Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mer og mer tikkelyd fra ventilene, farlig?


kloppen

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 360 85 mod. k200 motor.

Har vært en del tikkelyd når motoren arbeider tungt, så kom det blå røyk under gearbremsing på høye turtall og nå til sist er det en veldig lys tikkelyd rett etter oppstart når man ruser (2000 rpm) og slipper gassen. Høres nesten ut som om det er noe ligger og skrangler inni toppen, men er sikker på at det er ventilene.

 

Men etter å ha kjørt litt forsvinner denne lyse tikkelyden ved "rusing".

 

Kan det være noe med oljen (ikke spesielt gammel)? Hva skaper en slik lyd på ventilene?

 

Og er det fare for at motoren ryker snart eller kan man kjøre slik lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Volvo 360 85 mod. k200 motor.

Har vært en del tikkelyd når motoren arbeider tungt, så kom det blå røyk under gearbremsing på høye turtall

Høres ut som knekte stempelringer, siden du nevner tikking uder belastning og blårøyk ved motorbremsing.

Lenke til kommentar

Sjekk at du bruker olje med riktig viskositet og kvalitet (API-spec), kontroller med håndboka.

 

Har du råd og anledning til det, kan du prøve å bytte til en tynnere/tykkere olje og se om det blir henholdsvis verre eller bedre. Blir det bedre med tykkere olje tyder det på slitasje, og motoren trenger da gjerne å kjøres på litt tykkere olje.

Blir det verre med tykkere olje kan det tyde på for dårlig smøring/innvendige avleiringer. Da kan du prøve å kjøre motoren 5-600 mil med f.eks. 5w-40 syntetisk og se om den kan rense ut noe.

 

Husk å bytte oljefilter ved hvert skift, bruk mineralsk olje på en såpass gammel motor, og bytt olje hver 5-600 mil.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke ventilsystemet på den motormodellen der, men hvis det er hydrauliske løftere kan man normalt ikke justere ventilklaringen, det skal de hydrauliske løfterne gjøre. HVIS det er manuell justering vil du vanligvis se det på vippe-armene, som har en justeringsskrue med sett-mutter for hver ventil. Justeringsprosedyren og spesifikasjonene for disse må du få fra kompetent hold, det kan variere en god del.

 

Hydrauliske ventilløftere består som regel av en sylinder med et stempel inni samt en liten kuleventil. Sot og skitt kan få ventilen til å lekke, løfteren klarer da ikke å holde seg "oppblåst" og ventilklaringen blir for stor. Den kan også selvsagt bli slitt, men erfaringsmessig holder de svært lenge så lenge de er rene.

(Her er en tegning av en typisk ventilløfter: http://www.bostonengine.com/articles/lifter-chart.gif )

Lenke til kommentar

Når jeg skrur av oljelokket og ser ned på kamakselen så er det er det liksom et tjærebelegg på flatene som dytter på ventilene. Før var det bare en blank glatt metallflate, men nå som sagt er det et seigt lag på disse. Hva kommer det av og er det farlig og hvordan rette på dette? Bruker helårs mineralolje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...