Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan endre lokal ip-adresser?

Anbefalte innlegg

Har 4 pc'er i et hjemme-netteverk koblet via en switch til routeren (Netopia 4542 fra NGT).

Det er ikke noe stort praktisk problem, men skulle gjerne visst hvordan jeg kan endre lokal ip-adressene på maskinene mine, feks. fra 10.0.0.7 til 10.0.0.2.

Jeg har prøvd følgende uten hell:

-ipconfig/(release)(renew)

-skru av og på maskinene

-restarte routeren

-angi en bestemt ip, altså ikke DHCP, men dette fungerte dårlig fordi det "allerede er en maskin som heter dette".

Noen råd om hva jeg kan gjøre?

Mvh

a_m_e_s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<Rikky>,takk for tipset, men trikset ditt har jeg allerede prøvd (dvs. 10.0.0.7 til 10.0.0.2), men da sier den at det allerede er en maskin som heter det, og at det derfor ikke går å skifte til det.

Jeg tipper det jeg er ute etter er en fremgangsmåte til å "slette" dhcp listen som <Sozinho> antyder, men jeg klarer riktignok ikke å finne noen forklaring på akkurat det på relativt.net.

Er det kanskje jeg som er litt sløv nå på kvelden? :p

Mvh

a_m_e_s

Lenke til kommentar

Du kan ikke endre ipadressen til en adresse som allerede er i bruk. Det du må gjøre er å sørge for at ingen andre maskinen i nettverket har den ipadressen du vil ha. Det kan du gjøre ved å endre ip-range som dhcp deler ut til f.eks. 10.0.0.50 - 10.0.0.100. Det gjør du i routeren. Så er det en viss mulighet for at du må starte alle klientmaskinene på nytt. Da kan du sette fast ip til den maskinen du vil til 10.0.0.2.

Et annet alternativ er å sette fast ipadresse på alle klientene og skru av dhcp i routeren.

Det er ikke noen god ide å legge inn faste ipadresser i samme område som dhcp serveren gir ut. Disse to bør være adskilt for å være sikker på at det ikke oppstår problemer.

Når du skal sette fast ip, kan det være greit å pinge den adressen du ønsker å sette slik at du er sikker på at ingen maskiner har den ipadressen fra før. (kjør -> cmd -> ping 10.0.0.2)

Men, hvorfor er det viktig hvilken adresse du får?

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...