The Stig Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hei hei! Jeg lurte på om noen kunne opplyse meg om mine rettigheter ang service og evt ny telefon... Dette er hva som har hendt: Ca 18. August 2003 kjøpte jeg meg en Sony Ericsson T610, den fungerte greit nok inntil jeg hadde hatt den ca 7 månder. Den begynte og oppføre seg ekstremt "tregt" og stadig kom feilmeldinger. Etter og ha holdt ut med dette ca 1 mnd bestemte jeg for og ta den på service. Det de gjorde da var og oppgradere "softwaren" på den. Lykkelig og fornøyd gikk jeg fra butikken, men jeg var ikke kommet lengere en på bussen før den var "korka" igjen. Jeg gikk så tilbake hvor de nå tok den inn for og sende den til verksted. Dette var altså 2 gang den var på service. Da jeg da fikk den tilbake hadde de på verkstedet på en eller annen måte greid og ødelegge høytalleren og mikrofonen! Sint og irritert gikk jeg tilbake og sa at dette kunne man ikke finne seg i! De beklaget selvsagt at dette hadde skjedd og skulle sende den tilbake på "røde rappen"... Nå har de hatt telefonen i ca 4 uker, og jeg mener at jeg har hørt noe om at hvis "gjenstanden" er på service i mer en 3 uker kan et nytt produkt kreves. Jeg mener også bestemt at man også kan kreve et nytt produkt hvis man enda ikke er fornøyd etter at produktet har vært på service 3 ganger. Og et siste spørsmål, hvis jeg da har krav på en ny telefon, kan jeg da velge hva jeg vil til samme pris som jeg betalte for telefonen da jeg kjøpte den? Tusen takk for at du tok deg tid til og lese dette kjedelige innlegget og svare! Mvh Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 deler opp innlegget ditt jeg. Jeg gikk så tilbake hvor de nå tok den inn for og sende den til verksted. Dette var altså 2 gang den var på service. Da jeg da fikk den tilbake hadde de på verkstedet på en eller annen måte greid og ødelegge høytalleren og mikrofonen! Sint og irritert gikk jeg tilbake og sa at dette kunne man ikke finne seg i! De beklaget selvsagt at dette hadde skjedd og skulle sende den tilbake på "røde rappen"... hvorfor du ikke ba om ny telefon den gangen kan jeg ikke forstå. 2 ganger og så ved inlevering 3. gang så skal det gå ann å bytte enhet. Nå vet jeg at noen her sikkert vil reagere, men jeg predens for det jeg sier. Nå har de hatt telefonen i ca 4 uker, og jeg mener at jeg har hørt noe om at hvis "gjenstanden" er på service i mer en 3 uker kan et nytt produkt kreves. Jeg mener også bestemt at man også kan kreve et nytt produkt hvis man enda ikke er fornøyd etter at produktet har vært på service 3 ganger. Og et siste spørsmål, hvis jeg da har krav på en ny telefon, kan jeg da velge hva jeg vil til samme pris som jeg betalte for telefonen da jeg kjøpte den? Når det gjelder ventetid så er det snakk om rimelig tid. Nå husker jeg ikke hva den er i farten, men det vil avhenge av om du har fått tilbud om lånetelefon, om den er i samme "kvalitet" som den du hadde osv. Har du derimot ikke fått tilbud om det, så burde du henvendt deg og klaget om det for 3 uker siden. Kjøpsloven gir selger rett til å utbedre minst to ganger, og ved tredje gang så skal produkt erstattes med nytt. Selvfølgelig går de fleste forhandlere med på at du kan bytte til noe tilsvarende det du betalte dem. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Du har vel neppe krav på lånetelefon av samme kvalitet som den du leverte inn. Når det gjelder utbedring av feil så er det vel ved tredje gang feilen rettes at du kan kreve å omgjøre kjøpet, men det gjelder kun hvis det er samme feil som har blitt forsøkt rettet alle tre gangene, ikke ved forskjellig feil. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Endret 18. august 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du har vel neppe krav på lånetelefon av samme kvalitet som den du leverte inn. Man har "kun" krav på en låne telefon. Dette kan bety fks. en 3310 eller noe i den dur... Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Takk for svar! Ang lånetelefon fikk jeg første gang en Noka 3310 og nå sitter jeg enda på en Simens C45 som jeg da altså har hatt i snart 4 uker. Mvh Stikk Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Her må me sjå på kva som er grunnen til 3 gangs service. Det er reklamasjon på servicen og ikkje telefonen. Dermed har telefonen berre vore inne 2 gonger med same feil. At ein teknikar øydelegg elektronikk på telefonen kan ikkje gå som reklamasjons på telefonen. Når det gjeld tid på service er det 1 mnd som er rimelig tid. Etter det slår kjøpsloven inn i forhold til heving / avslag o.l Men eg er litt usikker på korleis det skal argumenteres då det er ikkje produktet som hadde feilen men faktisk reperasjonen av produktet sist gang. For det kan gå på loven om tjenester og ikkje kjøpslven i dette tilfellet. mvh JanEirik Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Ok, tror det gjorde meg litt klokkere! Skal ringe butikken nå og høre hva de driver med...! Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Etter at telefonen har vært inne på service i over 21. dager (+ 10 dager hvis noen venter på deler), har du rett til nytt produkt. De vil vanligvis gi deg en ny telefon av samme type som du har, men pga masse klatt kan du nok bli enige med dem om å få en annen, da det har relativt lite betydning for dem (spørs litt på returordninger for defekte produkter, men..). Siden telefonen har vært inne i over 4 uker, har de lite de skal ha sagt, og hvis du er skråsikker på dette når du kommer inn i butikken, er det svært få som prøver å være vanskelige. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Hmm, fikk telefonen i dag... Hittil er alt bra, men hvis den nå igjen begyner og oppføre seg "tullete" da har jeg vel hvertfall krav på en ny? Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du har gjerne krav på en ny, men det er ikke slik det fungerer i praksis. Butikkene gjør det ikke sånn uansett hva forbrukerloven sier. Lenke til kommentar
Surreality Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 og det vet du siden du jobber i en butikk som ikke gjør det da ragner jeg med Excelsion... Selvfølgelig har du krav på ny mobil nå kontakten. Og det at Excelsion sier at butikkene ikke gjør som forbrukerkjøpsloven sier er bare bullshit. Skal også nevnes at det selvfølgelig er unntak, men du har uansett krav på ny. Slår butikken seg vrang så er det den som driter seg ut og ødelegger for alle andre butikker som faktisk følger forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Hmm, ja ja.. Takker for alle svar Så da er det altså konstatert at jeg har rett på en ny mobil, hvis den jeg har nå igjen "slår seg vrang"? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Det som er problemet med kjøpsloven er at det finnes to tolkinger av den i denne samanhengen. Forbrukerombudets tolkningar Mobilforhandlaranes tolkningar Problemet er at avstanden mellom desse to tolkingane er veldig stor, men enno er det ikkje komme noko dom på kva som er den rette tolkinga. Mitt tips er at dei kjem til å havne noko midt i mellom men det er ei anna sak. Slik forbrukerombudet "ser/tolker" loven skal kunde ha ny telefon med ein gong ved tredje feil. og at den har 5 års reklamasjonsrett. Bransjen praktiserer: 3/5 gangs feil før bytte/ heving. 3 like feil 5 ulike. Den tredje eller 5 gang er det berre undersøkelse om det er same feil/ ikkje brukarpåført feil. Ny telefon kan bety ny eller swap. I dei fleste tilfellene vil det komme swap frå produsenten som erstatningstelefon. Dermed har dei oppfylt vilkåra med ny telefon. Når det gjeld tid på service synes eg det er veldig rart at nokon går ut med nøyaktige tall då dette ikkje står i loven, men det står rimeleg tid og det har bansjen sjølv definert som ca 1 mnd, der det ikkje er spesielle problemer som oppstår underveis. mvh Jan Eirik Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 (endret) Du har gjerne krav på en ny, men det er ikke slik det fungerer i praksis.Butikkene gjør det ikke sånn uansett hva forbrukerloven sier. Du jobber vel ikke hos Expert?? Uansett så er elkjøp mye flinkere på service enn Expert. På Expert ble jeg nektet låneprodukt, jeg ble beskyldt for å ha gjort skaden selv før den kom på service, de hevdet at jeg ikke hadde krav på låneprodukt ei eller omlevering, de sa at de hadde krav på 21 dager å reparere på ( noe de ikke har da jeg har undersøkt med forbrukerrådet og dette står ingen sted. Eneste jeg har opplevd betjeningen i møtekommende på Expert er når jeg har kjøpt enn vare og etter det så har de vært vrange.. Skrev klage så jeg fikk omlevering pluss ekstra batteri for selger sa det var 4 timer batteritid mens det var maks 1,5 time. Når jeg har hatt problemer med ting kjøpt på Elkjøp så har jeg fått omlevering på det meste, faktisk så har det bare vært to ting og det hadde de ikke inne på lager og ville ikke få det inn på lenge heller. Dessuten har de 30 dagers returgaranti som er helt fin fin.. Uansett så sett deg ned å skriv en skriftlig klage, still krav: Oppfyller ikke tingen de spesifikasjoner som selger\ info lapp i butikk sier er det en mangel, all funksjons stans skjedd innenfor 6 måneder regnes som fabrikkfeil, unntak er selvpåført skade (slag-.støt-, vannskade. Men uansett så skriv skriftlig klage der du framsetter krav, hvis ikke forhandler svarer innen rimelig tid så kan du sende saken over til forbrukerrådet ( må skrives i brevet.). Hvis varen er skadet på service er det butikken sitt problem og ikke ditt, etter at du har levert inn varen er det butikk som har ansvar for varen og derforer det veldig viktig og få en lapp over hva og når du har levert til service med feil på. Visste du at hvis du har kjøpt varen etter 1 juli 2002 så er det kunden som skal velge om varen skal repareres eller om det skal omleveres og ikke forhandler. Dessuten må du ha klaget innen rimelig tid, vanligvis rekker det med to måneder. Ikke godta alt, det er derfor vi fikk denne loven fordi forbrukerene skal sikres, selvfølgelig sier en selger at du ikke har krav på det og det fordi han vil tape penger, men det er straffbart å bryte norsk lov... Edit: Uansett så mener jeg det at selger hadde vært seriøs så hadde du sluppet å sendt varen på rep 3 gangen, han hadde bare gitt deg en ny telefon.. Endret 19. august 2004 av KVTL Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 (endret) ved 3 gangs feil så må jo mobilen inn for å sjekkes av SE om det er feil på den før den swappes, problemet med omlevering er ofte at butikken ikke får en mobil i ny salgspakning og kan ikke selge denne som ny og komplett derfor så kan en bruke det som står i loven om urimelig kostnad for selgeren...forøvrig så er det en dom på akkurat det problemet der butikken vant saken og kunne reparere produktet istede for at kunden fikk pengene tilbake...noe av grunnen til det er bla. man skal unngå for mye bruk og kast.... Endret 20. august 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Vel det var det forbrukerrådet sa til meg, en ting til det er ikke krav om orginalembalasje i følge forbrukerrådets info skriv. Uansett så er det ok å sende på service hvis man får låneprodukt hvis det tar lang tid.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Krav om originalemballasje skal kun kreves dersom det er snakk om DOA, altså død i det du kjøper telefonen. Ellers vil jeg bare legge til at Jankee har fullstendig rett i denne tråden. Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Krav om originalemballasje skal kun kreves dersom det er snakk om DOA, altså død i det du kjøper telefonen. Ellers vil jeg bare legge til at Jankee har fullstendig rett i denne tråden. Tror dere missforstår meg litt nå...det jeg mente om embalasje er at de telefonene som blir swappet av fabrikk IKKE kommer i slagspakning sånn at butikken kan videreselge den uten tap... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå