Gå til innhold

Maxtor 300gb s-ata: Diamondmax10/Maxline3 Hvilken?

Anbefalte innlegg

Så nylig at det var 2 stk s-ata disker fra maxtor med tilsvarende spesifikasjoner.

Maxtor 300GB S-ATA 7200RPM

- MaxLine Plus III 16Mb cache

og

Maxtor 300GB S-ATA 7200 RPM

- DiamondMax 10 16MB cache

Er det noen som egentlig vet forskjellen på disse diskene? Virker som diamondmax 10 er nyere, og har NCQ, men tror da maxline III også har det?

Finnes det ikke noen tester av diamondmax 10 heller? Vil gjerne se om støy/ytelse osv.

Fant en test med maxline plus III men ikke diamond max :roll:

Og garantien, jeg har iallefall lest at maxtor har faktisk gitt 3 års garanti på maxline plus III, men når jeg ringte netshop angående det sa han 2 år.

Er bare litt forvirra over hele saken, noen som kan klargjøre? :ermm:

Thanks,

SineTwo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge maxtor sine hjemmesider så er III serien rettet mot enterprise markedet osv. mens 10 serien er rettet mot desktop brukere. De har så vidt jeg kan se akkurat samme funksjoner, 16meg cache ncq alt de greiene der, men prisen er en del lavere for III. Har ikke sett noen tester av 10 heller, men jeg må vel regne med at det er en eller annen forskjell. Som en eller annen sa her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=283364&hl=

så er det høyere krav til oppetid og varighet på enterprise markedet, men hvorfor det skulle resultere i lavere pris vet jeg ikke. Godt mulig at det er en forskjell i støy osv, de skryter i alle fall av lydløsheten til 10 serien på hjemmesidene (på III gjør de det ikke) men uten en test er det ikke godt å si.

Hvor mye garantier er for 10 serien vet jeg ikke, men III serien skal i alle fall ha tre års garanti, det står det eksplisitt på deres hjemmesider så det tviler jeg de kan krangle på.

Ser for meg ut som om det er III som er best, den er i alle fall god etter de testene jeg har sett, men i forhold til 10 er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Ah ok, vanskelig å si... :) men takker for det fyldige svaret, skal sjekke litt videre på akkuratt det temaet... Han jeg ringte til hos netshop mente også at det var lengere levetid på diamondmax enn maxline tror jeg... eller så var det omvendt... huff, nå er jeg forvirra igjen :p

Men jeg skal sjekke saken litt nærmere, har trossalt til slutten av måneden før jeg må bestille... Sitter her med 160gb etter å ha solgt 1.2 tb, skal nå ha 2x300gb - så jeg får vel vente og lese review ang. støy osv :)

Men maxline III var direkte sammenliknet med hitachi sin konge på storagereview.com tror jeg...

De diskene virker HELT like spør du meg :p Men men, noe forskjell må det jo være...

Lenke til kommentar

http://www.storagereview.com er alltid et greit sted å sjekke etter harddisk reviews. Vet ikke om de har testa diskene du ber om da..

Rettelse.. har nå sjekket litt.. :

Maxtor's MaXLine III 21 June 2004

Today Maxtor announces the latest addition to its nearline-oriented series, the MaXLine III. Though the family guns for the nearline market where capacity, ease of integration, and reliability are key, this MaXLine nonetheless brings other interesting features to the table. The drive combines up to three 100 GB platters to yield a 300 GB capacity as well introducing long-awaited features such as native SATA operation, a 16 MB buffer, and native command queuing.

More information can be found in Maxtor's Data Sheet.

We're pleased to bring readers our review of the MaXLine III. This traditional SR-style review examines the drive with our standardized test suite operating off of our reference SATA controller. Results with an appropriate NCQ controller will follow soon!

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

I HAVE FOUND THE ANSWER! :p

Maxline III:

These third-generation MaXLine drives offer up to 300GB storage capacity and are designed for mean time to failure (MTTF) of 1 million hours (based on a statistical sample) for low-I/O duty cycle midline and nearline applications.

Dvs at diamondmax har 500,000hrs levetid, og maxline III har 1,000,000. Hvordan de har regna det ut, i dont know - men av spesifikasjoner så er de HELT like, dvs ncq, osv.

Støy er også bra på maxline III men har ikke fått lest review av diamondmax 10 enda... Så jeg tror jeg tar maxline III

EDIT: Leste nå hva dere skrev tidligere om forlenget oppetid for enterprise markedet :p Men her er review iallefall (av maxline III): Storage review

Og angående støy (og varme) tidligere nevnt i tråden:

At idle, the MaXLine III delivers quiet operation- with a mark of just 41.0 dB/A at a distance of 18 millimeters, the Maxtor delivers a noise floor as low as the quietest of the competition. Subjectively, seeks are well muted. The drive remains quite unobtrusive by any measure.

Following intensive use, the MaXLine's top-plate measurement reaches 19.4 degrees Celsius above ambient temperature, neither the coolest nor the hottest around. It should integrate well into any system that features adequate ventilation.

Endret av SineTwo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...