Gå til innhold

død maskin etter ny hardware

joskor

Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha installert mitt første vannkjølingsystem var spenningen stor da maskinen skulle starte opp igjen.

Til min store skuffelse var maskinen nesten død, kun første oppstartskjermen i bios som forteller hvilken prosessor (viste AMD XP 1100mhz, jeg har en 2500+) og 512 mb 400mhz minne.

Som sagt viser den feil prosessor samtidig som min XP2500+ har en bushastighet på 166mhz og det burde dermed stå 333mhz istedet for 400mhz, hvis jeg husker riktig.

Ellers er hovedkortet et Abit NF7s v.2 med Apacer Twisted minne.

Har noen kjennskap eller mistanke om hva som kan være galt? Kan prosessoren være knust (har sjekket den og den så fin ut), kan det ha blitt overledning under installasjonen, kan minnet ha gått (skal teste minnebrikken på en annen maskin imorgen)?

Setter pris på all hjelp.

Med vennlig hilsen

Joko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er biosen som resetter på grunn av feil ved boot (nf-s resetter alltid cpu til 1100 mhz).

Du får vel en feilmelding på skjermen også? Hva står det der da?

Jeg hadde et noenlunde likt problem for noen dager siden, det stod at cpuen var forandret eller ødelagt så ble den stilt til 1100 mhz. Grunnen til feilen var at jeg hadde satt en floppydisk inn med kabelen feil vei så det trenger ikke være alvorlig :blush:

Kan dette ha noe med den cpu - vifte feil beskyttelsen?? Det er en plass i biosen hvor du kan sette hva som skal skje hvis cpu viften feiler.... når du har vannkjøling vil det se ut som om viften har sluttet å gå. Du må dermed slå av den egenskapen og stole på cpu overheating protection (shutdown på 65 grader eller noe sånt)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar,

problemet er at jeg ikke kommer inn i Bios. Tastaturet blinker ved oppstart, men når jeg trykker "del" skjer det ingenting. Det er heller ingen feilmeldinger på skjermen.

:!: .....ja, vannkjølingen har fått vann og hele systemet er tett og sirkulerer fint. Har selvfølgelig store planer om å overklokke, men først må den jo starte.

Jeg forsøkte og å starte maskinen uten harddisker eller optiske drev tilkoblet, men med samme resultat.

mvh

Joko

Lenke til kommentar

Napp ut batteriet fra hovekortet. Ha i KUN cpu/minne/skjermkort. Start PC'en.

Da skal hele oppsettet bli nullstilt. Hvis du da IKKE kommer inn i bios, er det noe som har gått galt under installasjon av vannkjølingen.

Det er ikke noe form for kontakt mellom vannkjølingen og hovedkort tilfeldigvis???

Da tenker jeg selvsagt utenom festene ved CPU sokkel.

-z00l-

Lenke til kommentar

Hei og takk for mange gode innlegg!

Har nå testet minne og harddisk, begge deler fungerte utmerket på testmaskinen.

Tastaturet er selvfølgelig koblet til tastaturporten.....men takk for tipset, det ville ikke vært en utypisk feil.

Har forsøkt å resette bios ved å ta ut batteri og vanlig reset-pin.

På hovedkortet lyser det både rødt og grønt og som Meeg sier så skal hovedkortet da gå som normalt.

Kan det være at cpu'en er ødelagt? Har tatt av vannblokken og sjekket cpu'en for synlige skader, men den så helt fin ut.

Det som er litt merkelig er at pipelyd ved bootup og skjermbildet som nevnt i første post kun kommer opp av og til og ikke i noe mønster. Jeg kan starte maskinen og ingen lyd kommer og skjermen forblir svart. Når jeg skrur den av og starter igjen kan skjermbildet komme ut, men som sagt vil den ikke gå inn i bios og blir stående i samme skjermbildet.

Håper dere ikke gir opp min døde maskin :cry:

Joko

Lenke til kommentar

Hei,

pipelydene angir alt korrekt, kun et kort pip ved oppstart. Tar jeg ut minnet angir den korte, repeterende pipelyder slik Meeg beskriver med sin link.

PSUen er på 360watt og skulle være tilstrekkelig. Vannpumpen trekker ca. 27watt og med hverken harddisker eller cd-drev tilkoblet, skulle det holde.

Skal teste hovedkort og cpu hver for seg hos Flexi-data. Gir tilbakemelding så snart jeg vet mer, setter stor pris på all hjelp.

mvh

Joko

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...