Gå til innhold

Jeg sliter med installasjon av Suse 9.1

Anbefalte innlegg

Jeg har lest FAQ'en og jeg kjenner meg ikke igjen.

Jeg har laget en boot CD og er nå på valget der jeg skal skrive inn FTP/HTTP/NFS til stedet hvor den skal hente suse fra. Jeg har prøvd å skrive inn ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/ men får feilmeldingen "invalid path".

Jeg kan jo legge til at den kun ber om IP.. (uansett valg)

Hva er galt?

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei drit og dra. Windows er SÅÅÅÅ ufattelig mye lettere å installere.

Nå har jeg en helt blank HD og prøver å installere suse over nettet.

Får bare feil hele tiden.

Det er en grunn til at linux ALDRI kommer til å banke Windows... Og her er hovedeårsaken.

Jeg ser på meg selv som ganske oppegående når det gjelder data. RedHat er mye lettere å installere enn suse.

Lenke til kommentar

Skavisee. SuSE er et kommersielt firma, som lever av å selge linux OS + support. De gir ut en gratis, nedhakket Personal versjon, og en "hoved"-versjon. I tillegg gir de en sjangs til å installere via ftp, for mer tekniske folk (og utviklere) som vil prøve det ut.

Ikke nok med at du ikke er fornøyd med ftp-versjonen, du skriker og hyler om at all linux er vanskelig og at det ikke er egnet for desktop, og ikke nok med det, i samme setningen sier du at red-hat/fedora's installer er bedre. Er ikke det linux da?

Kanskje jeg skal si at Windows nettverks-install er for vanskelig, og at det aldri vil lykkes på desktop'en pga det? Joda..

"Jeg ser på meg selv som ganske oppegående når det gjelder data."

Du bør se på deg selv som oppegående når det gjelder Windows - ikke data. Du har allerede brukt flere år på å lære deg windows, og nå forventer du vel at du skal magisk bli like bra på linux i løpet av et par dager?

Hva vil jeg si i alt dette?

Egentlig bare at jeg er lei folk som klager på at ting er vanskelig, når de bare er annerledes. Og folk som trekker fram 1-2 ting og dømmer hele GNU/Linux på det.

Kom deg ned på jorda, ta og sett av litt plass på harddisken, eventuelt en ekstra pc, og forsøk forskjellige distribusjoner, (Både "vanskelige" og "lette") og lek og lær :-) Linux har en helt annen filosofi enn windows, og det tar litt tid å sette seg inn i og forstå det. Sånn er det vel med alt her i livet.

Lenke til kommentar

Heisan, takk for respons... :)

Jeg forstår selvsagt at du og flere av dere blir grinete når slike som meg klager over at de ikke får det til "med det samme", men dere har egentlig dere selv å takke:

Dere skryter av hvor enkelt det er å installere linux. For Windows brukere høres det derfor ut til at det er like enkelt som å installere windows, noe det ikke er.

Selvfølgelig har dette veldig mye med erfaring å gjøre..

Når Suse FAQ'en ikke stemmer overens med det jeg får opp på skjermen min hjelper den også lite.

Uansett. Det å teste ut forskjellige distroer er nok lurt ja. Jeg har testet RedHat noen ganger og ikke hatt problemer med installasjonen. Med suse hadde jeg en helt annen opplevelse, det krangler med meg hele tiden. (Installasjon over FTP)

Når det gjelder konklusjonen din om brukerterskelen min så må jeg forsvare den litt. Jeg har sitti med C128/64, Amiga, DOS i mange år av mitt liv jeg, så jeg er ikke såååå Windowsinngrodd...

Jeg kan også repetere at jeg sitter på en helt ren maskin med en ubrukt HD.

Endret av lobster
Lenke til kommentar

Som sagt, du har deg selv å takke. Du kan ikke sammenlikne en FTP-installasjon av SUSE med installasjon av Windows fra CD-ROM.

Installasjon fra FTP kan være knotete det, spesielt hvis man har litt bøggy linje. Jeg har selv opplevd installasjoner hvor jeg har mista connection med ftp-serveren gjentatte ganger under install. Men dette har da vitterlig ingen verdens ting med Linux å gjøre.

