VinterUlv Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hei. Sitter og funderer på ulike løsninger jeg kan bruke fra PC til reciever. I dag har jeg en Marantz SH-770 reciever med masse phono-innganger bak og en 6-kanals "direct" inngang for direkteoverføring fra for eksempel ekstern signaldekoder osv. (bruker dette i dag fra DVD, som dekoder DTS og AC3). Recieveren har ikke optisk og heller ikke coax inngang. Recieveren har jeg hatt i mange år og er veldig fornøyd med den, men det er litt kjipt at jeg kun kan kjøre "front" høyttalere fra PC'n, og i PC'n er det en AC97 lydbrikke. Ganske standard med andre ord. Løsningen jeg leter etter, er i bunn og grunn ett nytt lydkort (Audigy2 kanskje?) og en løsning som tillater flere 6-kanals tilkoblinger, som for eksempel en slags hub for lydutganger som også dekoder lyden, slik at jeg kan bruke optisk utgang fra både PC og dvd til den, og 6-kanals direkte fra hub til reciever. Er det noen som vet hva jeg snakker om, og som har noen ideer? Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Lurer på om kanskje "Soundblaster Extigy" ekstern-hubben gjør det jeg vil. Er det noen som vet? (altså, 6 kanaler analogt fra hub til reciever) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Mitt interne Audigy2 har 7 analoge kanaler utifra lydkortet. (6.1-lyd) Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Mitt interne Audigy2 har 7 analoge kanaler utifra lydkortet. (6.1-lyd) Altså, de analoge inngangene til 6-channel direct ser ut som vanlige phono-innganger, med 1 til hver høyttaler. Det er jo fint at lydkortet har det, mulig jeg var litt utydelig men det er helst en ekstern hub som burde ha 6-kanals direkte og dekoding, slik at dvd-spiller, lydkort m.m. bruker optisk fram til "hubben", og "hubben" dekoder signalet og sender videre gjennom 6-kanals direkte til reciever, som forsterker lyden (fordi den er en forsterker..) og sender dertil hvert signal videre til sine respektive høyttalere. Har du kanskje den audigy2 platinum pro greia med ekstern hub? Har den noe sånt? Forøvrig, en slik hub trenger ikke nødvendigvis å være fra creative da, bruker bare den som referanse fordi jeg ikke fant noe annet. Endret 17. august 2004 av VinterUlv Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg tror Platinum-versjonen har en slik, men lurer på om den sender analogt fra lydkortet og til "hub"-en. Akkurat som om man skulle brukt jack-til-phono-kabler. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Istedet for å lage ny tråd, bruker jeg min gamle. Har nå fått mye bedre oversikt over hva som finnes, og ser nå på Terratec 7.1 FireWire, som er et eksternt lydkort, har 1 optisk inngang (for dvd'n min), 1 optisk utgang (hvis jeg noen gang skaffer meg en bedre reciever), og 5.1/7.1 analog utgang som jeg kan koble til 6channel-direct greia på recivern min. Spørsmålet nå er.. har noen av dere erfaring med Terratec'en? Koster litt penger da.. ca 2000 spenn. Kjekt med litt tilbakemeldinger på den, er dere som har den fornøyd, ikke fornøyd, i så fall, hvorfor ikke? Mvh, vinterulven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå