Gå til innhold

Ideer til Billig Surroundprosessor?

Anbefalte innlegg

Jeg vil komplettere "hjemmekinoen" min på lydsiden.

Jeg har følgende:

*Eldre Technics Pro Logic reciever :thumbdown:

*Rotel RB 870BX effektforsterker :love:

*Eldre B&W fronthøyttalere :) (ingen bakhøyttalere eller sub foreløbelig.)

*DVD-spiller av billigste sort (nesten) :roll:

*InFocus ScreenPlay 4800 prosjektor :love:

DVD-spilleren får duge en stund til, selv om den godt kan byttes ut. Men først og fremst vil jeg forbedre lyden.

Høyttalerene skal byttes og kompletteres med senter, sub og bakhøttalere. (Her blir det selvbyggde Eltek-løsninger over hele fjøla :thumbup: )

Jeg vil altså beholde Rotelforsterkeren og håper å bruke den enten til fronthøyttalere eller brokoble den og bruke den til å drive en relativt kraftig subhøyttaler jeg har (selvbygg etter tegning).

Rotel Forsterkeren:

Jeg syns lyden og "punchen" i Rotelforsterkeren er god, men lønner det seg å bruke den til sub eller fronthøyttalere? Jeg vil skaffe meg identiske effektforsterkere til de andre kanalene (disse blir også selvbygg). Men jeg har ikke planer om å bruke så mye penger enn strengt tatt nødvendig. De andre effektforsterkerne skal ikke være kraftigere enn Rotelen (2x100W eller 1x300W), men lydkvaliteten skal være omtrent av samme klasse.

Surround prosessor:

Her må jeg improvisere så godt det går uten å ruinere meg. Det jeg da lurer på er om det finnes lydkort eller andre dataprodukter som kan brukes til å mate effektforsterkerne med flerkanalslyd som f.eks. Dolby Pro Logic II, Dolby Digital eller DTS. (har ikke helt snøringen på hvilke standarder som er mest utbredt/best) Jeg har tenkt å koble til en HTPC som skal brukes til TV og DivX etc. i tilegg til en ren DVD-spiller for DVD-film.

Eller må jeg bite i det sure eplet og skaffe meg en dedikert surroundprosessor til "stuebruk"?

Alternativ til ovenstående?:

Finnes det Surround recievere som en kan koble Rotelforsterkeren til som enten front- eller sub-forsterker? Og vil dette være en god løsning/alternativ?

Fint om noen har erfaringer med hvordan få god lyd med lite budsjett og litt smarte løsninger. Gjerne selvbygg-løsninger :yes:

Budsjettet er begrenset, men dog uten øvre grense. Bare vi ikke snakker om priser som jeg like godt kan få en bra bruktbil for ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

dedikerte surround prsessorer er svinedyre, i allefall til stuebruk. jeg vet creative har en til ca 800-900 kroner, men om den er noe tess, vet jeg ikke. skal du først ha en surround prosessor, kan du like godt selge technixen.. værre surround lyd skal du lete lenge etter, i allefall de gamle...

har du hørt om fenomenet gainclone? på www.diyaudio.com vil du finne mye stoff om det..

en gainclone er en ic(intigrated component) forsterker som er meget enkel å lage og som låter kjempe bra. det kan jeg skrive under på da jeg har laget meg en IC amp, 7.1 til pc'n min til gaming og dvd\divx.

her kan du lese mer om fenomenet som mesteparten av DIY-samfunnet fråtser seg i :green:

http://www.decdun.fsnet.co.uk/

hvis du ikke har noe i mot å dra frem loddebolten, og lage deg noen pritnkort, evt få de proff laget, så er det den beste løsningen jeg kan kan gi deg.

mvh

marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...