Windows koster masse penger, og har den dustete aktiveringsgreie i tillegg. Støtt en god sak og kjøp en offisiell linux-distro på cd-rom, så kan du begynne å sammenlikne med Windows.

Hvis man ikke har altfor sær hardware, er mange linux-distroer meget enkle å installere.

Noen sliter med dualboot, men igjen - dette har ingen ting med svakheter i Linux å gjøre. Skal du sammenlikne med Windows, så er det enda mye verre i dualboot-miljø.

Legg inn Linux alene på en blank disk, og du skal se hvor lett det er :)

Lenke til kommentar

Hehe :-) Det jeg mente var vel at suse's ftp install ikke var helt beregnet på massene, siden de helst ser at folk kjøper hos de.

I henhold til distro: du kunne jo prøvd debian, favoritt-distro'en min :-)

Meget godt pakkesystem, og delt opp i tre "release"'er - stable, testing og unstable. Merk her at de ikke referer direkte til system-stabilitet, som crash og slikt, men heller API'en og konfigurasjon. Stable er fryst, og er mest til server (og den eneste som får sikkerhets-oppdateringer). Unstable er "the latest and greatest", og beta/CVS versjoner er relativt vanligt der. Det hender også at ting går litt loco. Testing er en mellomting, der pakker som har vært i unstable en stund og fått alle "rough edges" fikset blir plassert.

http://www.debian.org/distrib/packages for liste over pakker. (anbefaler synaptic)

Installeren er ikke den beste, men man trenger bare installere en gang. Systemet blir holdt oppdatert via internett.

Ellers, for brukervennlige distribusjoner har vi jo redhat og mandrake, og for "lære/tweake" distroer har vi slackware og gentoo. (pluss et par hundre andre i alle kategorier, fra live cd'er til from-scratch systemer) - En distro for enhver smak :-)

Lenke til kommentar

For det første: SUSE er ikke all linux.

For det andre: har du prøvd netinstall med windows? det er mulig og er ikke slik "trykk tre ganger og vent".

For det tredje: mange distroer har installere som er mye enklere og bedre enn windows.

Har windows installeren støtte for automatisk partisjonering?

Kan ikke huske det fra sist jeg installerte windows, men jeg vet at anaconda (installeren til redhat/fedora) har det.

For det fjerde: hvor mange ganger har du installert windows?

Linux er ikke vanskeligere, bare uvant for deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du er ute etter en dumb-ass, så-enkel-som-overhodet-mulig installasjon, så laster du ned ISO-filer til SUSE 9.1 Personal eller Mandrake 10.0.

Enklere installasjon finner du ikke, Windows inkludert!

FTP-install er litt kronglete å sette opp, dette har ikke noe med Linux, men teknologi, protokoller osv både generelt, i din brannmur/router osv... Får du først kontakt med riktig server/path er den like ufattelig enkel som om du hadde CD'ene.

Kjørte FTP-installasjon på Mandrake selv for et halvt år siden. Slet litt med å sette riktige path's, men etter det var det lett som en lek.

NB: Har tenkt å installere SuSE 9.1 via FTP selv snart. Er det et sted man finner liste over tilgjengelige FTP-mirrors?

Lenke til kommentar
SMB = Samba fileshare, vanlig windows fildeling.

Nå som threaden er bumpet så vil jeg benytte anledningen til å rette på deg:

SMB = Server Message Block = Protokollen som benyttes i fildelingssystemet til windows.

Samba er en fri SMB implementasjon.

My point: SMB er ikke Samba, Samba er SMB.

Lenke til kommentar

Dere skryter av hvor enkelt det er å installere linux. For Windows brukere høres det derfor ut til at det er like enkelt som å installere windows, noe det ikke er.

Tullprat og det vet du. Det du refererer til er en FTP installasjon, og jeg ser ikke noen sammenheng mellom en SuSE FTP installasjon og en Windows next, next installajon. Hvis du hadde tenkt deg litt om, så hadde du lastet ned en next next SuSE installasjon fra http://linuxiso.org/ istedet for å komme hit og klage over at FTP-installasjonen ment for guruer innen GNU/Linux osv. er vanskeligere enn en Windows next next installasjon. Du har jo ikke giddi å sett etter en SuSE iso engang..! *Fy :nei:*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...