dostojevski Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Etter at jeg mistet 200 GB med mediafiler her i sommer (takk, Seagate....) har jeg tatt opp til seriøs vurdering å bygge opp et RAID. Jeg må innrømme liten praktisk erfaring med dette og lurte på om noen kunne opplyse meg litt: Sett at jeg bygger et RAID5 med la oss i 3*200 GB. Hvis jeg nå senere ønsker å legge til en ekstra 200 GB disk, vil det da være mulig å konvertere dette til et 4*200GB RAID? (UTEN en 600 GB swap-partisjon...) Er svaret det samme uavhengig om jeg bruker hw eller sw RAID? Et par andre spørsmål i samme slengen: - Når dette er en filserver/HTPC til hjemmebruk med en xp2500, er det da noen hensikt å kjøpe en egen raidkontroller, eller kan jeg likegodt gå for en sw-løsning? - Er det noen funksjonell forskjell på XP Pro og 2003 Server i denne sammenhengen? (SW-RAID) Er det noen god grunn til å IKKE benytte XP? (Vi snakker 1-3 samtidige brukere) - Er det evt. andre løsninger enn RAID5 som jeg bør vurdere? (Altså for å oppnå en rimelig grad av sikkerhet mot å miste 200 GB data hvis en disk dør.) Vanlif backup er ikke aktuelt... Håper noen med erfaring tar seg tid til å svare. Sleng gjerne med en link til en tutorial om hvordan utvide et RAID. (Hvis dette er mulig da...) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Jeg ville kjøpt meg en egen raidkontroller (ikke Highpoint-chip). Dette virker på meg som litt mer trygt, siden OS godt kan slettes/ødelegges uten at RAID-oppsettet forsvinner. Jeg stoler ikke helt på at OSet klarer å bygge opp RAID'et igjen, etter et systemkræsj. Lenke til kommentar
arciryon Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hvorfor RAID 5? Du klarer deg kanskje med RAID 1. Er ikke store ytelsesforskjellen/behovet det er snakk om allikevel sannsynligvis. Og så sparer du én disk pr. array. Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Sett at jeg bygger et RAID5 med la oss i 3*200 GB. Hvis jeg nå senere ønsker å legge til en ekstra 200 GB disk, vil det da være mulig å konvertere dette til et 4*200GB RAID? (UTEN en 600 GB swap-partisjon...) http://www.tomshardware.com/storage/200406...ta-raid-02.html The Adaptec 2410SA also supports online capacity expansion. Drives can be swapped individually when changing all the drives in the array to increase storage capacity. Mvh. Magnus Lie Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hvorfor RAID 5? Du klarer deg kanskje med RAID 1. Er ikke store ytelsesforskjellen/behovet det er snakk om allikevel sannsynligvis. Og så sparer du én disk pr. array. Eh.. nei? Tror du har misforstått... Med RAID 1 er halvparten av diskene bare brukt til å lagre kopier av dataene, dvs med 4x200gb disker kan du lagre 2x200gb data = 400gb. Med RAID 5 er bare en disk "ekstra", dvs at med 4x200gb disker kan du lagre 3x200gb data = 600gb data. Med RAID 5 kan man også legge til flere disker og f.eks kjøre 6x200gb disker og få 5x200gb=1000gb lagringsplass. (verdt å merke seg er at ved bruk av 6/7 eller flere disker er det anbefalt å ha en hot-spare, dvs at hvis en disk ryker vil dataene automatisk bli rekonstruert på hot-spare disken. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hvorfor RAID 5? Du klarer deg kanskje med RAID 1. Er ikke store ytelsesforskjellen/behovet det er snakk om allikevel sannsynligvis. Og så sparer du én disk pr. array. Det er vel litt feil. RAID 5 har mindre overhead enn RAID 1. RAID 1 har 100% overhead, alle data replikeres en gang, mens i RAID 5 har du ikke replikering av data, men paritetsbit som gjør at du kan bygge opp arrayen igjen. Så vidt jeg husker har RAID 5 mindre overhead dess flere disker du har i arrayet. Når det kommer til utvidelse av et RAID-5, så er det mulig hvis RAID-kontrolleren støtter dynamic array expansion. Jeg er derimot litt usikker på hva som skjer hvis arrayet er partisjonert i 2, og du har OS på den ene delen. Det gir altså mening for deg å kjøpe en egen kontroller som støtter DAE. er ganske sikker på at WinXP ikke støtter dette i software. Videre er det ingen grunn til å kjøre Win2k3 med mindre du vil ha AD,exchange osv. Ser heller ingen grunn til å gå for noen annen løsning. RAID 1,10,1+0 og 50, er for mye overhead/for dyrt, og sikkerhetsmessig gir det liten gevinst i forhold til hva du må ut med. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Hvorfor RAID 5? Du klarer deg kanskje med RAID 1. Er ikke store ytelsesforskjellen/behovet det er snakk om allikevel sannsynligvis. Og så sparer du én disk pr. array. Det er vel litt feil. RAID 5 har mindre overhead enn RAID 1. RAID 1 har 100% overhead, alle data replikeres en gang, mens i RAID 5 har du ikke replikering av data, men paritetsbit som gjør at du kan bygge opp arrayen igjen. Så vidt jeg husker har RAID 5 mindre overhead dess flere disker du har i arrayet. Når det kommer til utvidelse av et RAID-5, så er det mulig hvis RAID-kontrolleren støtter dynamic array expansion. Jeg er derimot litt usikker på hva som skjer hvis arrayet er partisjonert i 2, og du har OS på den ene delen. Det gir altså mening for deg å kjøpe en egen kontroller som støtter DAE. er ganske sikker på at WinXP ikke støtter dette i software. Videre er det ingen grunn til å kjøre Win2k3 med mindre du vil ha AD,exchange osv. Ser heller ingen grunn til å gå for noen annen løsning. RAID 1,10,1+0 og 50, er for mye overhead/for dyrt, og sikkerhetsmessig gir det liten gevinst i forhold til hva du må ut med. Enig med Jackal her, dette er i grunn det som høres mest fornuftig ut, ihvertfall sett ut i fra pris. Lenke til kommentar
arciryon Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 OK da har jeg misforstått litt. Takk for oppklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå