Tfosheim Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Nye PC-er varer 20 minutter Nyinnkjøpte og upatchede Windows-PC-er bruker bare tyve minutter på å bli infisert av ormer, virus og malware, ifølge Internet Storm Center. Snart kan det bli umulig å patche maskinen i tide. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 For et halvår siden, så tok det 5-10 sekunder etter at vi koblet opp pc'en til at den var infisert. Det var dog bare MS.Blaster , men 5-10sekunder, og kun MSN.no var åpnet! Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 For et halvår siden, så tok det 5-10 sekunder etter at vi koblet opp pc'en til at den var infisert. Det var dog bare MS.Blaster , men 5-10sekunder, og kun MSN.no var åpnet! Har ingenting å si hvilken nettside du er inne på, det er nok at du er koblet til Internet (har en gyldig IP) så er du utsatt. Har du derimot en brannmur/router mellom PC-en og Internet er du litt tryggere for disse ormene ala Blaster og Sasser. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Typisk sikkerhetspropaganda, lurer på hvor mange som vurderer ny antivirus, brannvegg, e.l. på grunn av en rapport som dette. frykt selger desverre altfor godt... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 er ikke bare ubegrunet frykt her nei...det blir litt for teit å klage på hype reklame når det faktisk er ett ganske stort problem... Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Så sant som det er skrevet. For noen måneder siden, når jeg skulle sette opp min egen PC, så gikk jeg rett etter Windows Update etter installasjon av Windows - halvveis i nedlastinga av updates får jeg Blaster og hva det nå måtte være. Resultat: Omformatering og installasjon av Norton som første prioritet. Nå sitter jeg på samme installasjon Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Snart umulig å patche? Der ER umulig å patche. Kan i allefall ikke påregne at det virker. Har selv prøvd og det funka dårlig. Fikk 3 virus før SP1 var ferdig nedlastet og de slukte så mye båndbredde at nedlastingen så godt som stoppet opp. Var litt morsomt å følge med på egentlig. Hadde NAV2004 inne og fikk rapport når virusene kom inn så jeg ble noe overrasket da jeg kom tilbake til PC'en for å kontrollere fremgangen etter en times tid kan en si... Edit: Som Earth657 påpeker nedenfor. Brannmur er et must for at patching skal fungere. Nesten så det er en selvfølge i dag. Sørgelig nok. På den andre siden er det greit at software utviklere og brukere blir pinlig klar over svakhetene i dagens systemer. Det bør ha langsiktige positive konsekvenser. Endret 18. august 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Men hver pc bruker med litt kunnskap innen sikkerhet, vet at har du en brukbar brannmur, så er det ikke noe problem, sist jeg formaterte var vel en måned siden, koblet meg ikke på nettet før jeg installerte sygate igjen, og da var det null problem å laste ned alle microsofts oppdateringer igjen. Men joda, det er et stort problem, men det bare påpeker hvor viktig det er med god brannmur. Endret 18. august 2004 av Earth657 Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Kanskje en god grunn for å skifte over til linux-baserte operativsystem..(bruker selv WinXP) Bare en tanke.. Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Holder det å bruke den innebygde brannmuren i XP i tillegg til antivirus? Er det ellers noen grep som må gjøres før patchingen kan begynne? Øyvind Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 med den nye SP2 brannmuren så gjør det kanskje det, ettersom den er aktivert fra starten (installasjon) og fungerer i oppstart... Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det er nå bare å brenne antivirusoppdateringer hos en venn eller på jobb å legge det inn før internett kobles opp første gang Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det stod jo ett eller annet sted her at microsoft sendte ut gratis cder med sikkerhetsoppdateringenr....jeg bestillte en slik fra siden deres....fikk da gratis tilsendt en gratis cd med demo virusprogram og alle sikkerhetsinstalalsjoner og direxctX9 osv,,,,fikk den i februar i år.....så når jeg formaterer så installererer jeg den før jeg koblet mot internettetn og installerer da antivirus og oppdaterer den på en rundt 10 min Lenke til kommentar
iDude Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det er nå bare å brenne antivirusoppdateringer hos en venn eller på jobb å legge det inn før internett kobles opp første gang Bare og bare fru blom... Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 vi har firewall i huset i tillegg til at xp firewallen sto på og min pc ble infisert av blaster og noen andre trojaner greier el noe iløpet av under et minutt etter at den ble formatert... for et hat!!! Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Skulle jo tro at dette ble et mindre problem fra og med SP2.. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det er jo derfor man: 1) Tar xp-cd'en sin og slipstreamer SP2 og brenner en ny man kan installere fra eller 2) ikke kopler til nettverkskontakten (fysisk) før man har installert SP2 fra disk eller CD Lenke til kommentar
Lexx Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Vært slik lenge nå, ihvertfall ett år. Man må ha firewall for å unngå det. Så lenge folk kobler opp maskiner med tidlige versjoner av win XP osv, uten firewall, vil vi aldri bli kvitt problemet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Typisk sikkerhetspropaganda, lurer på hvor mange som vurderer ny antivirus, brannvegg, e.l. på grunn av en rapport som dette. frykt selger desverre altfor godt... Det er ikke propaganda, jobber på ett større nettverk, og 20 minutt virker ikke usannsynlig, de fleste blir kjapt infisert om de ikke oppdaterer med en gang de kommer på nett. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Holder det å bruke den innebygde brannmuren i XP i tillegg til antivirus? Er det ellers noen grep som må gjøres før patchingen kan begynne? Øyvind Firewallen i XP er vel forsåvidt grei, men den er veldig lite konfigurerbar, bedre en ingenting ihvertfall, er ikke alle de andre programmene som er så mye bedre, som hisser seg vanvittig opp over litt scanning av en port eller to, og ikke engang klarer å generere en skikkelig log. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå