Gå til innhold

HIS Excalibur 9800Pro IceQ

supergreg

Anbefalte innlegg

http://www.hisdigital.com/html/iceq9800_pro.htm

Jeg bestilte dette kortet fra Netshop, var og henta det i går. Etter en del overveielse under innkjøpsfasen, kom jeg fram til at det ville være bedre å betale 200kr ekstra for å få denne vifta forhåndsinstallert, for å ikke risikere å ødelegge noe.

Jeg fant imidlertid fort ut at noe var galt. Etter ti minutter med thief3 restarta maskinen plutselig. Jeg kikka etter for å se om grafikkvifta gikk. Overraskelsen var stor da jg merka at vifta blåste luft *på meg*. Poenget med denne vifta er jo for faen at den skal suge inn luft fra kabinettet og blåse den ut på baksida, IKKE MOTSATT! Oh the irony...

Senere så jeg at det lå og slang en kondensator e.l i pakken til grafikkortet.

Jeg skal definitivt sende dette kortet tilbake, men jeg er usikker på om jeg skal be om ett nytt av samme typen, eller kjøpe et annet merke. er det noen her som har dette kortet, med denne vifta? I såfall, blåser vifta deres rett vei? M.a.o, er dette et engangstilfelle, eller er HIS så hjerneskadde at de feilkobler alle IceQ-kortene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde det samme problemet. Men så installerte jeg WinXp på nytt igjen og etter det så har jeg ikke hatt noe problemer med det.

Du kan prøve det. Hvis ikke det hjelper så har du nok vært uheldig

tror ikke at aa reinnstallere windows vil hjelpe paa dreie rettninga paa vifta.. :!:

Lenke til kommentar
M.a.o, er dette et engangstilfelle, eller er HIS så hjerneskadde at de feilkobler alle IceQ-kortene sine?

Seriøst, tror du virkelig at du ville vært den første til å legge merke til det, hvis alle IceQ-kortene var feilkoblet? :roll:

Btw, hadde selv et Radeon 9600PRO med samme kjøler montert. Når jeg holdt hånda over vifta, så føltes det som at den blåste luft på meg. Tanken på at vifta virkelig gikk feil vei slo jeg fort fra meg da jeg så overklokkingsegenskapene ;)

EDIT: Må understreke at vinden jeg følte fra vifta ikke var av veldig stor styrke, men ja, det føltes litt som om vifta gikk gal vei...

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Seriøst, tror du virkelig at du ville vært den første til å legge merke til det, hvis alle IceQ-kortene var feilkoblet? :roll:

Nei, men det er slett ikke sikkert jeg ville ha hørt om det, selv om 'alle' andre visste det. Derfor spør jeg.

Btw, hadde selv et Radeon 9600PRO med samme kjøler montert. Når jeg holdt hånda over vifta, så føltes det som at den blåste luft på meg. Tanken på at vifta virkelig gikk feil vei slo jeg fort fra meg da jeg så overklokkingsegenskapene ;)

EDIT: Må understreke at vinden jeg følte fra vifta ikke var av veldig stor styrke, men ja, det føltes litt som om vifta gikk gal vei...

Hvordan var den sammenliknet med trekken ut på baksida kabinettet? Foran vifta er det en veldig sterk blåst, mens på baksiden er det bare en svak trekk som jeg ikke kan fastsette retningen på.

Lenke til kommentar
Jeg hadde det samme problemet. Men så installerte jeg WinXp på nytt igjen og etter det så har jeg ikke hatt noe problemer med det.

Du kan prøve det. Hvis ikke det hjelper så har du nok vært uheldig

tror ikke at aa reinnstallere windows vil hjelpe paa dreie rettninga paa vifta.. :!:

Sant nok. Leste for fort igjen :mad: doooooooooh

Men men. menskelig og feilie

Lenke til kommentar

HIS er bra de, hvis du vil finne ut hvilken vei viften blåser så bruk et lite ark, plastfolie eller noe å se om det dras mot viften eller blaffrer bort.

Overalt hvor luft er i bevegelse kan det kjennes ut som om at det blåser mot deg. Noe av luften kan jo reflekteres tilbake eller komme ut mellom finnene så det kjennes ut som om det blåser ut fra viften.

På mitt 9600Pro går det bare ann å sette kontakten til viften en vei.

Lenke til kommentar
Hvordan var den sammenliknet med trekken ut på baksida kabinettet? Foran vifta er det en veldig sterk blåst, mens på baksiden er det bare en svak trekk som jeg ikke kan fastsette retningen på.

Så vidt jeg husker, så merket jeg minimalt (kanskje ikke noe i det hele tatt) med luft som kom ut bak på kabinettet. Men at du har vært så uheldig å få et kort hvor vifta snurrer feil vei, er såklart ikke en umulighet. Men det kan også være andre faktorer som gjør at det ikke virker slik det skal.

Lenke til kommentar

Ved hjelp av plastfolietesten har jeg funnet ut at vifta faktisk snurrer rett vei! Jeg har aldri tatt feil på dette området før, og i dette tilfellet var trekken ut fra vifta så sterk at jeg med en gang konkluderte at den spant feil vei. Jeg har kikka litt på kortet i morges, etter at jeg tok det ut av kabinettet, og jeg tror luftstrømmen ut kommer av konstruksjonen: Lufta skal fra vifta tvinges inn i mellom masse kjøleribber i et mer eller mindre lukket rom. Med det lufftrykket vifta gir, er det egentlig ikke rart at en god del av lufta presses ut i rommet igjen. Hvem vet, hadde jeg satt den på lav hastighet hadde den kanskje ikke blåst nevneverdig mye luft ut :p

Men men, p.g.a kondensatoren som lå og slang må det likevel returneres :(

SG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...