msandven Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Jeg skal sette opp en nettverk skriver. Jeg skal bytte det ut med en som står der fra før av.. Dette er to forskjellige skrivere.. må jeg inn å konfigure mac adresse og ipadresse da? Kan noen gi meg litt tips på hvordan dette skal foregå.. Håper på svar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 dersom skriveren du skal sette inn i nettverket har en nettverksport er det alt du trenger. men dersom skriveren bare er en "vanlig" usb/parallell-skriver vil du trenge en skriver-server. dette er enten en maskin som du setter opp til å dele skriveren, eller en liten boks som du kobler til skriveren og deretter til nettverket. når skriveren er koblet til nettverket må du konfigurere skriveren eller skriver-serveren. dersom du bruker en maskin er det rimelig enkelt å bare konfigurere windows til å bruke den ip-adressa som du vil ha, eventuellt sette på automatisk mottak(dersom nettverket tilbyr dette). om du bruker en skriverserver må du inn på denne fra en annen maskin for å sette opp dette. du må da enten bruke web eller telnet. de fleste skriverservere har mulighet for å skrive ut en form for diagnose-oversikt hvor du kan finne ut hvilken ip-adresse den har, for så å koble til og endre denne. men dersom du vil bare bytte ut den du har uten å konfigurere alle de andre maskinene i nettverket bør du først og fremst bytte den gammle ut med en rimelig lik skriver, hvertfall av samme produsent og serie, ellers blir det problemer med driverene. deretter må du finne ut av ip-adressen som den gammle hadde, for så å bytte ut den nye sin med denne. ps: ikke glem at to enheter ikke skal ha samme adresse i et nettverk, koble fra den gammle når du kobler til den nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå