smartgod Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Mitt Avaya/Lucent/Orinico RG-1 router/aksesspunkt (kjært(?) barn har mange navn), nekter plutselig å gi ut DNS og domene til klientene. Dette har fungert utmerket før, men sluttet plutselig å virke. Jeg har resatt routeren, og reinstallert nettverkskortene på klientene uten hell. DHCP fungerer utmerket, men klientene kommer ikke på nett, selv ikke med statisk satt DNS, domene og routing. Internettleverandør er UPC. Alle gode forslag mottas med takk. (Fruen er lei av et trådløst hjem basert på kabler.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Sjekk om et virus e.l. har endret HOSTS-filen. Normalt skal den se omtrent slik ut: # Copyright (c) 1994 Microsoft Corp. # # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Chicago # # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each # entry should be kept on an individual line. The IP address should # be placed in the first column followed by the corresponding host name. # The IP address and the host name should be separated by at least one # space. # # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol. # # For example: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host 127.0.0.1 localhost Prøv også å slette IP-protokollen, og installer denne på nytt. Sett denne til automatisk på IP og DNS. Lenke til kommentar
smartgod Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Hosts ser grei ut. Å avinstallere TCP/IP hadde jeg ikke tenkt på, men dette er den eneste protokollen/tjenesten som ikke lar seg avinstallere fra WLAN-kortet. IP og DNS står til automatisk, og har gjort det siden jeg avinstallerte hele kortet og reinstallerte det. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Det skal gå an å ta bort IP-protokollen i nettverkskonfigurasjonene, om nødvendig ta ut nettverkskortet. Har du prøvd å kjøre IPCONFIG /RELEASE og IPCONFIG /RENEW i et kommandovindu? Hvilke opplysninger får du når du kjører IPCONFIG /ALL? Endret 17. august 2004 av sofTest Lenke til kommentar
smartgod Skrevet 17. august 2004 Forfatter Del Skrevet 17. august 2004 Jeg sitter på jobb for øyeblikket, og kan ikke verifisere eksakt hva IPCONFIG gir meg, men jeg har prøvd dette før og resultatene er omtrent som følger: /Release/renew går greit og tildeler meg en ny IP fra routeren, dvs at jeg eksempelvis rykker opp fra 10.0.1.2 til 10.0.1.3. /All gir meg Domain-specified suffix (?): <tomt>, og DNS 1 og 2 er enten ikke listet, eller står tomme. Hvis jeg derimot napper kabelen ut av routeren og plugger denne rett i laptopen, får jeg opp upc.no som domene og 62.et-eller-annet.29 og .30 som DNS 1 og 2. (Samt at IP-adressen min selvfølgelig også blir 62.et-eller-annet.) Lenke til kommentar
Tommy Dreamer Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Sikkert et jæ***** dumt spugersmål, men kan det være at UPC har forandret på sine dns adresser ? Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 I cmd: netsh int ip reset Nullstiller TCP/ip Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Det at du ikke får opp domene på klienten, skal ikke bety noe. Men du skal normalt få opp routerens IP-adresse som DNS, default gateway og DHCP-server. Sjekk også at routeren får tildelt de samme opplysningene i statusen, som du får når du kobler deg direkte til UPC med maskinen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå