt på den PSU måleren, men jeg spør likevel: Vil 360 watt holde for et GT, PRO eller XT PE?

 

Uansett kjøper jeg skjermkort når HL2 kommer ut.

Hvis Xt PE kommer før det, blir det XT PE.

 

Alle seriøse svar taes imot med takk.

:)

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X800 PRO vs 6800GT så burde du velge GT kortet uten tvil. Hvem produsent du velger avhenger vel mest om prisforskjell. Har selv ett POV 6800 Ultra kort. Synes nVidia kjøleren bråker litt mye etter min smak, så jeg burde vel ha gått for ett X800XT PE kort. Så hvis du er støy sensitiv, gå for XT PE kortet!

Lenke til kommentar

Har 6800Ultra selv, synes det er ganske stillegående...

 

Jeg ville gått for et GT kort hvisa jeg var deg. Gainward sine er bra de. De nyeste kortene som kommer inn på webbutikkene nå har Gainward sine spesielle kjøleløsninger.

 

Bruke over 3000 kroner på et kort fra ATi som ikke støtter nyeste versjon av DirectX (versjon 9.0c) fult ut var uaktuelt for meg, da jeg normalt ikke bytter skjermkort hvert år. Det er nemmelig ikke så stor forskjell på ytelsen mellom ATi og nVidia denne gangen

 

Edit: De fleste har ingen problemer med å klokke 6800GT kortet opp til 6800Ultra hastighet... :yes:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Har sagt dette før men kan si det igjen. Gainward sine kort er idielle. Er ikke noe problemer med GT kortene lengre. Hvis dere synes det støyer mye, så last ned nyeste Expertool fra Gainward sin side. Der justerer man selv inn hastigheten på viftene. En hastighet til 2d å en til 3d. Da kan man kjøre den veldig lydløs til surfing, å filmtitting, å så kan man kjøre opp hastigheten på 3d. Testet dette selv, å funket utmerket. Er ikke sikker på om dette funker med andre kort enn Gainward. Å jo, alle Gainward 6800GT GS skal garantert gå som Ultra kort (400/1100). Klarer ikke kortet dette, er det bare å sende det tilbake å få nytt. GS kortene er garantert denne hastigheten. Ville helt klart valgt GT fremfor X800Pro. Kjører selv GT kort nå, å det yter helt rått. Kan gjerne sammenligne forskjellige benchmark's med folk med X800Pro kort hvis noen er uenige å mener at jeg er helt på jordet ;)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

DEt høres bra ut JimRamse.

 

DU sier at Golden sample kortene er verdt de ekstra kronene?

 

Og at enchanged mode'en er på 400/1100?

 

Har noen et Gainward GT GS kort med den store røde kjøleren?

Så jeg vet hvordan den yter i forhold til referanse kjøleren?

Lenke til kommentar
DEt høres bra ut JimRamse.

 

DU sier at Golden sample kortene er verdt de ekstra kronene?

 

Og at enchanged mode'en er på 400/1100?

 

Har noen et Gainward GT GS kort med den store røde kjøleren?

Så jeg vet hvordan den yter i forhold til referanse kjøleren?

Det første Gainward GT GS kortet jeg fikk var Referance Design. Det andre jeg fikk (igår) var med den kule røde kjøleren

 

Gainward%206800GT%20Golden%20Sample%2001%20Small.JPG

 

Sjekket aldri forskjellen i kjøling, for jeg har vannkjøling. Men la merke til at heatsinken på det nye er av kobber :thumbup: 2 vifter bør jo også hjelpe. Hadde det så vidt inn i Windows med orginal kjøling. Støyet litt mye synes jeg, helt til jeg installerte ExpertTool. Kjørte viftene på 50% i 2D, å da var det stille å deilig. Men, vann er enda stillere, derfor det er vannkjøling på det nå ;)

Lenke til kommentar

Ser utrolig bra ut, men siste spørsmål er:

 

Angående PSU så har jeg en Chieftech 360watt.

Dette er i boksen:

 

AMD64 3200+

1024mb pc3200 ram

X800PRO/XT PE eller 6800GT

200gb 7200rpm s-ata disk

DVD-Brenner -+ 8x

CD-Brenner 52x

Tre kabinettvifter 26db

Et PCI viftekort Dual 80mm vifter.

 

Jeg endte opp med 356watt på den PSU måleren, men jeg spør likevel: Vil 360 watt holde for et GT, PRO eller XT PE?

 

Som jeg skrev over.

Vil GT kortet på Enchanged mode ultra hastigheter ta for mye strøm?

Lenke til kommentar
Ser utrolig bra ut, men siste spørsmål er:

 

Angående PSU så har jeg en Chieftech 360watt.

Dette er i boksen:

 

AMD64 3200+

1024mb pc3200 ram

X800PRO/XT PE eller 6800GT

200gb 7200rpm s-ata disk

DVD-Brenner -+ 8x

CD-Brenner 52x

Tre kabinettvifter 26db

Et PCI viftekort Dual 80mm vifter.

 

Jeg endte opp med 356watt på den PSU måleren, men jeg spør likevel: Vil 360 watt holde for et GT, PRO eller XT PE?

 

Som jeg skrev over.

Vil GT kortet på Enchanged mode ultra hastigheter ta for mye strøm?

Kjører det på en Chieftec 360w selv. Men min er av typen med 1x120mm istedet for 80mm. Men ytelsen skal jo være lik vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har et Pov 6800GT selv og kan ikke høre vifta over vannkjølingen, må si at jeg er veldig imponert over ytelsen til dette kortet på 400/1100. Eneste fps spillet jeg ikke kjører i 1600x1200 med 4xaa og 8xaf er Far Cry. Et eksempel så ligger jeg på vanligvis på 100fps i Unreal AW, i 16x12 med 4aa og 8af men har sett at fps har vært ned i 60 en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Har et Pov 6800GT selv og kan ikke høre vifta over vannkjølingen, må si at jeg er veldig imponert over ytelsen til dette kortet på 400/1100. Eneste fps spillet jeg ikke kjører i 1600x1200 med 4xaa og 8xaf er Far Cry. Et eksempel så ligger jeg på vanligvis på 100fps i Unreal AW, i 16x12 med 4aa og 8af men har sett at fps har vært ned i 60 en sjelden gang.

 

Da blir det vel et GT GS kort fra gainward hos komplett, når de får det på lager da.

Men hvis jeg imot alle odds ikke er fornøyd med kortet, kan jeg da returnere det på angreretten selv om jeg har åpnet pakningen og prøvd det i maskinen?

 

Forresten hva er fps'en din i Far Cry med max aa/af og 1600/1200?

 

Forresten (igjen) så så jeg på at bilde på at annet forum at kjøleren tar opp to plasser.

Skal man ta av kabinett coveret til PCI porten under agp porten?

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Som jeg skrev over.

Vil GT kortet på Enchanged mode ultra hastigheter ta for mye strøm?

Jeg har et Ultra kort som jeg kjører på 425Mhz standard, samt flere harddisker enn deg og samme prosessor. Jeg har bare en AOpen 350W strømstyrer. Har ingen problemer med for lite strøm, selv om jeg klokker Ultra kortet opp til 450Mhz

Lenke til kommentar
Forresten (igjen) så så jeg på at bilde på at annet forum at kjøleren tar opp to plasser.

Skal man ta av kabinett coveret til PCI porten under agp porten?

Nei, for viftene blåse ikke bakover, men ned på kortet. Trenger ikke fjerne mer enn en plate bak. En annen ting som er greit med de nye GT GS er at det er Dual DVI utgang.

Lenke til kommentar

 

Gainward%206800GT%20Golden%20Sample%2001%20Small.JPG

 

Sjekket aldri forskjellen i kjøling, for jeg har vannkjøling. Men la merke til at heatsinken på det nye er av kobber :thumbup: 2 vifter bør jo også hjelpe. Hadde det så vidt inn i Windows med orginal kjøling. Støyet litt mye synes jeg, helt til jeg installerte ExpertTool. Kjørte viftene på 50% i 2D, å da var det stille å deilig. Men, vann er enda stillere, derfor det er vannkjøling på det nå ;)

Anngående vannkjøling på det gainward kortet der du har. Har det samme selv og lurer på hvilken vannkjølings blokk du bruker på det kortet? Jeg har et sett fra waterchill, men jeg tror ikke blokka til gpuen passer på 6800 kortet.

Lenke til kommentar
X800 PRO vs 6800GT så burde du velge GT kortet uten tvil. Hvem produsent du velger avhenger vel mest om prisforskjell. Har selv ett POV 6800 Ultra kort. Synes nVidia kjøleren bråker litt mye etter min smak, så jeg burde vel ha gått for ett X800XT PE kort. Så hvis du er støy sensitiv, gå for XT PE kortet!

Hmm.. hadde det seg ikke slik at x800pro nesten ikke var til å høre, men at xt lagde mer bråk? Var det ikke en tråd om dette :hmm:

Endret av Dr3ad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...