Gå til innhold

Bank raner kunne daua

Anbefalte innlegg

Ang. pengefordeling:

La oss si vi har person A, og person B. Person A utdanner seg innen buisness, et 4-årig studie på f.eks BI. Person B tar 8-årig universitetsutdannelse innen psykologi. Person A har tilsynelatende liten funksjon for mennesker flest, han flytter penger, og skraper forholdsvis store penger av toppen av kransekaka han transporterer. Person B vil i løpet av sin karriere hjelpe tusenvis av trengende mennesker, mennesker som hadde tatt livet sitt når som helst, mennesker som utgjør en trussel for omgivelsene sine, mennesker som har det helt for jævlig.

Person A har en årslønn på kr 4 000 000.

Person B har en årslønn på kr 353 0000.

Rettferdig?

Det der blir bare teit. Tror du virkelig ikke BI-folk og andre ledere er veldig viktige? De flytter ikke bare penger, de tar veldig viktige avgjørelser. Hvis de tar rett avgjørelse tjener de (og bedriften) mye penger, men gjør de noe feil får det som regel store ringvirkninger. Toppleder-jobber er noe av det mest krevende du kan være i. Det er ikke lett å ta store, viktige avgjørelser hver dag. Hvis en vanlig arbeidstaker gjør en feil i jobben går livet som regel sin vante gang. Gjør en toppleder feil mister han/hun ofte jobben. Selvfølgelig må de lønnes fordi deretter.

Samfunnet kan ikke fungere uten at folk som jobber hardt og godt tjener mer enn andre. Slik er det bare. Se f.eks på Sovjetunionen. Der hadde alle arbeidere lik lønn, uansett hvor hardt de jobbet. Dette førte til en utrolig dårlig produktivitet (siden det ikke var lønnsomt å jobbe hardt), som igjen førte til sult og økonomisk ruin.

Person A og B du snakket om hadde uansett et VALG hva de ville gjøre videre i livet. De var, eller burde være, fullstendig klar over hva deres valg førte til.

Så, on topic igjen (eller halvveis iallefall). Lang fengselstraff er ikke ensbetydende med at folk blir mindre kriminelle. Se f.eks på USA, et land med lange fengselstraffer og enkelte stater som praktiserer dødsstraff... ikke akkurat mangel på kriminelle der.

Det er mye bedre og mer økonomisk å drive med forebyggende arbeid istedet. Man må hjelpe vanskeligsstillte ut av den kriminelle bane, og inn i vanlig lønnet arbeid. Havner man i fengsel kan man for slite veldig mye. Det er ikke veldig lett å få jobb etter det. Mange ser kriminaliet som den eneste utvei for å skaffe penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke vært mer enig med HalTan, bortsett fra på det at yrkeskriminelle kan brenne i helvete.

:)

Det er mye bedre og mer økonomisk å drive med forebyggende arbeid istedet. Man må hjelpe vanskeligsstillte ut av den kriminelle bane, og inn i vanlig lønnet arbeid. Havner man i fengsel kan man for slite veldig mye. Det er ikke veldig lett å få jobb etter det. Mange ser kriminaliet som den eneste utvei for å skaffe penger.

Indeed.

Endret av Purify
Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men de skal ikke prioriteres framfor mennesker som har greid seg uten tusen orgasmer på rad. IMHO, anyway.

Uhm. Du skjønner at det ligger litt mer bak å ruse seg slik, enn det at man absolutt vil ha det artig? :ermm: Du skjønner at det ofte er mennesker som allerede f.eks lider under foreldretyrrani, mobbing og annet som faktisk søker til rusen?

Og du skjønner at vi faktisk er i stand til å hjelpe alle som trenger det. OG prioritere andre borgere. Du skjønner at det er utrolig tåpelig tankegang å tenke at det faktisk skal skapes en "prioriteringsliste".

Det kaller jeg diskriminerende.

Lenke til kommentar
Kunne ikke vært mer enig med HalTan, bortsett fra på det at yrkeskriminelle kan brenne i helvete.

:)

Yrkeskriminelle av typen: "EY! Vi drar til byen og skyter ned et par folk, plukker med oss noen pengesekker, og drar til en stille sydhavsøy og lever lykkelig alle våre dager på penger som strengt tatt tilhører andre."

Lenke til kommentar
Yrkeskriminelle av typen: "EY! Vi drar til byen og skyter ned et par folk, plukker med oss noen pengesekker, og drar til en stille sydhavsøy og lever lykkelig alle våre dager på penger som strengt tatt tilhører andre."

Hvem var det som som snakka om å ikke skape prioriteringslister? ;)

Lenke til kommentar

Absolutt ikke enig haltan.. Jeg kan være enig i at mange i helsesektoren og slikt burde tjent mere, men hva hadde vi gjort uten dem som sitter i toppen av bedrifter og styrer penga? Hvertfall ikke sitti der du sitter med PCen din..

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Ja, og du skjønner at mange har opplevd dette og ikke tydd til narkotika.

Og derfor skal de som har opplevd dette og ikke har hatt sterk nok psyke til å klare å holde seg i hverdagen, og derfor har søkt til rusen for å komme "i en annen verden", straffes?

Håper virkelig at du ikke prioriterer ikke-narkomane foran narkomane, noe som det virker som du gjør.

Lenke til kommentar
Det der blir bare teit. Tror du virkelig ikke BI-folk og andre ledere er veldig viktige? De flytter ikke bare penger, de tar veldig viktige avgjørelser. Hvis de tar rett avgjørelse tjener de (og bedriften) mye penger, men gjør de noe feil får det som regel store ringvirkninger. Toppleder-jobber er noe av det mest krevende du kan være i. Det er ikke lett å ta store, viktige avgjørelser hver dag. Hvis en vanlig arbeidstaker gjør en feil i jobben går livet som regel sin vante gang. Gjør en toppleder feil mister han/hun ofte jobben. Selvfølgelig må de lønnes fordi deretter.

Jeg snakket i dette tilfellet, om du hadde lest litt tettere, om aksjemeglere.

Prinsippet står dog uansett: Det er en nokså skjev fordeling.

Samfunnet kan ikke fungere uten at folk som jobber hardt og godt tjener mer enn andre. Slik er det bare. Se f.eks på Sovjetunionen. Der hadde alle arbeidere lik lønn, uansett hvor hardt de jobbet. Dette førte til en utrolig dårlig produktivitet (siden det ikke var lønnsomt å jobbe hardt), som igjen førte til sult og økonomisk ruin.

Jeg er hverken for likelønn eller kommunisme. Så det er ikke et motargument. Jeg er for at lik arbeidsinnsats/utdannelse lønnes likt.

Person A og B du snakket om hadde uansett et VALG hva de ville gjøre videre i livet. De var, eller burde være, fullstendig klar over hva deres valg førte til.

Dersom ingen hadde valgt å gjøre som person B sitter vi igjen med et KJEMPEPROBLEM. Det er en grunn til at norsk psykiatri er helt skrævkjørt, det er stor mangel på midler.

Lang fengselstraff er ikke ensbetydende med at folk blir mindre kriminelle. Se f.eks på USA, et land med lange fengselstraffer og enkelte stater som praktiserer dødsstraff... ikke akkurat mangel på kriminelle der.

:yes:

:yes:

Lenke til kommentar
Ja, og du skjønner at mange har opplevd dette og ikke tydd til narkotika.

Og derfor skal de som har opplevd dette og ikke har hatt sterk nok psyke til å klare å holde seg i hverdagen, og derfor har søkt til rusen for å komme "i en annen verden", straffes?

Håper virkelig at du ikke prioriterer ikke-narkomane foran narkomane, noe som det virker som du gjør.

Darwin?

Lenke til kommentar
Absolutt ikke enig haltan.. Jeg kan være enig i at mange i helsesektoren og slikt burde tjent mere, men hva hadde vi gjort uten dem som sitter i toppen av bedrifter og styrer penga?

Det er ikke noe galt med de som sitter i "toppen" og er innehaver av mest penger og de "beste" jobbene. De må være der, og de må ha den lønna de har for at de skal gidde å ha en sånn jobb. Det som er galt, er måten de, som har makt over samfunnet (f.eks. politikere), prioriterer jobbene som "alle" kan få har.

Lenke til kommentar
Men det får jeg ikke til, for jeg er ikke flink i matte.

Nettopp! Men du gjør da en like viktig, om ikke viktigere jobb enn BI-eleven. Likevel er det han som belønnes.

La oss sette ting litt på spissen her. Hvis du var en psykolog og hjalp et par 10-talls folk å følge seg bedre hver uke. Jeg derimot var en BI-skolert toppleder. Jeg styrte en bedrift som gikk så bra at den hadde 1-2000 ansatte. Alle de ansatte (og lederen) betaler skatt. Skatten som sørger for at du faktisk kan hjelpe pasientene dine. Min bedrift sørger for at veldig mange har arbeid, noe som kanskje holder de unna det kriminelle miljøet. Er du liksom en mer viktig person?

Lenke til kommentar
Absolutt ikke enig haltan.. Jeg kan være enig i at mange i helsesektoren og slikt burde tjent mere, men hva hadde vi gjort uten dem som sitter i toppen av bedrifter og styrer penga? Hvertfall ikke sitti der du sitter med PCen din..

Jeg er enig i at lederlønninger skal være høyere enn arbeiderlønninger, men ikke SÅ mye høyere. Enkelte ledere tjener godt opp i 20 millioner i året, og straks de går fra bedriften sin, ja da får de en fallskjerm på 40 mill. Arbeiderene under den aktuelle lederen tjener 270.000 kr i året. Både leder og arbeider er viktig for å skape verdier på et effektivt sett, ja. Men jeg synes det er en alt alt alt for skjev fordelig likevel.

Kan noen flytte dennet råden til P/R?

Lenke til kommentar
Absolutt ikke enig haltan.. Jeg kan være enig i at mange i helsesektoren og slikt burde tjent mere, men hva hadde vi gjort uten dem som sitter i toppen av bedrifter og styrer penga?

Det er ikke noe galt med de som sitter i "toppen" og er innehaver av mest penger og de "beste" jobbene. De må være der, og de må ha den lønna de har for at de skal gidde å ha en sånn jobb. Det som er galt, er måten de, som har makt over samfunnet (f.eks. politikere), prioriterer jobbene som "alle" kan få har.

Stemmer.. men det har alltid vært sånn, og vil alltid være sånn.. Likestilling er ikke mulig, med mindre du tyr til kommunisme.. Se på alle u-landa omkring i verden, tror dere er tilfeldig at de er uland? De undertrykkes jo med full hensikt, mål og mening..

Lenke til kommentar
La oss sette ting litt på spissen her. Hvis du var en psykolog og hjalp et par 10-talls folk å følge seg bedre hver uke. Jeg derimot var en BI-skolert toppleder. Jeg styrte en bedrift som gikk så bra at den hadde 1-2000 ansatte. Alle de ansatte (og lederen) betaler skatt. Skatten som sørger for at du faktisk kan hjelpe pasientene dine. Min bedrift sørger for at veldig mange har arbeid, noe som kanskje holder de unna det kriminelle miljøet. Er du liksom en mer viktig person?

Psykologer betaler også skatt, hvis du ikke hadde fått det med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...