MountainRivera Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Hvorfor blander du inn narkotika? Nå må du slutte å syntes synd på de kriminelle, syns du synd på de menneskene som hadde spart opp pansjonen sin der f.eks? Det er som oftest en grunn til at noen går til slike handlinger. Men det finnes nok av de som rett og slett bare ser lettjente penger. Avskum, kalles det. Det er det nok, men det rettferdiggjør ingen ting. Kast dem på ei celle i 25 år, kanskje de har lært da. Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Er det bare meg eller lider topicen av ord delings feil? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Kast dem på ei celle i 25 år, kanskje de har lært da. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hvorfor blander du inn narkotika? Nå må du slutte å syntes synd på de kriminelle, syns du synd på de menneskene som hadde spart opp pansjonen sin der f.eks? Det er som oftest en grunn til at noen går til slike handlinger. Men det finnes nok av de som rett og slett bare ser lettjente penger. Avskum, kalles det. Det er det nok, men det rettferdiggjør ingen ting. Kast dem på ei celle i 25 år, kanskje de har lært da. MU-WA-HA-HA-HA-HA Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Synes dette blir litt useriøst. Det kan godt være at disse to karene her burde fått hjelp for lenge siden. Han ene har jo drept en mann! Har ikke lest noe om at han fikk behandlig for problemene sine, bare at han fikk 5 år (tror jeg) i fengsel. Hvis du først har havnet i et dårlig miljø kan det være vanskelig å komme ut av det. Men tingen her er at (jeg synes) politiet gjorde det eneste rette. De uskedeliggjorde personene, men de drepte de ikke. Kan ikke se at dette, siden det først hadde kommet så langt, kunne blitt gjort på en bedre måte. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 For å si noe generelt om rettferdighet kontra sosialisme: Sosialisme sammenlignes ofte med rettferdighet men her er et generelt spørsmål. Er det rettferdig at en som har strevd alle år på skolen for å få gode karakterer og som får seg en godt betalt jobb (etter å kanskje ha levd på et minimum under studiene) skal betale for at en latsabb som aldri gadd å løfte så mye som en finger på skolen, og som heller ikke gidder å ta i et tak for å få seg en jobb (trenger ikke mye utdanning for en jobb i kassa på rimi) skal få leve godt på sosialen. For å si det på en annen måte: Hadde det vært rettferdig om kompisen din fikk like god karakter i et fag som deg selv om han aldri gjor noe og heller ikke forsto noe, men læreren gav ham god karakter for å være rettferdig fordi alle de andre fikk jo. Nei lær dere det at selv om livet ofte ikke virker rettferdig så får man oftest tilbake like mye som man selv legger i det. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Nei lær dere det at selv om livet ofte ikke virker rettferdig så får man oftest tilbake like mye som man selv legger i det. Bra sagt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Synes dette blir litt useriøst. Det kan godt være at disse to karene her burde fått hjelp for lenge siden. Han ene har jo drept en mann! Har ikke lest noe om at han fikk behandlig for problemene sine, bare at han fikk 5 år (tror jeg) i fengsel. Hvis du først har havnet i et dårlig miljø kan det være vanskelig å komme ut av det. Så moralen er: Hadde vil hatt strengere straffer i snillistiske Norge hadde denne mannen ennå satt i fengsel, og der kan han jo ikke skade noen Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 At det går an å si slikt som HalTan og Purify sier nå Hvorfor skal vi hjelp til folk som raner banker, dreper, bruker narkotika, drikker, whatever... Jeg ser ingen grunn til å gå til slike handlinger, og jeg har ikke planlagt å gjøre det. Folk som har hatt en vanskelig oppvekst er vel ikke med én gang blitt arbeidsuføre, og kan ikke gjøre annet enn kriminelle handlinger. Uansett; hvis de absolutt ikke skal jobbe eller har blitt uføre, så har vi i lillle Norge et fint ord som heter 'trygd'. Sosialkontoret hjelper deg til og med til å få ærlig arbeid ! Her står altså folk i sykehuskøer og får varige men pga for lenge utsatte operasjoner. Men selvfølgelig skal vi bevare de kriminelle, for de er jo en verdi for samfunnet. Ranere skal ikke bli skutt på, de skal gå først i sykehuskøer, de skal få alle pengene de vil ha, og selvfølgelig aksepterer vi det fordi de har hatt en vanskelig oppvekst !!! Vet du hva; Jeg gir FA€N i vanskelig oppvekst som grunn til å bruke drugs eller begå kriminelle handlinger, og jeg synes at hvis du først skal gjøre noe slikt så kan du dø på sykehustrappa !! eller på billig kjøpt metanol på vinmonopolet for den saks skyld !! Dette er en del av evolusjonen, og den vil vi aldri bli kvitt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 For å si noe generelt om rettferdighet kontra sosialisme: *bla...bla...bla...bla...* Var det jeg ville fram til Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 At det går an å si slikt som HalTan og Purify sier nå Hvorfor skal vi hjelp til folk som raner banker, dreper, bruker narkotika, drikker, whatever... Ja hvorfor SKAL man hjelpe de menneskene som har det vanskelig, og prøve å få de på rett kjøl? Jeg undres. Nei, sperr de heller inne, og slipp de ut om X antall år så de kan begå enda et ran. Eller enda bedre, straff en eventuell drapsmann med å drepe han, sånn at dobbeltmoralen er ekstra slående. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 At det går an å si slikt som HalTan og Purify sier nå Hvorfor skal vi hjelp til folk som raner banker, dreper, bruker narkotika, drikker, whatever... Ja hvorfor SKAL man hjelpe de menneskene som har det vanskelig, og prøve å få de på rett kjøl? Jeg undres. Nei, sperr de heller inne, og slipp de ut om X antall år så de kan begå enda et ran. Eller enda bedre, straff en eventuell drapsmann med å drepe han, sånn at dobbeltmoralen er ekstra slående. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Da bør vi kanskje finne ut hvorfor de er sånn, og nip it in the bud. Det er sikkert haugevis med mennesker som har hatt vonde oppvekster som er blitt normale; disse bankranerene og narkotikamisbrukerene bruker det bare som en unnskyldning. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Ja hvorfor SKAL man hjelpe de menneskene som har det vanskelig, og prøve å få de på rett kjøl? Jeg undres. Nei, sperr de heller inne, og slipp de ut om X antall år så de kan begå enda et ran. Eller enda bedre, straff en eventuell drapsmann med å drepe han, sånn at dobbeltmoralen er ekstra slående. I dette tilfellet er det snakk om hardbakka kriminelle som ikke stjeler fordi de må for å overleve, men fordi de tjener på det. Det er en stor forskjell her selv om drap aldri kan rettferiggjøres. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Ang. pengefordeling: La oss si vi har person A, og person B. Person A utdanner seg innen buisness, et 4-årig studie på f.eks BI. Person B tar 8-årig universitetsutdannelse innen psykologi. Person A har tilsynelatende liten funksjon for mennesker flest, han flytter penger, og skraper forholdsvis store penger av toppen av kransekaka han transporterer. Person B vil i løpet av sin karriere hjelpe tusenvis av trengende mennesker, mennesker som hadde tatt livet sitt når som helst, mennesker som utgjør en trussel for omgivelsene sine, mennesker som har det helt for jævlig. Person A har en årslønn på kr 4 000 000. Person B har en årslønn på kr 353 0000. Rettferdig? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 I dette tilfellet er det snakk om hardbakka kriminelle som ikke stjeler fordi de må for å overleve, men fordi de tjener på det. Det er en stor forskjell her selv om drap aldri kan rettferiggjøres. I dette tilfellet: Ja helt sikkert. Jeg forsvarer da ikke det heller. Slike folk kan for min del brenne i helvete. Det er ikke poenget. Jeg ser folk er skyte hard skyts mot f.eks narkomane og andre vanskeligstilte. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) *snip* Jeg har vurdert å bli psykolog, fordi jeg vil hjelpe mennesker, og fordi jeg ikke er flink i matte. Jeg ville valgt jobb b, rett og slett fordi jeg hadde likt å hjelpe mennesker og gjort noe jeg liker. Er det rettferdig at de fagene jeg liker betaler mindre? Endret 17. august 2004 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Da bør vi kanskje finne ut hvorfor de er sånn, og nip it in the bud. Det er sikkert haugevis med mennesker som har hatt vonde oppvekster som er blitt normale; disse bankranerene og narkotikamisbrukerene bruker det bare som en unnskyldning. Tror du folk velger å blir narkotikamisbrukere, og tror du de ventuellt gjør det bare på pur faen? Tror du alkoholikere tenker: Ey, jeg kan jo bli alkoholiker! Dette er mennesker, akkurat som deg og meg, som muligens som en bieffekt av sine problemer har søkt seg til slike miljøer. Vi hører historier om mennesker som ender på kjøret fordi de ikek har noe annet sted å gå, ikke noe annet å ta seg til. Det er ikke tilfeldig at nettopp rusproblematikk er blandt de store sosiale problemene, og SPESIELLT i fattige land. Se på aboriginerene i Australia, så på gatebarn i Estland. Rus blir en virkelighetsflukt fra en tung hverdag, desverre ender for mange rusen med å ta overhånd. For å illustrere hvor sterkt det kan oppleves: For en heroinmusbruker er et skudd som "tusen orgasmer på rekke og rad", som jeg har sett folk ordlegge det selv. Rusen tar overhånd og blir ledende i livet. Ingenting kan sammenlignes, ingenting er i nærheten så viktig. Mennesker som dette ender ofte opp med et liv som prostituerte, kriminelle, osv. Tror du virkelig menneskene ØNSKET å gå denne skjebnen i møte? Fortjener ikke disse menneskene all den hjelp samfunnet kan tilby dem? Ikke bare for å forhindre ytterlige omsetning av narkotiske stoffer, eller for å beskytte OSS SELV mot denne kriminaliteten, men også for å hjelpe disse fortapte sjebnene. Det er skremmende hvor utrolig enkle og egosentriske oppfatninger noen har om narkomane. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 *snip* Jeg har vurdert å bli psykolog, fordi jeg vil hjelpe mennesker, og fordi jeg ikke er flink i matte. Jeg ville valgt jobb b, rett og slett fordi jeg hadde likt å hjelpe mennesker og gjort noe jeg liker. Er det rettferdig at de fagene jeg liker betaler mindre? Nei. Det er det ikke. Men nettopp fordi du, pga. din kronglete, lange og spesialisrende utdannelse må ta jobb i staten, så ender du opp med det korte strået. Hadde du tatt 4 år på BI, og tatt deg jobb i en typisk pengebedrift, hadde du tjent langt mer, og gjort langt mindre viktig for samfunnfet. Det er dette som er poenget mitt: Mange pjatter om at systemet lønner arbeid etter innsats, mens det egentlig kun lønner innsats innenfor enkelte næringer. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Fortjener ikke disse menneskene all den hjelp samfunnet kan tilby dem? Ikke bare for å forhindre ytterlige omsetning av narkotiske stoffer, eller for å beskytte OSS SELV mot denne kriminaliteten, men også for å hjelpe disse fortapte sjebnene. Selvfølgelig, men de skal ikke prioriteres framfor mennesker som har greid seg uten tusen orgasmer på rad. IMHO, anyway. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå