Pantera Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hei Skjer fra tid til annen, at maskina slår seg av (stort sett ved spilling). Når jeg skjekker cpu temperatur i Bios, så er denne målt til 73 grader. Men når jeg fyrer opp Windows XP, så melder Asus Probe'n om en cpu temperatur på 39 grader. Kjøleribba til cpu er veldig varm. Er det rett og slett dårlig kjøling? Eller kanskje noem feilinstillinger i bios? Har denne hardware-konfigurasjonen: Chieftec Dragon Full Tower Asus A7N8X Deluxe AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus Barton 2x 512 MB Corsair XMS2700 DDR-DIMM PC2700 Cooler Master Kabinett vifte 92x92x25 Mist Silent Twin CPU vifte Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128 ...og bios settingene: CPU External Frequency (MHz) 100 MHz CPU Freq. Multiple Setting Auto CPU Freq. Multiple 12.5x System Performance Optimal CPU Interface Optimal Memory Frequency Auto Resulting Frequency Auto Memory Timings Optimal SDRAM Active Precharge delay 5 SDRAM RAS to CAS delay 2 SDRAM RAS Precharge delay 2 SDRAM CAS Latency 2T FSB Spread Spectrum 0,50% AGP Spread Spectrum Disabled CPU Vcore Setting Auto CPU Vcore 1.650V Graphics Aperture Size 64MB AGP Frequency Auto System BIOS Cacheable Disabled Video RAM Cacheable Disabled DDR Reference Voltage 2.6V AGP VDDQ Voltage 1.5V AGP 8x Support Enabled AGP Fast Write Capability Enabled BIOS Hardware Monitor: MB Temp 21 C/69 F CPU Temp 73 C/161 F Asus Probe: MB Temp 21 C/69 F CPU Temp 39 C/102 F bios er oppdatert til versjon 1007. Noen som har noen ideer? mvh Pantera Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Sjekk at vifta går skikkelig, og at kjøleribba har god kontakt med CPU'en. Det kan jo også være en ide å ha på litt kjølepasta. EDIT: CPU External Frequency skal vel stå på 166MHz på en 333MHz CPU? EDIT2: Ettersom PC'en din er såpass ustabil (skrur seg av) så tror jeg nok at det er temparaturen i BIOS som er den riktige. Endret 18. august 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
rener Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Vifta skal i grunnen vere heilt ok, men kva slags kjølepasta har du? Eg hadde og problem med min 2500+ i starten, men skifta vifte og droppa 30* C ..... Prøv med ei anna vifte og anna kjølepasta, berre eit forslag. GLHF Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Kjølepasta'n er den billigste de hadde hos komplett. Har vurdert å skifte vifte, ja....tenkte på Zalman CNPS7000A-cu. Er denne å anbefale? EDIT: CPU External Frequency skal vel stå på 166MHz på en 333MHz CPU? Meget mulig den skal det. Den stod default på 100MHz da jeg installerte, så da lot jeg den bare fortsette med det. Men skal ihvertfall prøve å sette den til 166. mvh Pantera Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Kjølepasta'n er den billigste de hadde hos komplett. Har vurdert å skifte vifte, ja....tenkte på Zalman CNPS7000A-cu. Er denne å anbefale? EDIT: CPU External Frequency skal vel stå på 166MHz på en 333MHz CPU? Meget mulig den skal det. Den stod default på 100MHz da jeg installerte, så da lot jeg den bare fortsette med det. Men skal ihvertfall prøve å sette den til 166. mvh Pantera Denne CPU-kjøleren bruker jeg, og den kjøler meget bra. Absolutt å anbefale Ang. den bus hastigheten din... Hvis du har kjørt på 100MHz bus, betyr det at du har kun kjørt på 1250Mhz, istedet for det CPU'en er laget for, 2083Mhz... Bare tenkte du hadde lyst til å vite det EDIT: Arctic Silver 5 kjølepasta har jeg hørt skal være meget bra. Endret 18. august 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Kjølepasta'n er den billigste de hadde hos komplett. Har vurdert å skifte vifte, ja....tenkte på Zalman CNPS7000A-cu. Er denne å anbefale? EDIT: CPU External Frequency skal vel stå på 166MHz på en 333MHz CPU? Meget mulig den skal det. Den stod default på 100MHz da jeg installerte, så da lot jeg den bare fortsette med det. Men skal ihvertfall prøve å sette den til 166. mvh Pantera Zalman vifta er knallbra . Har den på min egen XP2800+ . Tempen ligger på full load ca 37-40*C . Men sjekk på Zalman sin side at den passer på kortet ditt for den er svær ! 773gr med kobber , utv dia ca 125mm med ei vifte på 93 mm hvis jeg ikke husker helt feil . Btw , du skal kjøre MP12,5X166 som tidligere nevnt her i tråden . Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Men sjekk på Zalman sin side at den passer på kortet ditt for den er svær ! Ifølge Zalman, skal den kjølern være kompatibel med hk. Men det kan bli trangt om plassen. Bruker i dag, en Slient Twin, og det er trangt mellom denne og poweret. Men kanskje en Volcano 12 er tingen. Thermaltake får ihvertfall mye skryt i tester. mvh Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå