Gå til innhold

En kommando for og finne ei fil i SSH

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om jeg er helt på riktig spor når jeg poster denne saken her, men skitt la gå.

Driver på og skal slenge opp et biledgalleri på en side jeg surrer med (PostNuke). Er ikke så flink på dette området, så jeg har fått mye hjelp av en kompis. Problemet er at han er dratt i forcen..

I forbindelse med galleriet så må jeg ha noe som heter NetPBM. Jeg skal skrive en path til hvor denne mappa ligger, men det vet jo ikke jeg :hmm: I og med at jeg har SSH tilgang, så tenkte jeg at det må finnes en kommando for å finne ei slik mappa og har da brukt: "find / netpbm" men det funka dårlig.

Og da lurer jeg på, finnes det noen andre måter og finne tak i denne pathen til denne mappa (for han sa han hadde den!) uten å måtte spørre han?? Evt. noen andre vrier på kommandoen "find" eller andre kommandoer?

På forhånd takk!!

Endret av StereoSteward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Alternativt: locate filnavn

(Man må kanskje kjøre locate -u som root for å oppdatere databsen, dersom man ikke har en cronjob eller lignende som gjør det gjevnlig)

Skal man bruke find, så skriv f.x: find katalog | grep filnavn

Skal man søke etter tekst inne i filer, rekursivt nedover i kataloger, skriv: grep -R tekst hvor

Hvordan man finner binærfila til kommandoen man kjører: which kommando

Yupp! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...