Frank2004 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Heisann, har planer om å sette opp en linux-boks om ikke så lenge, og lurer på alt fra hvilken distro jeg skal velge til hvilken blokkstørrelse jeg skal bruke på partisjonene.. Har en gammel Athlon 750Mhz med 512MB ram, 1x60GB disk, og et gf MX440 skjermkort, som skal brukes til diverse server-aktiviteter, i tillegg til vpn/sikker tunnelling så jeg kan sjekke mail og lignende over utrygge nett. Viktigste tjenestene jeg skal kjøre blir vel en Java servlet-container / app-server og et eller annet versjonshåndteringssystem (tror jeg velger subversion i stedet for cvs), og sikkert en del annet snacks også etter hvert som jeg kommer på mer. PHP kunne vært interessant, men jeg tror jeg bare kommer til å la app-server ta seg av all web-hosting og drite i Apache.. Ellers er det vel et must med Python, så jeg slipper å lære meg shellscripting, og gcc for alt som må kompileres. Og postgres, selvsagt. Kommer ikke til å ha noen skjerm på pc'en, men det vil kanskje lønne seg å legge inn X uansett, for fjernstyring av evt. gui-only programmer? (Bør funke fra windows-maskin også, det?) Hvordan blir det med window managers ved remote bruk, disse vil kjøre på server, eller? Gidder ikke legge inn KDE/Gnome om jeg ikke må, forslag til litt lettere wm? Ellers kan jeg tenke meg å installere over nett. Fungerer å brenne seg en bootbar knoppix-cd og installere en hvilken som helst distro med den? Ellers vil jeg helst ha et system som er rimelig stabilt; ingen versjonskonflikter o.l., men flott om det er rimelig oppdatert også. Et greit system for installering/oppdatering av pakker fra nett er vel et også must. Tanker om partisjonering og filsystem? Har som sagt 1x60GB. Ingen krav til sikkerhet/ytelse, og kommer nok ikke til å kjøpe flere disker. Noen grunn til å kjøre noe annet enn ext2? Eksisterer samba fortsatt, beste måte å overføre filer mellom denne og xp-boksen min på et sikkert lan? Innspill/forslag? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Du kan vel med fordel bytte ut ext2 med ext3 ( ext2 + journaling ) Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 du kan da vel bare installere Fedora Core 2 eller Mandrake 10.0 og sette opp nettverk med en av disse og konfiguere Samba så har du jo alt opp å går. det er iallefall lett å sette opp nettverk med Mandrake og Fedora. selv ble jeg utrolig imponert over hvor enkelt det var å sette opp Slackware i nettverk, å det gjorde jeg faktisk uten å gjøre noe med samba konfig i det hele tatt. helt utrolig. men for en nybegynner er nok ikke Slackware noe godt valg. gå for Mandrake eller Fedora du så har du noe å kose deg med. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Ville ha brukt gentoo, ekstremt lett og bra pakkesystem til å installere ting. Bruke desktop som IceWM eller Fluxbox?, de er lettkjørte verfall, selv om jeg ikke ville kjørt noe grafisk grensesnitt i det heletatt. Eneste som kan være litt vansklig med gentoo er å komme seg gjennom installasjonen om du ikke har gjort det før, men fins mange gode guider til dette . Lykke til. Endret 18. august 2004 av z10an Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 har planer om å sette opp en linux-boks om ikke så lenge, og lurer på alt fra hvilken distro jeg skal velge til hvilken blokkstørrelse jeg skal bruke på partisjonene.. Hvis du må ta stilling til blokkstørrelse bør du heller ta stilling til å skifte distro Viktigste tjenestene jeg skal kjøre blir vel en Java servlet-container / app-server JBoss, Tomcat eller lignende må du sannsynligvis installere manuelt. Det samme med SUNs Java, ettersom lisensen ikke tillater videredistribusjon. og et eller annet versjonshåndteringssystem (tror jeg velger subversion i stedet for cvs) Et oppegående valg Ellers er det vel et must med Python, så jeg slipper å lære meg shellscripting, og gcc for alt som må kompileres. Og postgres, selvsagt. Python og postgres er selvfølgeligheter på Linux, og kan installeres med få tastetrykk på enhver moderne Linux-distribujon. Kommer ikke til å ha noen skjerm på pc'en, men det vil kanskje lønne seg å legge inn X uansett, for fjernstyring av evt. gui-only programmer? (Bør funke fra windows-maskin også, det?) Du vet jo best selv om du kommer til å trenge GUI-programmer eller ikke. Hvis du trenger det, trenger du også X. Hvordan blir det med window managers ved remote bruk, disse vil kjøre på server, eller? Det kommer an på remote-løsningen du velger. Med X-forwarding er vindushåndtering opp til fjernbrukeren, mens bare innholdet i vinduet tegnes av fjernapplikasjonen. Hvis du istedet velger VNC, vil fjernmaskinen stå for hele skjermbildet, inkludert vindushåndtering. Gidder ikke legge inn KDE/Gnome om jeg ikke må, forslag til litt lettere wm? Det finnes så mange; noen populære er fluxbox, blackbox, WindowMaker, icewm. Ellers kan jeg tenke meg å installere over nett. Fungerer å brenne seg en bootbar knoppix-cd og installere en hvilken som helst distro med den? Det høres ut som en litt rar løsning. Alle moderne distroer kan la seg installere over nett (f.eks. over ftp). Du trenger da bare et par boot-floppies eller en liten boot-cd. Ellers vil jeg helst ha et system som er rimelig stabilt; ingen versjonskonflikter o.l., men flott om det er rimelig oppdatert også. Et greit system for installering/oppdatering av pakker fra nett er vel et også must. Det høres nesten ut som en beskrivelse av ArchLinux, men det kan også være en beskrivelse av Debian Testing Eksisterer samba fortsatt, beste måte å overføre filer mellom denne og xp-boksen min på et sikkert lan? Ryktene om sambas død er sterkt overdrevet Samba følger med enhver distribusjon. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Finnes det et Open Source Applikasjon Server program som kan erstatte Borlands AppServer ? Borlands programmer kan brukes til Linux, men skal du ha mer enn det Foundation(gratis) utgaven tilbyr koster en programpakke fra Borland flere tusen kroner Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Finnes det et Open Source Applikasjon Server program som kan erstatte Borlands AppServer ? Borlands programmer kan brukes til Linux, men skal du ha mer enn det Foundation(gratis) utgaven tilbyr koster en programpakke fra Borland flere tusen kroner Du har jo ihvertfall JBoss og Tomcat som er open-source og fullverdige j2ee appservere. For ikke-kommersiell bruk er vel også Orion og Resin gratis, og så har du vel et tonn med servlet/jsp-kontainere som Jetty o.l.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Ville ha brukt gentoo, ekstremt lett og bra pakkesystem til å installere ting. Bruke desktop som IceWM eller Fluxbox?, de er lettkjørte verfall, selv om jeg ikke ville kjørt noe grafisk grensesnitt i det heletatt. Eneste som kan være litt vansklig med gentoo er å komme seg gjennom installasjonen om du ikke har gjort det før, men fins mange gode guider til dette . Lykke til. Fedora er faktisk sikrere enn mange andre distroer - grunnet akkurat det som får wine til å slite: mem-scrambling. Gjør buffer-overflow MEGET MEGET vanskelig. Er også rimelig oppdatert - også på sikkerhet. Du kan jo vurdere å gå for RHEL, hvis du har penger å bruke. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Tror alle vil komme med sin egen favoritt-distro her, men men. Jeg nominerer iallefall debian/sarge :-) Sarge blir stable(alle programmene fryses, og bare sikkerhets-oppdateringer blir sendt ut) i løpet av de neste månedene, og vil da være en god og oppdatert server. Videre har man også tonnevis med programvare via apt. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Takk for alle svar. Er litt fristet til å prøve slackware igjen, er vel sånn ca. 10 år siden første (og forrige ) gang, så kanskje på tide med et lite jubileum. Alternativet blir vel Debian. Kunne sikkert vært gøy å prøve gentoo, men det høres ut som mer slit enn moro, og jeg regner med at slack og debian også har rimelig greie pakke-verktøy. Kommet fram til at jeg bare skal drite i X og heller legge inn ved behov. Filsystemet blir vel ext3. Hadde vel ventet at det skulle være en ny 'standard' nå, men ext2 med journaling er vel greit nok. Filsystem er vel en av de få tingene jeg helst ikke vil betateste. Forslag til partisjonering? 1GB til swap, 1GB til /, 40% av det som er igjen til /usr, og så resten til /home? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Ville ha brukt gentoo, ekstremt lett og bra pakkesystem til å installere ting. Bruke desktop som IceWM eller Fluxbox?, de er lettkjørte verfall, selv om jeg ikke ville kjørt noe grafisk grensesnitt i det heletatt. Eneste som kan være litt vansklig med gentoo er å komme seg gjennom installasjonen om du ikke har gjort det før, men fins mange gode guider til dette . Lykke til. Fedora er faktisk sikrere enn mange andre distroer - grunnet akkurat det som får wine til å slite: mem-scrambling. Gjør buffer-overflow MEGET MEGET vanskelig. Er også rimelig oppdatert - også på sikkerhet. Du kan jo vurdere å gå for RHEL, hvis du har penger å bruke. Wine? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 RHEL er tilgjengelig for nedlasting under navnet white box linux. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Kommet fram til at jeg bare skal drite i X og heller legge inn ved behov. Ser ikke helt poenget med å gjøre et poeng ut av X eller ikke når du skal sette opp en server! X trenger ikke ta noen ressurser når det ikke er fyrt opp, i ditt tilfelle kan du legge inn hvasomhelst av stash - gjør det nytte de få gangene du bruker det, er det berettiga - legg inn det som du liker best, dette er ikke noen situasjon for utprøving av gui'er uansett. Jeg tror jeg hadde prøvd Debian eller White Box Linux/Fedora i ditt tilfelle - kjører Mandrake 10 på flere maskiner inkl server sjøl, og synes det er altfor mye rusk med serveropplegget. Vurderer å bytte til Debian på serveren. Partisjonering: Jeg har alle Java-ting (distro-uavhengige) på /usr/local på server, egen partisjon på 1-10 GB ettersom. Har nfs-montert Java-katalogene på klientene, synes det har vært greit. Jeg holder både /usr og /home forholdsvis små, og legger heller diverse lagringsting (f.eks nedlasting, virtuelle maskiner etc) i et eget system under /store. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Jeg synes gentoo funker greit, og har et godt system for installering og oppdatering via nettet. Eneste downside er at du må vente på kompilering når du installerer ting, men bare du har litt tålmodighet skal ikke det være et problem, ellers så skal visstnok arch være et godt kompileringsfritt alternativ men det har jeg ikke prøvd selv så jeg kan ikke uttale meg om det. Det slime mold sier om at du må installere manuelt stemmer ikke helt, i gentoo kan portage installere komersielle ting som f.ex cedega, tingen er bare at du må laste ned installasjonsfila selv, og dessuten gjelder fetch restriction hverken på jboss eller tomcat. Subversion er en god erstatning for cvs, installerte selv cvs for noen dager siden, og byttet det ut med svn i går. Svn repositories distribueres best over nettet med apache2 modulen, så da er det kanskje lurt å legge inn apache likevel. Når det gjelder partisjonering bør du dele opp systemfiler og andre filer, altså filer du vil beholde slik at du kan ta vare på de partisjonene ved evt reinstallasjon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Gentoo er vel ikke akkurat den sikreste distroen da... For server ville jeg sagt gå for RHAS (Redhat advanced server - kansje har de også "not so advanced server"), eller Debian. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Gentoo er vel ikke akkurat den sikreste distroen da... Gentoo har egen hardened branch, og når du dessuten setter opp ting selv kan du tweake det som du vil for å få det så sikkert som mulig. Hvor sikkert resultatet blir er altså mest avhengig av brukeren. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Gentoo er vel ikke akkurat den sikreste distroen da... Gentoo har egen hardened branch, og når du dessuten setter opp ting selv kan du tweake det som du vil for å få det så sikkert som mulig. Hvor sikkert resultatet blir er altså mest avhengig av brukeren. Men vet en som spør "hvilken distro" dette? Spørsmålet får meg til å tenke på OKOKOK og hans etterfølgere... - Uten at jeg tror du er en OKOKOK av den grunn! Framleis ville jeg riktignok vært meeeget skeptisk til bruk av kildekode-baserte distroer i sammenheng med servere. Kompileringstid, samt etter hva jeg har hørt, er gentoo litt sær med redigering av config-filer under kompilasjon... (dog ikke så rart, men likevel.) Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Kompileringstid er ikke et problem med mindre man er utålmodig, man kan fint kompilere samtidig som man kjører ting. Det jeg merker med configfilene er at gentoo liker å rydde dem etter sitt eget system slik at all software følger samme system mtp plassering av configfiler. Etter min mening er ikke fedora noe bedre på dette punktet, der poenget er å gjemme bort configfilene litt og heller tilby grafiske verktøy (med grafisk mener jeg både X og ncurses). Forresten, hva mener du med OKOKOK? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Fedora gjemme bort configfiler?!? Har ikke jeg merket noe til. Ja de tilbyr grafiske verktøy, men også ncurses-versjoner, rene shell-versjoner eller manuell redigering. Her er kort sagt noe for en hver smak! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå