Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøp/installasjon av ruter


Anbefalte innlegg

Når jeg om ikke så altfor mange ukene (endelig) skal kjøpe meg datamaskin, skal jeg også kjøpe meg en ruter (kjøper alt fra netshop).

 

Så det jeg lurer på er hvilken ruter jeg bør kjøpe, den skal ikke være så dyr, men den skal være ganske bra. Den kan gjerne ha innebygget switch.

 

Er denne noe tess?

 

Det jeg lurer mest på er installasjonen av den. For datamaskinene som skal koblest sammen er i henholdsvis 1. og 3. etasje i huset. Kan jeg da ta en nettverkskabel fra en port på ruteren (ruteren skal stå i 3. etasje, og er tilkoblet bredbånd) i en kontakt vi lager til i veggen, og legge kabel fra den inne i veggen ned til første etasje og lage til "kontakter" der jeg kan plugge i enn nettverkskabel for å komme på nett?

 

Jeg regner med man kan det, men om vi lager til sånn at vi kan plugge inn flere nettverkskabler på den kontakten, kommer begge PC'ene på nett da? Siden kontaktene kun bruker 1 port på ruteren.

 

Det ble sikkert en litt rotete post, men håper dere kan hjelpe meg for det om :)

Endret av stianandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt litt negativ omtale av SMC routere, uten at jeg har hengt meg opp i hvilke modeller det har vært snakk om.

Vil heller anbefale en DI604, som Jarmo postet link til. Den er billigere også! Har selv en 604 (og en 614+ som er samme router men også har innbygget trådløs). Den har alt du kommer til å ha bruk for i en router for ADSL linje untatt QoS. Skal du ha det må du opp i prisklasse over kr1200.

 

Hvis du har bredbåndslinje som er raskere enn 6Mbit bør du ha en router med raskere WAN. Slik utviklingen har vært i det siste tror jeg du da må velge en med innebygget trådløst 802.11G nett. (Vet ikke om noen som har laget rimelige routere som er så raske mot WAN uten å også inkludere trådløs. Mulig Linksys har det.)

Lenke til kommentar

Jeg bruker den selv og den er grei nok, men har ikke så masse funksjoner og enkelte ting fungerer ikke som det skal.

 

Fordeler med routeren:

- Liten

- Mulighet for oppheng på vegg

- Enkel å sette opp

- Stabil, har ikke måtte restarte den en gang enda

 

Bakdeler:

- Mye bugs i programvaren

- Port forwardingen i de nyeste firmwarene tillater ikke forskjellig port på utsiden og innsiden. (f.eks port 80 forwardet til port 8080 på en maskin på lokalnettet)

- SNMP bugger

- Utvikler litt varme

- Lager UTROLIG mye radiostøy (Har kanskje ikke så mye å si om du ikke driver med radioscanning eller andre radio aktiviteter)

- Ikke mulighet for statisk routing.

- Ikke mulig å slå av NAT.

 

Jeg ville helt klart gått for en annen router, liker ikke SMC. Men det finnes veldi få alternativer til seriøse stabile og gode bredbånsroutere. D-Link sine har ganske varierende kvalitet også, enkelte kan nok fungere bra men andre er dårligere igjen. Zyxel har en bredbånsrouter som er utrolig bra men den koster litt mer (ca. 1500).

 

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt om flere maskiner på samme kabel så er det mulig å kjøre to maskiner på samme kabel med en spesiell splitter i begge ender. Skal du ha fler enn to så er det bare å kjøpe en switch å sette på så kan du sette på så mange maskiner det er plass til i denne switchen!

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...