Antikristian Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hei Jeg skal sette opp en testlab på jobben med noen win server 2003. Skal sette opp AD og diverse annet. Grunnen til dette er for å prøve ut ting før man setter ting i drift. Er det noen her som har noe lesestoff på hvordan man vanligvis gjør dette? Har tilgang til så mange servere og klienter jeg vil. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du burde kurses på dette siden det ikke er noen fasitsvar som gjelder alle typer miljøer. På microsoft.com/technet kan du jo søke på how-to's og best practises. Et annet valg er jo å følge "configure our server" wizarden som er øverst på start-menyen på serveren. den er faktisk ikke så dum som mange mener. www.idgbooks.no har et godt utvalg av bøker fra microsoft press og "Windows Server 2003 administrator's companion" er en god bok å begynne med. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Kan komme med et ekstra tips: Kjøp Virtual PC, evt. skaff deg MSDN-abbonement og få det gratis. Da setter du opp virtuelle bokser som du kan prøve deg fram med. Selv om du har så mange fysiske bokser du vil, kan det være veldig greit å bare trenge å kopiere virtuelle harddisker for hver nye ting du vil teste, og ha samme oppsett i bunn. Virtual Server 2005 er også i beta, og det gjør det enda enklere å håndtere de virtuelle PC'ene. Kirikiri Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Burde ikke bedriften bruke litt penger på å enten kurse deg eller leie inn noen som kan det fra før? No offence, men det er bare at jeg har sett altfor mange nettverk som er satt opp på "learning by doing" og det har som oftest blitt veldig dyrt for bedriften i lengden. Bare en tanke som du kanskje vil dele med sjefen din. Lenke til kommentar
Antikristian Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Okay. En ting som kanskje ikke kom frem i spørsmålet mitt. Jeg kan win2003 server og jeg jobber i en bedrift med over 1000 brukere. Men det jeg lurte på er egentlig om noen har noen dokumenter, linker, ressurser på forskjellige måter å sette opp en testlab på. Virtual vs. fysisk ol. Bare veldig generelt. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 okay, det var litt annet ja. I prinsippet skal en testlab være mest mulig lik det miljøet som det skal teste for. Dvs, at du bør ha lik maskinvare, samme oppsett av DNS, AD, DHCP, anti-virus, brannmur og andre programmer. OS'ene må ha samme servicepack og patcher installert og være underlagt de samme restriksjonene. Jo mer lik testlab'en er det faktiske nettverket, jo mer pålitelige er resultatene fra lab'en. Hvis jeg husker rett så leste jeg en column om dette på mcpmag.com for noen måneder siden. Du vil kanskje gå dit og ta et søk? Lenke til kommentar
Antikristian Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Takk for svar! Skal sjekke i morgen. Det er sertifiseringsrunde i 2003 på avdelingen her, så den vil i førsteomgang bli brukt til testing av funksjoner ol. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Ja, men lab'ing opp mot sertifisering er litt annet da for der har du ikke det samme kravet til å gjenspeile det faktisk nettverket. AD replikerer likt uansett om det er mellom 2 virtuelle maskiner eller over en fysisk kabel mellom to fysiske maskiner. Lab'ing til sertifisering går helt fint på virtuelle maskiner. Har gjort det selv til noen av mine egene sertifiseringer! Jeg tolket deg slik at du villle ha en lab for å teste programmer, patcher o.l. med bedriftens systemer for å kunne kartlegge eventuelle konflikter før den patchen/programmet rulles ut i bedriftens nettverk. Endret 19. august 2004 av ob1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå