Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wake on LAN via internett

Anbefalte innlegg

Jeg begynner på skole i Vardø i neste uke og tar med meg laptop'en. Jeg har Radmin innstallert på begge maskinene, men hvis den stasjonere maskinen står av, er det da mulig å utføre en Wake on Lan via internett fra min bærbare?

Den stasjonere maskinen står bare en SMC Barricade 7008ABR og bruker NVIDIA nForce MCP Networking Adapter (et av de integrerte NIC'ene i Asus A7N8X Deluxe hovedkortet mitt) Hvordan laptop'en blir koblet opp til internett er jeg usikker på, enten så skaffer jeg meg internett i leiligheten eller så blir det via internett på skolen.

En anne ting jeg lurer på om Radmin. Jeg tror skolen har sperre storsett alle portene mot internett bortset fra 80 og 21 (sikkert fler porter som er åpne men jeg husker ikke hvilke). Men hvis jeg setter Radmin-serveren hjemme til å koble seg opp via port 21 kan jeg da logge på via skolen uten å måtte ha forwarda port 21 på skolen til min laptop?

Laptop --> Nettverket på skolen --> Internett <-- SMC Barricade 7009ABR (port 21 forwardet til 192.168.2.101) <-- Stasjonere (192.168.2.101)

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt, nei. Wake-on-LAN går på MAC-addressen, og kan ikke sendes direkte over internet.

En alternativ løsning er å ha en annen maskin på nettverket som du kan logge inn på og starte via ;)

EDIT: Sorry, my bad. Hadde misforstått WOL protokollen litt.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Dette har jeg prøvd på lenge. Det går vel bare hvis du har en router som "husker" hvilken MAC som tilhører den interne IP'en maskinen har (IP table)?

Routeren min glemmer den når maskinen(e) har vært slått av i ca 5 minutter, så det blir ingen respons når jeg prøver å vekke maskinen.

De fleste routere vil vel heller ikke slippe gjennom "broadcasts" over nettet heller, slik at man ikke kan sende WOL til alle maskinene på nettet.

Jeg må ihvertfall ha serveren min stående å gå for å komme inn på nettverket mitt gjennom den.

Rett meg hvis jeg har feil her.

MVH

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...