skinner Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Er ganske nybegynner på Linux etter å ha konvertert fra Windows etter en årrekke. Selve installasjonen av Mandrake gikk som en lek, men jeg klarer ikke å finne Gcc og de andre utviklingsapplikasjonene som jeg markerte av i setup'et som skulle installeres (apache, gcc, phyton). Installerer jeg disse fra desktop så får jeg en konflikt med noe som allerede ligger inne i systemet (husker ikke helt eksakt og skriver dette fra jobb så litt vanskelig der). Velger i allefall alt som ligger under utvikling i install menyen og knuser på med installering, men.... Kan det være at de allerede ligger ferdig installert i systemet? Er *veldig* vant til MS utvikling så det kan hende jeg knoter alt for mye? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 phyton og gcc bør finnes ved å skrive dette i konsollen. Apache kan enten teste http://localhost eller prøve å se i /etc/init.d/ (debian i hvertfall) om du finner noe apache script. Selvsagt masse andre måter å finne ut dette på, men det jeg kommer på i hvertfall. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Takk for svar! Da har jeg noe å prøve etter jobb i dag Edit: Selv om jeg valgte å installere utviklingsverktøyene måtte jeg alikevel installere enkelt pakker direkte. Fant ikke gcc eller andre programmer i konsollen, så det var rett og slett bare en enkel installasjon som måtte til ved siden av Endret 19. august 2004 av skinner Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Hvis du hadde valgt verktøyene, men de likevel ikke var blitt installert, kan det være tegn på at noe har gått litt skeivt under installasjonen. Jeg har installert diverse Mdk diverse ganger, og har alltid fått med gcc mv. Det kan forresten være lurt å lagre pakkevalget på diskett - det har du kanskje gjort? For å håndtere server-daemonene, er drakconf et greit begynnerverktøy. Du går inn på Services, og ser hva som står om httpd (Apache-daemonen). Du kan starte/stoppe manuelt derfra. Hvis den mangler på lista, må Apache installeres. http://127.0.0.1 (localhost) skal alltid gi deg den lokale åpningssida, hvis Apache kjører. Jeg har vært rimelig fornøyd Mdk9.0-bruker i snart to år, men gått over på 10.0 nå. Forhåpentligvis vil neste versjon bli enda bedre debugga - hvis du støter på leie problemer, kan det være en tanke å oppgradere. Lykke til! Lenke til kommentar
skinner Skrevet 19. august 2004 Forfatter Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Virker som installeren er litt selektiv med hva som skal installeres under utvikling/development (og annet og), men valgte av alt som ikke var installert og tok inn rubbel og bit Lagre pakkevalget på diskett? Erm..... Endret 19. august 2004 av skinner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå