phnx85 Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Jeg begynner på skole i Vardø i neste uke og tar med meg laptop'en. Jeg har Radmin innstallert på begge maskinene, men hvis den stasjonere maskinen står av, er det da mulig å utføre en Wake on Lan via internett fra min bærbare? Den stasjonere maskinen står bare en SMC Barricade 7008ABR og bruker NVIDIA nForce MCP Networking Adapter (et av de integrerte NIC'ene i Asus A7N8X Deluxe hovedkortet mitt) Hvordan laptop'en blir koblet opp til internett er jeg usikker på, enten så skaffer jeg meg internett i leiligheten eller så blir det via internett på skolen. En anne ting jeg lurer på om Radmin. Jeg tror skolen har sperre storsett alle portene mot internett bortset fra 80 og 21 (sikkert fler porter som er åpne men jeg husker ikke hvilke). Men hvis jeg setter Radmin-serveren hjemme til å koble seg opp via port 21 kan jeg da logge på via skolen uten å måtte ha forwarda port 21 på skolen til min laptop? Laptop --> Nettverket på skolen --> Internett <-- SMC Barricade 7009ABR (port 21 forwardet til 192.168.2.101) <-- Stasjonere (192.168.2.101) Endret 17. august 2004 av phoen|x Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Kort sagt, nei. Wake-on-LAN går på MAC-addressen, og kan ikke sendes direkte over internet. En alternativ løsning er å ha en annen maskin på nettverket som du kan logge inn på og starte via EDIT: Sorry, my bad. Hadde misforstått WOL protokollen litt. Endret 17. august 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Legion Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 såklart det går. gjort det lenge. du forwarder en port i ruteren til den aktuelle maskinen. guide: http://www.ezlan.net/WOL.html Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 såklart det går. gjort det lenge. du forwarder en port i ruteren til den aktuelle maskinen.guide: http://www.ezlan.net/WOL.html Det du linket til så jo ut som akkurat det jeg var på jakt etter. Men trenger jeg å aktivere noe i bios eller..? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 (endret) Ja Wake On LAN i bios vist den ikke allerede er aktivert Endret 18. august 2004 av taz Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Dette har jeg prøvd på lenge. Det går vel bare hvis du har en router som "husker" hvilken MAC som tilhører den interne IP'en maskinen har (IP table)? Routeren min glemmer den når maskinen(e) har vært slått av i ca 5 minutter, så det blir ingen respons når jeg prøver å vekke maskinen. De fleste routere vil vel heller ikke slippe gjennom "broadcasts" over nettet heller, slik at man ikke kan sende WOL til alle maskinene på nettet. Jeg må ihvertfall ha serveren min stående å gå for å komme inn på nettverket mitt gjennom den. Rett meg hvis jeg har feil her. MVH Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå