Gå til innhold

Ulyd fra vifte - ATI Radeon 8500

sdhild99

Anbefalte innlegg

Hei, har et ATI Radeon 8500 - 128MB skjermkort som i dag begynte å lage en fryktelig ulyd fra viften på skjermkortet. Jeg tok ut kortet og skrudde av viften. Den hang i 4 skruer. Selve kjøleribben som viften lå 'oppi' satt godt fast, så denne rørte jeg ikke. Det var ikke veldig mye støv på eller under viften, men jeg fjernet det som fantes. Jeg monterte tilbake viften uten at det hjalp noe på ulyden.

Jeg vet ikke hva som er galt med viften, men den ser ganske simpel ut. Det må da gå an å bytte selve viften i motsetning til å bytte hele kortet?

Er det noen som har erfaring med dette, som kan gi tips o.l.? Hvor får jeg evt. tak i en vifte som passer et slikt skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har R8500 64mb, og synes at dette kortet støyer veldig. Men det ser ikke ut som at man kan skru av kjøleribba hos meg ihvertfall. Du kan jo se på microplex, de har noen 4mm vifter

Dette kortet har uansett gått ut på data, bestill et 9800pro sånn som meg

Lenke til kommentar
Nei, man kan ikke skru av kjøleribben.

Er du gal? Kortet kostet 3000 spenn og funker helt fint, bortsett fra en liten fillevifte til 5 kroner. Det må da være mulig å få byttet ut denne på en måte.

Er det virkelig verd å bruke penger på vifte til ett kort som nesten er fullstendig verdiløst? Med litt flaks hadde du fått 200 kr for det.

Da ville jeg heller brukt pengene på noe sånt: 2 ATIC3D-6035 VGA-Card Radeon 9600 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI 682.00

BRUKT KORT MED NYTT TILBEHØR

Lagersalg på psdata. 682 kr, og det skal være ett bedre kort som du med litt flaks kan modifisere til 9600xt.

:Edit Egentlig ikke så stor forskjell på disse kortene, men det er jo ett spørsmål om hvor mye det vil koste å kjøpe nye vifte i forhold til hva du kan få igjen for det.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Verdiløst? Det kostet 3000 for ca 2 år siden. Bare fordi det er nyere kort på markedet vil det ikke si at kortet er nesten verdiløst.

Ja, markedsverdien er nok lav, men nytteverdien er langt høyrere enn 200 kroner. Slik det er blitt med data er ofte nytteverdien langt høyere enn selve salgsverdien. Jeg måtte jo ha vært en idiot for å selge det kortet for 200.

Hvor mye koster det egentlig for en vifte? 40-50 kroner? Selvfølgelig er det verd det. Jeg spiller lite og kortet duger bra for meg. La meg spørre deg: Er det så veldig lurt å kjøpe et nyere kort og legge dette kortet i skuffen? Da blir det ikke brukt til noen ting. Jeg skal nok få i gang ei ny vifte på dette kortet, og jeg skal ha det leeenge :yes:

Lenke til kommentar
Verdiløst? Det kostet 3000 for ca 2 år siden. Bare fordi det er nyere kort på markedet vil det ikke si at kortet er nesten verdiløst.

Ja, markedsverdien er nok lav, men nytteverdien er langt høyrere enn 200 kroner. Slik det er blitt med data er ofte nytteverdien langt høyere enn selve salgsverdien. Jeg måtte jo ha vært en idiot for å selge det kortet for 200.

Hvor mye koster det egentlig for en vifte? 40-50 kroner? Selvfølgelig er det verd det. Jeg spiller lite og kortet duger bra for meg. La meg spørre deg: Er det så veldig lurt å kjøpe et nyere kort og legge dette kortet i skuffen? Da blir det ikke brukt til noen ting. Jeg skal nok få i gang ei ny vifte på dette kortet, og jeg skal ha det leeenge  :yes:

Du må nok desverre finne deg i at kortet er verdt svært lite. Kortet støtter verken DirectX 9, har ikke bump-mapping og en del andre teknologier som er standard i dag. Men on-topic: En ny vifte koster lite (fra 50-100kr) og fås enkelt kjøpt hos Microplex og andre databutikker både på internett og ikke.

EDIT: Noe på det med verdi: Når nVidia Geforce Ti4200 kom på markedet i 2002, kostet det ca. 3-4000kr. Nå selges det for 4-500 brukt. Eller ca. 900 nytt (selv om det er vanskelig å få tak i.) Så, ja, skjermkortet kostet sikkert mye den gangen, men datamarkedet endrer seg så fort. Spesiellt når det gjelder skjermkort.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Joa, jeg kan ikke akkurat klage på kortet per idag, jeg kjøpte kortet mitt også da det kosta 3000,- men til de nyeste spillene så holder det ikke...

Ellers er det jo et fint kort :) , men send en mail til enten microplex eller ATI

Jeg bestilte 9800Pro nå og tenkte 1-2 år framover, for etter det er PCIe på banen og da velger jeg det da

Lenke til kommentar

Kortet ditt er uansett bare verdt den prisen for deg. Prisene på teknologi halvere seg minst 1+ gang i året, det er bare å se sannheten i det, samme hva du sier.

2-400kr kan du få solgt kortet for. Jeg vil si 200kr ettersom vifta har blitt defekt.

Hvis du skal kjøpe ny vifte, så koster det rundt 100-200kr.

Kjøp heller et nytt kort, slik som alle andre her sier.

Lenke til kommentar

I alle dager da. Hvorfor skal han kjøpe et nytt kort til flere tusen når kortet han allerede har dekker behovet per i dag?

Det billigste er å kjøpe en sånn og stripse fast etc.

Man kan også prøve seg på å smøre lagrene til den gamle vifta med olje...mener å ha hørt "symaskin-olje" her tidligere.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Helt riktig, hvorfor skal jeg gidde å kjøpe nytt kort til flere tusen når det jeg har dekker mine behov? Jeg skal få fikset den viften! Jeg er ingen gamer, hvorfor skal jeg da gidde å kjøpe nytt kort?

Ja, kortet er lite verd v/salg, men jeg skal ikke selge det! Er det ingen her som forstår det jeg sa om salgsverdi kontra nytteverdi?

Eksempel: Jeg har en litt eldre PC - se detaljer om PC #1 her:

http://hildebrandt.no/sven/gear.php

PC #1 er ikke verd mye v/salg. Men jeg hadde ikke solgt den for kr 3000. Hvorfor ikke? Fordi nyttverdien/bruksverdien for meg personlig er høyere enn kroner 3000! Maskinen fungerer så flott som bare det. Jeg vet hva jeg har. Ved et salg hadde jeg fått så lite for den i kroner og øre at det for meg rett og slett ikke er verd det. Jeg har p.t. ikke penger til å kjøpe ny maskin. Dere må ikke glemme at hvis jeg hadde solgt denne hadde jeg hatt en maskin mindre. Denne må jo ha blitt erstattet med en annen. Dermed så ville et eventuelt salg av denne maskinen ha kostet meg flere tusen kroner.

Håper det er noen som forstår hva jeg mener.

Svedge var litt inne på det. Nytteverdien gjelder kun for meg - i alle fall mest for meg.

Gir tilbakemelding når jeg har fått fikset kortet, hvordan jeg gjorde det, og hvor mye det kostet.

Lenke til kommentar

har nettop kjøpt ett radeon8500 64mb for noen hundrelapper for å holde "liv" i skjermen :p

har ikke innstallert det enda og får ikke gjort det før noen dager...

lurer på hvor bra\dårlig dette kortet her er, og hva det kan sammenlignes med i dag i kvalitet og hvor bra det kjører på spill?

Kas slaks nyere spill kan jeg forvente dette kan kjøre på uten altfor mye lægging med masking specs som dette:

AMD64 2.8Ghz

512mb Crucial 3200

MSI nForce3 250gb platinum edition

Lenke til kommentar

vet det begynner å trekke på årene ,men lurte nå mest på om hva jeg kan forvente meg av kortet sin prestasjon på en rekke nye spill...

tenker da lissom ikke på Doom3 og hl2 da , men har hørt om en som hadde ett 8500kort og kjørte på high detail og 1024*768 i oppløsning på farcry og fungerte helt fint...tror dere dette kan stemme?

Lenke til kommentar

Ja jeg beklager. Var ikke meningen å være negativ. Det er sikkert ett godt og trofast kort. Du får gi en tilbakemelding på hvordan det gikk og hvor mye det kom på. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei du, har et sapphire 8500 pro selv med 128 mb ram. Vifta slutta her og fungere for 1 år siden eller så etter et par uker med en forferdelig ulyd. Kjører det nå uten vifte på kortet. har bare lagd en trakt og en 12 db vifte som blåser ned på den lille kjøleribba vifta sitter i. Funker fett som f. Og ja det kortet funker fett til de fleste spill. Ut2004 funker fett som f

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...